Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Stöld av uppgifter. Eller inte?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Orsa (trådstartaren)

#1 » 10:25:06, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ange sina inställningsönskemål på sajter. Lätt eller inte...?

Så här kan det se ut.
Bla, bla, bla... Du kan klicka för att godkänna vår och våra leverantörers uppgiftsbehandling för sådana ändamål. Alternativt kan du klicka för att neka samtycke eller få tillgång till mer detaljerad information...

Alltså man ska i detta fall klicka AV eller PÅ beroende på hur man vill medge informationsdelning, eller inte.

Lång lista med stöldförslag:
Bla
Blättan Bla
Läsa av enhetens egenskaper aktivt för identifiering AV-->


Nu ställer jag frågan. Stänger man av registreringsfunktionen, ELLER stänger man av filtret dvs skyddet mot stöld?

Maken till taskig pedagogik får man leta efter. Det känns verkligen som att man illvilligt skapat nåt otydligt så att menigheten inte gör, eller ens kan göra val baserat på tydlig information.
Jag fattar inte. Ska man göra man en aktiv handling, dvs godkänna att lämna information. Eller ska man med klickandet, en aktiv handling stänga sitt informationslämnande.
Någon som tror eller vet att den begriper?

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Mats i Myrhult

#2 » 10:37:20, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken bakom GDPR är att du som användare ska göra ett aktivt val. Leverantören ska tvingas fråga efter ditt val.
Tyvärr har framför allt amerikanska sajter valt att utforma sina tjänster så att du måste godkänna deras informationsstöld för att få ut någon information från sajten. YT är ett praktexempel. Du kan kryssa bort allt du inte vill att de ska få tillgång till, men om du inte ger dem fullständig tillgång till allt blir det ingen show!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

atlashjul

#3 » 12:00:18, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är endast för att du ska godkänna att de stjäl "lagligt" inget annat, är miljardvärden på spel med dessa data, så de vill inte att någon ska kunna stämma någon för stöld av uppgifter bara sådär , Ss någon kom med den briljanta iden, om att,,, Vi säger att det är för eran skull/säkerhet som gdpr lagen tas fram så vi slipper spekulationer / drev ... Men för min del så tror jag det är ett spel för galleriet..Bara för att minska misstänksamheten mot toppskiktet.

Ibland så klickar man bort alla val, samtidigt som man trycker godkänn, så blinkar det till snabbt så verkar fälten va ifyllda igen.. Så många av de där formulären tror ja har bara 1 funktion oavsett mängd kryss.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#4 » 07:53:34, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atlas, är du osäker på att kylskåpslampan verkligen släcks när du stänger kylskåpsdörren ?

När du trycker in knappen för lyset så slocknar det men den är enbart kopplad så när dörren är öppen

Stängd dörr betyder att knappen inte funkar = det lyser därinne, kikar man i springan när man stänger så ser man att det släcks.. är enbart ett glapp i omkopplaren, det börjar lysa igen när dörren är helt stängd.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Burträskarn

#5 » 11:11:51, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MM, nu var du inte riktigt snäll...
Användardata är big business, men jag å andra sidan inte att det är någon sekt som ligger bakom företeelsen...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Towil

#6 » 11:38:02, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratistjänster tar betalt med din information du lämnar/skapar som de säljer vidare. Där av att du inte kan välja bort allt för att använda tjänsten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

nimrod_pro

#7 » 13:17:34, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att driva en tjänst på nätet är inte gratis utan måste i någon ände generera en vinst för den som driver tjänsten. Detta sker ofta bla. genom annonsintäkter. Innan jag godkänner ett avtal brukar jag framförallt fokusera på vad tjänsten tänker göra med mina uppgifter och hur de hanterar tredjepart. T.ex. vidarsäljning av information. Om du är uppmärksam så ser du snart hur annonserna på sidorna riktas mot sådant du har sökt på tidigare osv. Sedan finns det mycket datainsamling som kommer upp som enkla frågor i olika sammanhang "gillade du detta" "köpte du denna varan av" osv. Här brukar jag vara ful att svara helt felaktigt då jag vet vad det syftar till..
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#8 » 01:03:46, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Atlas, är du osäker på att kylskåpslampan verkligen släcks när du stänger kylskåpsdörren ?

När du trycker in knappen för lyset så slocknar det men den är enbart kopplad så när dörren är öppen

Stängd dörr betyder att knappen inte funkar = det lyser därinne, kikar man i springan när man stänger så ser man att det släcks.. är enbart ett glapp i omkopplaren, det börjar lysa igen när dörren är helt stängd.


MM, Du måste ha mycket lite att fundera på när du kollar i springan på kylskåpet,och ser efter om lyset funkar eller inte ,och konspirerar med dig själv om det, :lmao: :lmao:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

dc_lindberg

#9 » 18:13:59, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina inställningar är att inte spara.
Då blev det intressant med Google och YouTube! För att få använda dem, så måste man godkänna att de får fritt fram att spara vad de vill... tillåter man dem inte detta, så fungerar det inte med nätet alls... så var det inte förr!...

Dvs GDPR eller inte (f.ö. så vägrar Datainspektionen att handlägga anmälan enligt GDPR - har testad dem ett antal gånger med olika aktörer; eller så är det så enkelt att DI får betalt av ... för att inte upprätta ärende?...), det är som i Sovjet! Där rådde fria val, så det så! Men fick välja att rösta på ett av två partier, det gällde bara att välja att rösta på rätt parti (det som staten "föreslog"). Här gäller samma valfrihet - "antingen är du med oss (godkänner) eller så är du mot oss (nekas användande)".

Valfrihet!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#10 » 18:56:19, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Mina inställningar är att inte spara.
Då blev det intressant med Google och YouTube! För att få använda dem, så måste man godkänna att de får fritt fram att spara vad de vill... tillåter man dem inte detta, så fungerar det inte med nätet alls... så var det inte förr!...


Jo, fast då frågade de inte om lov först.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

atlashjul

#11 » 20:00:52, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va ju lika bra som det va,, Men de låg väl risigt till, och vill sno lagligt i juridisk mening, och det är ju där det gäller när miljarderna ska rulla...I verkligheten tror jag de snor de mesta uppgifterna lik förbannat å tar precis va de vill ha med eller utan godkännande. vem fan kan kolla!? "visselblåsarna" blir det ju oftast något fel på konstigt nog,, uppköpta eller ett huvud kortare eller annat..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

dc_lindberg

#12 » 19:07:11, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant så sant Towil.
Det var väl de "stölderna" som fick EU att härskna till till sist...
Kan ju inte tycka att EU fick det hela i hamn ändå liksom... bara det att idag måste man klicka "ok" eller så får man inte allt tillgång till ens någon del av tjänsten... så... vad var visten med EU'S GDPR jippo? Släkt och vänner som behövde välavlönade positioner?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tommen1

#13 » 19:51:16, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev: "visselblåsarna" blir det ju oftast något fel på konstigt nog,, uppköpta eller ett huvud kortare eller annat..

Ja, vi vet ju hur det gick för Snowden..
Är man ärlig och uppriktig med sanningen så går det väldigt illa.. :vissla:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Holger

#14 » 21:56:40, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Ja att driva en tjänst på nätet är inte gratis utan måste i någon ände generera en vinst för den som driver tjänsten. Detta sker ofta bla. genom annonsintäkter. Innan jag godkänner ett avtal brukar jag framförallt fokusera på vad tjänsten tänker göra med mina uppgifter och hur de hanterar tredjepart. T.ex. vidarsäljning av information. Om du är uppmärksam så ser du snart hur annonserna på sidorna riktas mot sådant du har sökt på tidigare osv. Sedan finns det mycket datainsamling som kommer upp som enkla frågor i olika sammanhang "gillade du detta" "köpte du denna varan av" osv. Här brukar jag vara ful att svara helt felaktigt då jag vet vad det syftar till..

Detta system är så dumt så det blir komiskt allt som oftast.
Köper man något på Amazon eller Ebay så får man se annonser på dessa produkter flera månader efter detta. Snacka om att kasta pengar i sjön för dessa annonsörer. Det unnar jag dem.
Rörande Google-annonser (på andra sajter! :mrgreen: ) så har jag ibland som hobby att ge feedback på alla dessa: "skymmer sidans innehåll" eller "upprörande" är mina favoritval. Det stör Big Data LITE iallafall.


Å andra sidan: ofta är detta ju bekvämligheter vi VILL ha och dagligen jobbar för att få, eller? Eller varför tas dessa möjligheter fram? Tas de fram för att alla skriker att de INTE vill ha dem? Hm? :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil

#15 » 21:59:44, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa pluggin till webbläsaren som raderar oönskade cookies så slipper ni bli spårade hela tiden.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se