Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Byta bredbandsleverantör

52 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

dc_lindberg

#16 » 23:45:28, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Jag har ju en "mekapär" som skickar ut WIFI idag och undrar om det är någon som vet om jag kan behålla denna för användning till nye presumtive bredbandsoperarör.. :coffee:


Som Stridis2 påpekar har Bahnhof gott renommé.

Gällande Routern (mekapären) så kanske du får behålla den?
Finns att köpa i butik. Du måste inte ha leverantörens. Telias "hyr" man... och det är ingen idé att köpa egen när man är deras kund...eftersom man i alla fall måste betala för deras "mekapär"... Tele2 fick jag välja om jag ville hyra deras eller köpa egen. Hur andra agerar känner jag inte till. På modem tiden fick man vackert köpa sitt eget modem, för sådan höll inte internetleverantörerna med.

Frågan är dock fortfarande den samma - var -kan- du få ansluta dig till för din hyresvärd?
Vilka är begränsningarna?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Hymanist

#17 » 23:47:31, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft Telias ADSL ett antal år. Funkade sådär, dåliga kopparledningar och 7-8 km till tele-stationen.
Jag avslutade för ett par år sedan efter en åsksmäll.

Sedan körde jag med ett trådlöst abonnemang en period. Dyrt!

I somras grävde jag in fiber.
Vi gjorde ett "byalag" (jag bor på landet) och installerade öppen fiber. Kostade ca 25 000:-.
Nu kan jag välja mellan ett stort antal bredbandsleverantörer, priset är ganska lika mellan dom.
Fördelen med fiberinstallationen är att jag har obegränsad tillgång till data, t.ex. tv mm.
Dessutom tror jag att min fastighet har ökat i värde med minst mina 25 000:-

Jag valde Junet som leverantör, men jag har 1 månads uppsägningstid så jag byter när jag vill.

För att ge mera råd och tips behöver jag veta om du har ADSL, trådlös anslutning eller fiber.
Hymanist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:12, 26-07-2007
Ort: Småland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

tommen1 (trådstartaren)

#18 » 23:53:49, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker BARA ha bredbandet och sen får det bli mobil-hallon eller vimla för jag offrar inte en sekin extra på nöjet.. :coffee:
Med detta arrangemang så beräknar jag att det blir HALVA priset mot nuvarande.. :idee3:
En i besparing på 300 skr/månad, slå det om ni kan.. :mrgreen:
Det blir ju 36000 på tio år annars som man KASTAT bort :aaargh:
Betänk så himla många calzone-pizzor man skulle kunna köpa för dom stålarna!
Jag älskar calzone.. :mrgreen:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Hymanist

#19 » 00:09:08, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som man frågar, så får man svar. :)
Hymanist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:12, 26-07-2007
Ort: Småland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

Stridis2

#20 » 00:10:27, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första så tycker jag det är fjöntigt att räkna på tioårsbas som du har gjort i flera trådar här på M. Eftersom priserna stiger så stämmer inte din kalkyl. Och vem vet om man ens lever om tio år.

Men du har fortfarande inte berättat vad du har för uppkoppling eller vilka tjänster du vill ha.
* Vilken typ av internetanslutning har du? ADSL, fiber, lokalt nätverk (fastighetsnät), trådlöst eller något annat?
* När du pratar om Hallon gissar jag att du menar mobiltelefoni, men är det just röstsamtal eller internetleverantör?
* IP-telefoni här helt kostnadsfritt att ha hos bl.a. Bahnhof om man har dem som internetleverantör, man betalar bara för samtalen.
* Många hyreshus ingår det TV-utbud i hyran, men det kan finnas andra tjänster som kan behövas / vara önskvärda.

Så berätta tydligt vad du har och vad du vill ha så kan du kanske få bättre råd än rena killgissningar. Sedan är det som Maglo skriver till syvernes och sist säkrast att prata med grannar om vilken operatör som är bäst i just ditt område.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tommen1 (trådstartaren)

#21 » 00:17:17, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit fiber sen start..
Och kan välja mellan 15 olika enligt zmarket.se..
Tänker stänga fast telefoni.
Jag vet vad alla grannar har via wifi..
Routrarna sänder ju ut leverantörsnamnet..
Och jag ville enbart sänka den ohemula utgiften på bredbandet..
TV ingår i hyran.
Senast redigerad av tommen1 00:33:13, 24-01-2021, redigerad totalt 3 gånger.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Hymanist

#22 » 00:20:54, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymanist skrev:Jag kör med Junet, de finns ju med på zmarket.se.
Ca 300 kr per månad för 100/100.
Det har fungerat bra under det 1/2-året jag har haft dom.


De första 3 månaderna var det halva priset.
Hymanist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:12, 26-07-2007
Ort: Småland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

tommen1 (trådstartaren)

#23 » 00:26:04, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Junet finns med på zmarketlistan för 309 kr/mån..
Men dom vil ha en startavg på 99 kr.
Flera andra tar inte betalt för startavg.

Den billigaste är th1ng med 287/mån och ingen startavg och halva priset i 4 mån..
Det är ju överkomligt.. :mrgreen:
Men jag vet en som BARA betalar 69 kr för bredbandet 100/100, så jag reagerade lite på det och började då med mitt inlägg..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Hymanist

#24 » 00:57:58, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommen 1,
Det hade ju varit på sin plats att du hade delat med dig om vilken leverantör som har detta kanonpriset.
Hymanist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:12, 26-07-2007
Ort: Småland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

tommen1 (trådstartaren)

#25 » 02:21:44, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett bostadsrättsområde som hade förhandlat fram priset med en bredbandsleverantör för ca 84 kunder och på så sätt fått ner det till detta facila pris..Jag ska ta reda på vilken operatör det är som är så gentila.. :mrgreen:
Jag blev ju minst sagt frustrerad när jag fick reda på summan... :djaevul:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

QV_

#26 » 11:28:47, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa kunder betalar en avgift till ISP och 1 avgift till ägaren av fibernätet.

Jag betalar en 1 avgift till ISP (bahnhof i mitt fall) och denna betalar avgiften till ägaren av fibernätet.

Så när du undersäker storleken på avgiften så kolla att det innefattar alla avgifter.....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#27 » 13:01:13, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK.
Du -menar- internetuppkoppling, men du frågar efter linjeuppkoppling (hårdvara istället för mjukvara).

De av mina bekanta som skaffat Vimla är samtliga mycket nöjda.
Priset för Vimlas internetuppkoppling är långt mycket lägre än den för ex., Telia. Basida... Vimla finns -bara- på nätet... så har du inte nätet kan du inte kontakta dem... Moment 22.
Iof så har Telia blivit allt mer likt Vimla på den punkten... jag har fixat nummer till ett par chefer på Telia när jag måste komma fram till företaget; utan de kontakterna o jag hade sagt upp all bekantskap med Telia för åratal sedan.

Din fråga var alltså vilken internetleverantör som kan ge dig bäst valuta för satsad peng.
Gällande pengar och inlägg om det... i Sovjet har man 5års planer, i Kina 25års planer, och i Sverige "lever man för dagen"... Ser glimten i ögat på dig när du gör 10års kalkyler - ledsen, men du är låååångt ifrån de summor som blir på 10år... du har glömt en joker... -staten- ... lurig rackare den, och fusk spelare utan like!
Många bäckar små blir till stor å! Gäller bara att skilja på sunt ekonomisk och dum-snål. Detta med att betala för tjänsten internet och tjänsten telefon är knepiga kalkyler! I sak, varje krona man betalar i onödan faller helt klart in under "oekonomiskt", samtidigt blir att jaga små skillnader i kostnader här och nu (många stora pengar på sikt) att kanske rent av vara dum-snål.

Har du gjort din "hemläxa"?
Vi vet att du vill ha:
- fiberanslutning (som du nu helt plötsligt sent i tråden tar bort som förutsättning)
- 100/100
- säkraste (Telia)
- ordentligaste (Telia)
- Billigaste (Vimla?)
- Egen router / WiFi (de flesta routers har det idag)

Den lista som saknas är:
- alla de krav -du- ställer på leverantör ss tillgänglighet, service, uppsägningstider, avtalstider, ansvar, osv etc

Saken är den: "man får det man betalar för" - en tumregel som tycks gälla även här.

I mitt område -är- Telia -stabilt! Tele2 var "svajigt". O nu talar vi kopparlina/ADSL dessutom! De av mina vänner som har Vimla säger att de är bra, men jag hör mellan raderna att man blundar för ett och annat eftersom priset är så lågt. Lite som att om man köper en Skoda, Voga, Lada, eller nått sånt, så kan man inte vänta sig samma prestanda och kvalité som man -kräver- av ex., Mercedes, BMW, Audi, för att inte tala om Jaguar, Bently och Rolls-Royce. Man får det man betalar för, samtidigt, så ju högre prestanda och kvalité desto dyrare blir det -när- det krånglar... Allt är alltid en fråga om för och emot.

Inlägg om dina återkommande överslag på 10 år... onödigt.
Här får du stöd för seendet:
Butikerna tar idag betalt för små plastpåsar, trots att de inte får de enligt EU-direktivet, som vår "Joker" satt sig över, osv etc - butikerna får -endast- lägga på kostnaden för emballage till kunden i varans pris i detaljhandeln. Man får inte ta betalt separat för emballaget där. Finns 2 domar från slutet på 1980-talet början av 1990-talet. Konsumentverket "hittar inte" domarna...
50öre/påse. Vid normalt butiksbesök köpte jag förut varor som behöver transporteras från butik till hem i någon form av eget emballage; ex., plastpåse. Varje tillfälle var det ca 4st (2-6) påsar. Dvs idag 2kr. Jag handlar i snitt 3ggr/v (färskvaror); dvs 6kr/v. 52v/år ger 312kr och på 10år blir det 3120kr (med -dagens- pris på påsarna...). Pengar som på intet sätt kommer "miljön" till godo utan gödslas ned i krämarens fickor, för att varorna inte skulle ha emballagekostnaden redan inkluderad...
Ta med -egen- påse!... det får man inte enligt livmedelslagstiftningen och hygienlagstiftningen, eller rättare sagt, handlaren måste garantera att den påsen inte sprider smitta... alltså kan inte handlaren godkänna att kunden medhar eget emballage till livsmedel som säljs i lösvikt, eftersom att om kunden blir sjuk så är det handlarens ansvar...
Påsen man har med sig väger dessutom lite... handlaren drar inte av vikten för den medhavda påsen... (Lidl har satt sina vågar på -8gr påstod en av deras medarbetare... vad vet jag?... jag kan inte granska deras vågar... så... Lidl påstår och jag... tvivlar...)
Låt då säga att din påse väger 1gr mer än den vikt rabatt du får... 1gr kan bli mycket stora pengar beroende av vad du köper!... Det kan på 10år uppgå till både 4-siffrigt och 5-siffrigt!
Många bäckar små!...

Tyvärr tänker inte alla i kronor och ören och ser rött när andra påpekar... Dessa får -gärna- betala dessa kronor och ören åt mig om de känner sig så förnärmade över det teoretiska och hypotetiska resonemanget om små poster. Givetvis får de väl även gärna betala dina ören och kronor som du söker hålla koll på? :-)

:back_to:
Det var en utvikning för att visa på hur rätt du har i ditt resonemang om små poster, samt... du har bara gjort halva din "hemläxa" ;-)


Just nu är svaret...
- Telia
vs
- Vimla

Följer utvecklingen med spänning!
:popscorn: - jag har ju "exakt" samma fråga och funderingar (dock har jag avfärdat fiber pga ockerpriserna för den)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tommen1 (trådstartaren)

#28 » 13:06:24, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu, stridis.. :???:
Idag så kollade jag comviq gentemot hallon och upptäckte då att den ena roffar mig på 145 kr som billigast och den andra enbart 89 kr för seniorer 55+..ja, jag är ju MINST så gammal..
Och detta blir faktiskt en inbesparing på 56 kr /mån och då totalt på 10 år 56x12x10 =6720 kr ! :djaevul:
Tycker DU att jag ska ta budet och byta.. :coffee:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#29 » 13:17:38, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framgår det verkligen inte av inlägg #1 att jag har fiber och 100/100 redan och bara vill byta ips eftersom dom dom höjt förmycket ?
Jag har fast tele via bredbandet som jag nu vill "fimpa" och endast köra billigt via hallon-mobil..
Detta kommer då att göra att jag kommer ner under halva priset jämfört med idag..
Sen tycker jag om att räkna vad det kan bli för kostnad i ett större perspektiv ÄVEN om totalen kanske inte stämmer efter 10 år..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

QV_

#30 » 14:05:17, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Vill ha fast med FIBER såklart och 100/100 och så BILLIGT som möjligt..



Nej det framgår inte för mig.
Det står "vill ha"

"Har fiber 100/100 men letar efter en ny ISP"
hade nog löst en del funderingar
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se