Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

epost, e-post, elektronisk post, leverantörer

75 inlägg • Sida 4 av 5
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Wizzman

#46 » 00:06:22, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var tveksam till win 10 länge, men vid datorbyte på jobbet för 1.5 år sedan blev jag "påtvingad" det, och det tog faktiskt inte många timmar att vänja sig. Tänker man tillbaka så har jag alltid varit skeptisk till nya operativ. Efter win 3.1 blev det 95, sen 98SE, därefter Windows 2000 i många år innan det till sist inte gick längre. Då XP i några år som hade hunnit bli riktigt bra. Sen Win 7 som jag tycker var toppen och nu då win 10 några år efter de flesta.

Bottennappen har enligt mig varit Win me, Vista och Win 8

Fast helst av allt föredrar jag z/OS förstås, men det får väl klassas som en yrkesskada

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



roddjer

#47 » 00:36:59, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...
Win10 -ogillar- jag!
Går inte att ställa in till "klassisk vy".
Plåttrig, rörig, och en dj.* massa öppna bakdörrar, förinstallerade spionprogram, och annat skräp.
...

"klassisk vy" ...
Är det bara något så simpelt som den berömda Startmenyn som avses finns det fler än ett sätt att mickla med den så att den ser annorlunda ut. Ett av dem är ClassicShell som jag själv använde till Windows 8.1, som bara var ett måste i och med detta satans Metro UI, där man väl kanske hade nån slags vision om att foga ihop telefoner, paddor och datorer till ett och samma UI-system. Urk! Då blev ClassicShell räddaren i nöden. Så är det bara menyn det hänger på är det ganska enkelt fixat.
https://www.howtogeek.com/223728/BRING-THE-WINDOWS-7-START-MENU-TO-WINDOWS-10-WITH-CLASSIC-SHELL/
Anpassa befintliga Startmenyn i 10'an.
https://www.howtogeek.com/197836/8-ways-to-customize-the-windows-10-start-menu/

sen...
Plåttrig, rörig, och en dj.* massa öppna bakdörrar, förinstallerade spionprogram, och annat skräp.

... är ju bara fel rakt upp och ner i tre dimensioner. Bakdörrar, spionprogram, vad dillar du om? Det är åtmindstone inget annorlunda mot tidigare versioner av Windows. Förinstallerade program och skräp brukar i första hand OEM-tillverkarna stå för, exempelvis Dell. Skiljer ca 5 år mellan 7'an och 10'an i utveckling. 10'an ÄR stabilare, säkrare, bättre på alla vis. Tycker man inte om kostymen den är klädd i är det fullt förståeligt men det är en annan sak.
Är man sen inte nöjd med en entreprenörs upplägg att tjäna pengar på sin produkt får man väl vända sig till en annan i branschen; Apple
Eller varför inte hit; Linux för nybörjare. Hit ska jag själv nån dag när uppförsbacken inte känns så brant...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Googlesök; windows live mail gmail settings

Glöm inte kolla Videoavdelningen på sökträffarna.


Bild


Kanske... ' :klia:

Lycka till!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#48 » 00:52:55, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Om du känner dig riktigt djärv kan försöka med IMAP också. Eller istället.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg (trådstartaren)

#49 » 14:02:55, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:

Fick påminnelse från Tele2 att de stänger e-posten 1/2-2021.
De föreslår bl.a. Outlook.com ...konstigt program... går inte att koppla till Windows Live... dvs går inte att pop...
Så såg jag detta:
https://support.microsoft.com/sv-se/off ... v-se&ad=se

E-posten skall vara -i- min dator.
Servern är som postlådan/-kontoret -förmedlar- försändelse. (punkt slut)
Outlook kräver, som Gmail, som Yahoo-mail, att man är ansluten till nätet och inloggad för att kunna skriva och skicka brev - det är som om man skulle vara tvungen att gå till postkontoret, bli insläppt och sedan ha personalen hängandes över ens axlar medans man skriver och rätt vad det är så "ut" "vi ska gå på lunch" "fika" "känner bara för att stänga en stund" => då kastar ditt arbete i papperskorgen där - du får starta om när vi behagar släppa in dig igen (liksom alltså).

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Outlook ( :cencored: ).

Serverfel: 404
Server: 'https://mail.services.live.com/DeltaSync_v2.0.0/Sync.aspx'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x80194194



https://www.tele2.se/utskick/nedstangni ... dium=email
Tele 2

Nedstängning av din mejl

Erbjudande och tips inför
att din Tele2-mejl stängs

För ett tag sedan skickade vi information till dig om att din Tele2-mejl kommer att stängas och sluta fungera den 1 februari 2021. Vi vill nu, i god tid, ge dig förslag på andra lösningar inför nedstängningen.

Skapa ett nytt mejlkonto

Vi rekommenderar att du skapar ett nytt mejlkonto i god tid innan din Tele2-mejl stängs och tipsar om exempelvis Gmail eller Outlook som erbjuder bättre skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme. Båda tjänsterna är kostnadsfria.

För dig som vill ha en en lite mer avancerad mejltjänst med expertsupport och eget domännamn, vill vi tipsa om våra samarbetspartners Misshosting och Loopia. Just nu erbjuder vi mellan 75-100% rabatt på deras mejltjänster i ett helt år.

Behöver du hjälp?

Vi förstår att det kan vara krångligt och tidskrävande att byta mejltjänst. Därför har vi tagit fram ett specialerbjudande ihop med vår samarbetspartner Hemfixare. För bara från 399 kr (inkl. RUT-avdrag) kommer det hem en tekniker till dig som hjälper dig att spara ner mejl, kontakter och skapa ett nytt mejlkonto.

Boka Hemfixare här eller ring 0770-220717. För mer information om erbjudandet och hur Hemfixare hanterar Covid-19, läs mer här.

Mer information om nedstängningen
Klicka dig vidare på "Läs mer" för att få mer information om mejlnedstängningen. Här hittar du även guider som beskriver hur du sparar ner många mejl samtidigt, sätter upp autosvar eller vidarebefordrar meddelanden till din nya mejl. Vi har även listat genvägar till vanliga sidor och plattformar där du enkelt kan uppdatera dina kontaktuppgifter med din nya mejladress.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#50 » 15:17:54, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har läst det kan du använda POP och IMAP även hos Gmail.
Och ja, naturligtvis måste du vara inloggad för att kunna skicka ett mail. Men skriva mailet kan du utan att vara online, t.ex. i epostklienter som Outlook (installerade på din dator).

Du installerar alltså ett epostprogram/klient på din dator, registrerar ett konto hos Gmail och anger sedan POP-informationen i programmet du installerade. Ärligt talat förstår jag inte problemet och vad det är vi snackar om riktigt.


https://support.google.com/mail/answer/7104828

https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=sv
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#51 » 18:12:36, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:...
Ärligt talat förstår jag inte problemet och vad det är vi snackar om riktigt.
...

Nej, precis, och undrar om vi kommer så mycket längre...


dc_ du har nämnt "Windows Live" ett flertal gånger, jag har antagit att du menar att du har denna klient (e-postprogram), eller Windows Live Mail för att vara exakt, om man ska va petig.
Här är en av videorna från sökträffarna i länken från mitt förra inlägg. En bild säger mer än tusen ord. Lägg till ditt Gmail-konto till din Windows Live Mail men använd uppgifter jag klistrade in som bild eller som eller som Holger länkade till, inte exakt de som anges i videon.

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg (trådstartaren)

#52 » 19:35:57, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så trodde jag också det var...

De gånger jag har försökt har slutat i "fungerar inte".
De gånger jag försökt få tag i de uppgifter om portar och inloggning som behövs för att programmen skall prata med varandra, så har jag inte fått fram något...

Nu -följde- jag för en gångs skulle instruktionerna som presenterades av Outlook.com - och klistrade in svaret från mitt epostprogram "windows live mail" (heter det visst... efterträdaren till Outlook Express).

Uppfattar det som -för-å krångligt; ids inte sätta mig in på -den- nivån om tjafs som detta. Det är ju rörigare än att koppla ihop 2, eller flera, datorer före XP (egentligen före Winows 98) - det -var- en utmaning!

Vaddå måste vara inloggad?
Antingen går det att klicka på "sänd och ta emot" i e-posthanteraren, som i sin tur "öppnar och stänger" "inloggning" till server för lämnande och hämtande av post, eller så är tjänsten "oduglig".

Gällande pop från gmail - får inte fram pop från dem. Det kräver att man måste logga in som administratör med ett nytt särskilt konto för att få tillgång till pop och imap för att kunna installera dessa uppgifter i det e-post program man har i datorn. Jag anser att har jag väl "registrerat" en e-postadress hos Gmail så skall jag också per automatik ha tillgång till de uppgifter jag behöver för att kunna använda kontot.
Dito på Outlook.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#53 » 19:39:14, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Du som tjatar om att du inte vill vara online hela tiden.
Så, du KAN skriva ett mail utan att vara online, sedan går du online och skickar mailet och sedan kan du gå offline igen.

Rörande Gmail: nej nej nej
Det måste gå utan
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg (trådstartaren)

#54 » 19:42:31, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör väl nytt försök då, om ett tag... just nu ids jag inte. Trött på't.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#55 » 20:36:23, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Step 1: Make sure POP is the best way to read your emails
<lite text>

Step 2: Set up POP
First, set up POP in Gmail
<några steg>

Next, make changes on your email client
Go to your client, like Microsoft Outlook, and check these settings.
<några inställningar>

Jag ser ingenstans att man nämner administratörskonto.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#56 » 20:56:32, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Microsoft gratismail som heter outlook/live/hotmail osv går att köra POP mot OM du har en tillräckligt ny windows samt mailklient.
Går inte med nåt gammalt skit.

Vill man köra gammalt skit så är webmail vägen att gå. Då räcker det kanske med en ny webläsare om man har tur. XP går dock inte. Men win7 borde gå nåt år till om man nu törs åka med den på internet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#57 » 23:06:43, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det biter sig lite att du är rädd för kryphål och övervakning men använder urgammalt os DC!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#58 » 23:15:40, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Det biter sig lite att du är rädd för kryphål och övervakning men använder urgammalt os DC!

'
Ja, det är lite Miljöpartist som åker gammal Mazda med Wankelmotor i fram till Riksdagshuset över det. Faktiskt.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#59 » 23:59:33, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:...
Jag ser ingenstans att man nämner administratörskonto.

Använder man Gmail/Googles "Hjälp" och söker lite och beroende på sökord man använder och resultat man klickar på kan man hamna på lite alla möjliga ställen. Här till exempel;

Aktivera och inaktivera POP och IMAP för användare

Nere under "Aktivera och inaktivera POP- och IMAP-åtkomst" står nåt om ett administrtörskonto men det handlar om en annan sak. Fattar knappt själv vad det rör sig om men gissar på att det handlar om nåt i stil en "föräldrafunktion" att en administratör kan ha kontrollen över ett antal "underadresser" vad de får och inte får göra. Men det är inte vad som är aktuellt i herr dc_'s fall.

Så, nej dc_, du behöver inget admin-konto hos Google för anslutning med POP. Det du behöver är infon som finns i mitt tidigare inlägg, inlägg #47.

Du kan ta fram dessa uppgifter själv om det känns bättre via din egen Gmail. Logga in i webmejlen och gå sen via Inställningar ("kugghjulet" uppe till höger) > Visa alla inställningar > Vidarebefodran och POP/IMAP. Under sektionen POP-nedladdning kan man trycka på Läs mer eller Anvisningar för konfigurering så kommer man till den sida som jag tagit ScreenShot på och klistrat in i tidigare inlägg.
Sen använder man de uppgifterna hämtade därifrån och fyller i på motsvarande ställen enligt videon jag länkade till i sin utvalda e-postklient. Kan inte säga det på annat sätt. Tror jag.
Sen... SKA det funka. Gör det inte det står det "brandvägg" högst upp på min misstankelista över varför det inte funkar. Är det så då säger jag upp mig omedelbums. Urdålig på sånt.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Holger

#60 » 10:11:23, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte om Admin konto hos Google överhuvudtaget. Finns det ens?
Det handlar om Admin konto på PCn.
Eller är jag ute med cyklen?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se