Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Ersätta laptopen med en iPad?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

torbjorn_forsman

#16 » 22:19:51, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte den befintliga laptopen är riktigt uråldrig, så hade jag nog siktat in mig på en uppryckning av den. Kostat på ett nytt batteri, förmodligen mer RAM-minne, och gjort en rejäl städning av Windowsinstallationen. Problemet med att byta dator eller, som i det här fallet, t o m byta plattform helt och hållet, är ju att det tar ett eller annat år innan man har fått den nya maskinen att fungera som man vill. Gör man en uppryckning av det man har så man kan hålla liv i det några år till så kan man skjuta upp det stora besväret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



roddjer (trådstartaren)

#17 » 23:31:51, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Får ni inte klåda av så liten skärm?
...

Hehe, jo, JAG får det, men inte hon tydligen. Hon petar på. På paddan. Även fast det finns tillgång till en äldre laptop i hemmet, en eMachines, som har lite större skärm eller hennes padda eller hennes konto på "min" dator med en Dell 24'' skärm, så nej då, det blir paddan. Det är nåt med Touch tror jag, slippa använda mus, och sen att det är bara att ta den med sig i princip överallt och kunna sätta sig där det passar.
Även om nyare laptops är BRA mycket slankare och finare formen än den klumpendunsen vi har sen tidigare så... nja... jag undrar jag. Det är nog padda som gäller. Har hon bestämt sig så. Men man vet aldrig. Ska ha det i minne, Maglo. ' :thumme:

davidof skrev:Om jag förstår dig rätt så har hon en android-platta i nuläget? Vill hon stanna med android så har en Chromebook allt du söker.

Har en sån här; Lenovo TAB 2 A10-70 ZA00 32GB som börjar få svårt att hänga med i dagens verklighet. Jag personligen har ju ett litet horn i sidan till Apple sen länge men många andra talar varmt om dem och finns det en sån där bubbla som det påstås att "allt funkar" hela tiden så det ju bara å pröjsa å se glad ut, har ju jag nytta av med, minskar ju risken avsevärt att jag måste lägga en massa tid på att vara "systemtekniker". Men jag/vi har absolut inte siktet låst på Apple egentligen, bara en nyare "enhet" vad det nu blir. Sen har ju mellan-jäntan köpt en iPhone av en något äldre modell här i somras och den har hon inte frågat mig om hjälp med en enda gång, föutom att fylla på cash i AppStore. ' :mrgreen:

Holger skrev:Jag hade tagit en stor 12,3 tums iPad, med Office paketet har du allt du behöver

Den har ersatt ”allt” här hemma

:klia: ' Ja, gå upp en storlek i skärm kanske inte är en sån dum ide i så fall! Det är sant. ' :thumme:

Grejen är ju att "det är ju så nära" så att säga. Hon gör nästan allt med paddan redan idag. Något som för mig vore otänkbart. Jag är inte alls funtad på det där viset, blir irriterad i längden av att sitta och peta på en dylik mackapär. Youtuba, småspela och läsa nyheter OK, men nå mer "krävande", nej, då hamnar jag vid "stor-burken" med riktigt tangetbord, mus och skärm.

torbjorn_forsman skrev:Om inte den befintliga laptopen är riktigt uråldrig, så hade jag nog siktat in mig på en uppryckning av den. Kostat på ett nytt batteri, förmodligen mer RAM-minne, och gjort en rejäl städning av Windowsinstallationen. Problemet med att byta dator eller, som i det här fallet, t o m byta plattform helt och hållet, är ju att det tar ett eller annat år innan man har fått den nya maskinen att fungera som man vill. Gör man en uppryckning av det man har så man kan hålla liv i det några år till så kan man skjuta upp det stora besväret.

Förstår hur du tänker men dels föredrar ju HON sin padda över laptopen 8 dagar i veckan samt att det steget är redan taget. Om jag inte minns fel finns nåt sånt med i nån tråd här tidigare. I alla fall har jag bytt hårddisk på den, SATA till en SDD, minne och CPU ansåg jag mig inte lönt (eller risken) att kosta på, samt passa på att uppgradera till Win 10 via sånt här kostnadsfritt erbjudande då man kunde utnyttja befintlig licens i burken. Blev märkbart snabbare om än inga underverk. Största skillnaden blev nog ljudnivån när man fick bort tröskverket till tidigare hårddisk och rengöra CPU-fläkten.
För tillfället håller den jobb som "HTPC", ett jobb den inte riktigt klarar av. Har fiber in i kåken och minst dåliga "övergång" från TP-kabel till TV-skärm i en hast fick bli denna gamla laptop. Gissningsvis är grafikdelen i denna maskin, som jag gissar är en typ "kontorsmaskin" från början, inte av någon imponerande art inte ens då den var ny. Det ska ändras på snart har jag tänkt nu när streamingutbudet plötsligt ökade genom ett erbjudande för någon månad sen, och det utnyttjas också, främst av barnen. Planen för laptopen blir då att bli lite "experiment/leksaksmaskin" i mina Linux-äventyr... när nu de blir av... ' :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

davidof

#18 » 23:45:30, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var något typ detta jag menade:
https://www.webhallen.com/se/product/32 ... gJvpvD_BwE
Att enheterna blir sega och inte hänger med är ju inget som är specifikt för android. Vi har en ipad här hemma som också är helt hopplöst seg och trött. Den får ettåringen leka med nu. Möjligtvis att Apple kanske har lite längre livstid prestandamässigt men det är nog marginellt.

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#19 » 23:57:04, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidof skrev:...
Att enheterna blir sega och inte hänger med är ju inget som är specifikt för android
...

Nej, naturligtvis, det är ju tidens tand tar ut sin rätt, det är jag med på.
Chromebook, hmm, tja, kanske det kanske. Vi får se om den får godkänt. ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#20 » 08:22:38, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sverre_99

#21 » 09:49:21, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara är lite ordbehandling som saknas för att gå "all-in-iPad" så hade jag nog satsat på ett tangentbord till paddan. Har iofs inte testat men den stora begränsningen för mig när man ska göra nåt som kräver att man skriver är just det, hopplöst att skriva på skärmen och samtidigt se texten och SAMTIDIGT ha paddan i ett någorlunda bekvämt läge.

Så, är det 75% surf & 25% "jobb" så hade jag satsat på en iPad! Enkelheten och tillgängligheten (alltid på, grym batteritid, snabb laddning) är ju oslagbar på en padda.

Ja, till frugan då alltså..för egen del hade jag till 100% köpt en M1 MacBook Air!
Bild

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

roddjer (trådstartaren)

#22 » 13:25:18, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Klart hon skall he en Alienware.
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4 ... 0aw51mr211

Hehe, ja... eller kanske inte. Gissa om grabben skulle stå och över axeln dreggla i så fall. ' :razz:

@sverre_99
Ja, nå "peripherals" måste till och komplettera plattan med. Men är den kraftfullare än den nuvarande bör den setupen kunna funka och baserat på responsen i denne tråd verkar jag inte vara helt ute på Monarken i alla fall. ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ulf

#23 » 01:10:18, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en acer nitro 5 idag i7, 16GB, 512GB SSD.

Bra sprutt. Nu ska bara en massa program in.

tydligen gamer laptop, med lysande knappar, praktisk när sambon vill sova.

Billigt? NÄ, inte det minsta!
Ska väl bara till mus och tangentbord.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

rid54

#24 » 21:42:21, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

iPad som ersättning för "riktig dator" = nej, i min värld.
Att skriva utan riktigt tangentbord är en plåga. Det finns visserligen lösa som tillbehör, men en grej till att ladda... hmm.
Skärmen är bra på en iPad, men också bra liten, om man vill läsa längre texter eller gå till maskinisten.net
Det finns inget bra sätt att skyffla filer mellan iPad och andra lagringsmedier eller att komma åt filerna på en iPad "utifrån". iTunes är inte ett bra sätt.
Andra "paddor" kanske är bättre än iPad på en del områden, förstås.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

nimrod_pro

#25 » 02:36:13, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, att allt bara fungerar hela tiden är väl kanske en dröm oavsett teknik. Jag blir mer irriterad på hur de som tillverkar äpplena hanterar kunderna efter inköp och övervakar sina användare.

Äppeltillverkarna, biltillverkare mfl. Gör allt de kan för att låsa kunden till deras serviceorganisation. Detta gör de genom att inte ge tredje part verktygen som behövs för att reparera produkten.

I äpplenas värld fall så finns det många många exempel på detta. I senaste äppelPhone så kan du t.ex. inte byta kameran mellan två sprillans nya telefoner utan att de blir obrukbara trots att det är exakt samma hårdvara från orginaltillverkaren. Man har alltså knutit just den specifika kameran till den telefonen och äpplena ger såklart inte ut sina verktyg för att lösa detta. Har även för mig att någon tillverkare gjorde samma sak med batteriet.
I bärbara datorer från äppeltillverkaren används ofta specialchip specifikt tillverkade för dem(går ju inte använda nån standard) ibland går det att få tag i chip medans andra aldrig når ut på offentliga marknaden.

Gå med din trasiga äppelprodukt till äppelaffären och få beskedet att de inte kan reparera produkten, men heey du kan få köpa den senaste bärbara som vi kommer hantera på liknande sätt när den går sönder.

Sedan gillar jag inte övervakningen som äppeltilverkaren bedriver. I senaste operativsystemen kan du t.ex. inte öppna din webbläsarapp utan att datorn kommunicerar med äppelföretaget, din aktivitet kring vilken app som används, när, vilken IP-adress(land, region m.m) loggas och sparas hos tredje part (akaimi) som äppeltillverkaren anlitat. Detta innebär att de kan avgöra när du är hemma, när du är på jobbet eller hos kompisen och använder dennes internet. Att denna data. Eller förresten det kan ses av all som vet vad de ska leta efter då överföringen sker okrypterat.

Sedan finns den gamla klyschan kvar att det inte finns virus som ger sig på äppleprodukter, finns gott om skadlig kod även till äppelprodukter...
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#26 » 09:26:34, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag kan konstatera efter ett par månader med ett riktigt tangentbord på en iPad vilken skillnad så väldig mycket smidigare.
Sen finns det för och emot på allt. När jag ersatte en dator med en iPad för många år sedan. Var det för att jag vart vansinnig på mjukvaran i en dator. Den var helt enkel inte tillräckligt användarvänligt, det var en iPad. Hur det är nu vet inte jag inte. Sitter i äppel träsket och konstaterar att skiten fungerar och är nöjd med det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#27 » 12:29:24, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju så det är med äpplena; nedlåsta o dyra. Men skiten bara funkar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rid54

#28 » 20:17:06, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Ja, att allt bara fungerar hela tiden är väl kanske en dröm oavsett teknik. Jag blir mer irriterad på hur de som tillverkar äpplena hanterar kunderna efter inköp och övervakar sina användare.
..........
Äppeltillverkarna, biltillverkare mfl. Gör allt de kan för att låsa kunden till deras serviceorganisation. Detta gör de genom att inte ge tredje part verktygen som behövs för att reparera produkten.

Tyvärr är det där ju inte bara ett "äppelproblem", det är fler tillverkare som fullständigt [explicit uttryck för "bortser ifrån"] kundens rättigheter och personliga ingtegritet. Sony, Microsoft, Samsung.... Det är ju nästan som att man som kund inte längre köper en produkt, som man sedan nöter på enligt sina egna preferenser, utan man betalar för rätten att fortsätta göda tillverkaren, inklusive att man måste acceptera begränsningar i hur man får använda sin inköpta pryl. Ungefär som att man köper en bil, men att det finns förbehåll att inte köra på vissa vägar, inte köra nära Finska gränsen och inte åka omkring på torsdagar. Och det accepterar vi, tydligen; de fina grejerna har ju blivit så billiga... och om man har rent mjöl i påsen så är ju lite elektronisk stalking och datalagring inget att oroa sig för.

Sorry, OT...
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

magloman

#29 » 20:32:33, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det ju med alla elektronikprylar idag.
Vill man slippa det får man bli sån där amish och leva gammaldags
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Entorum

#30 » 20:50:21, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Ipad pro gen 2 med 12,3” skärm + fodral med tangentbord och använder i princip aldrig laptopen längre. När files kom till Ipad var vändpunkten för mig, innan det behövde jag laptopen för att kunna ladda ner filer.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se