Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Koppla upp 2 datorer på en bredbandslina.

32 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Towil

#16 » 12:24:00, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähh, hubb och switch när det finns bussnät.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



magloman

#17 » 12:59:13, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe

Hubbar är layer 1 prylar, dvs ”dumma”
Switchar är layer 2 och mer intelligenta. Finns layer 3 switchar oxå.

Nej hubbar var länge sen man såg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#18 » 14:35:27, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon gammal 10 Mbit/s -hub ligger väl fortfarande kvar och skräpar nånstans. Men för 100 Mbit/s är hubbar MYCKET ovanliga.
Hubbar kan vara bra att ha ibland. Dels för nätverk som inte använder TCP/IP utan något helt annorlunda protokoll, som switchar och andra moderna prylar inte begriper (en stor industri här i Sundsvall har ett sådant nätverk som används som en slags fältbuss, med lokalt utvecklad både hård- och mjukvara som har rötterna i tidigt 90-tal då det inte alls var självklart att det var TCP/IP man skulle köra på ett ethernetnätverk, de kan bara använda hubbar). Och dels om man är intresserad av att allt data som går på nätverket verkligen sprids till alla portar, t ex om man vill kunna stå på sidan om och sniffa av trafik till/från en viss enhet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#19 » 14:41:21, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:...
Att koppla flera router efter varandra är inte alltid helt lyckat och bör undvikas i möjligaste mån, även om det bevisligen fungerar.
...

Är väl och ta i tycker jag. Visst, bättre med "rätt" utrustning på rätt plats, en "äkta" switch med WiFi AccessPoints men jag körde Kajsa Warg-style och sparade i och med det nån 1'000-lapp, kanske mer, och en massa tid.

rid54 skrev:...
Switchdelen i en "extra routerbox" kan normalt sett användas oberoende av routerfunktionen, dvs routerns anslutning mot internet (WAN) används inte, men switchportarna är ju aktiva och kan användas (inkl WiFi-portar). En sådan router måste nog konfigureras så den inte försöker agera DHCP-server, vilket normalt är den aktiva routerns jobb.

Ja. Vilket jag också gjort. Annars går det åt... ' :djaevul:

Toost skrev:...
Och för nätverksproffsen :
"Hubbar" finns väl inte att köpa längre ?

Nej, det får vi verkligen hoppas. ' :razz:
Våran hub på gymnasiet höll på sänka hela avdelningen. I fler än ett avseende...
"VILKA E ME PÅ Atomic Bomberman???!???!!!" ... :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ph7

#20 » 16:18:46, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte TS blir mycket klokare av det här :back_to:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

qqq (trådstartaren)

#21 » 17:11:42, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, ganska uppenbart att det är den "routern" man måste gå numera.. :bira:
wi-fi för den bärbara datorn är den enklaste och smidigaste vägen att gå.
testade wi-fin på den bärbara datorn hos ahlsell och det funkade klockrent där.

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#22 » 17:29:26, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, ph7. Jag är på väg ut i terrängen... ' :slag:


Tänkte först tåta ihop någon slags lista över tekniska uttryck vilka som är viktigast att hålla koll på så inte någon försäljare försöker sälja på en något mycke dyrare än det som behövs, men det blev bara rörigt. TS får nog fråga sig fram. "Blir den här bra?", (*länk till produkten*), Maglomans förslag var väl så bra som något.

Blidde en sån här under tiden också: Filtrering router Prisjakt

Kanske bara rör till det ännu mer... ' :vissla:


Vad ska man tänka på vid routerköp idag? ' :klia:
Enda jag kommer tänka på rak arm är att antennerna ska vara externa. Mera för att man KAN ändra på saker rörande antenner i framtiden även OM situationen just nu inte kräver det. Framtidssäkring. Nåt annat?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#23 » 18:04:44, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Vad ska man tänka på vid routerköp idag? ' :klia:
Enda jag kommer tänka på rak arm är att antennerna ska vara externa. Mera för att man KAN ändra på saker rörande antenner i framtiden även OM situationen just nu inte kräver det. Framtidssäkring. Nåt annat?


Jag skrev ju nåt i början av tråden om att välja en router av ett känt märke som man kan vänta sig att det finns uppdateringar till länge.
Det är väl självklart idag att routern ska ha både 2,4 och 5 GHz wifi.
Likaså torde det vara självklart att de värsta säkerhetsluckorna och bakdörrarna (t ex möjlighet att logga in med Telnet och ett standardlösenord från WAN-sidan) som en del routrar kunde ha för 10-20 år sedan, är borta idag.
Kasta ett öga på strömförbrukningen och vad den ska ha för matningsspänning. En del routrar, t ex den Asus jag använder nu, är riktiga strömslukare och blir ordentligt varma vilket ju inte är så bra för driftsäkerheten i längden. Det är också bra om den har någotsånär "normal" spänning från nätadaptern, t ex 12 V, så det går lätt att ordna en ersättning om originaladaptern går sönder.
En del routermärken är ökända för svårbegripligt eller odrägligt segt webinterface för konfigurering. Jag hade nyligen att göra med en Thomson som var riktigt störande på den punkten.
Om man vill ha möjlighet att nödköra internetförbindelse via mobilnätet t ex om fibern är nere, är det bra om routern har en USB-kontakt så man kan koppla in ett 4G-modem eller liknande. Eller om den har möjlighet att fungera som brygga och använda sig av wifi utdelat från en smartphone.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#24 » 18:10:17, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt.

Idag förbereder man för att allt i huset behöver trådlöst nätverk. Paddor telefoner tv högtalare etc så man vill täcka hela huset. Då är bästa alternativet Mesh. Så man behöver inte den snabbaste routern med externa antenner nödvändigtvis. Man täcker upp fler döda vinklar och vrår med ett par-tre meshkapabla puckar och enheterna byter accesspunkt sömlöst. Man kan dra kabel mellan meshpuckarna om man sover bättre på natten av det.

Jag har TP link Deco 9, tre stycken.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

roddjer

#25 » 18:53:15, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:...
Jag har TP link Deco 9, tre stycken.

Ja, de där såg trevliga ut. Ska jag försöka lägga på minnet inför nästa "uppgradering". ' :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#26 » 19:08:20, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn

Switchar har inga problem att hantera andra protokoll än tcp/ip då dom jobbar på layer 2 i grunden.
Tcp/ip är på layer 3. Först när man kommer in på layer 3 utrustning blir det problem. Routers tex

Så ipx/spx eller netbeui osv är inga problem.
Layer 2 är på macadress nivå så det är inga problem.

Har inte läst resten för rättning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rid54

#27 » 19:13:11, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på hur intresserad man är av nätverksfrågor, så kan man ju grotta ner sig olika djupt i infoträsket.

Grundfrågan från TS är ju besvarad: koppla in en nätverksswitch.

En router är ju en häst med helt annan färg. Det rör sig om NAT-funktionen i grundläget, samt att en router ofta kan erbjuda brandväggsfunktion och trafikstyrning så att anrop till olika portar hamnar där de ska (om man t.ex har en server på intranätet). En ren router kunde man för många år sedan skapa om man hade en vanlig bordsdator (nåt överårigt boatanchor gick bra) med två nätverkskort. Man skapade en bootbar diskett (!) med lite extra programvara på och bootade datorn med den. Sen funkade den gamla datorn som en utmärkt router. Sen kopplade man en switch efter insidans (LAN) nätverkskort och kunde haka på vad man ville, inklusive WiFi accesspunkter etc.

Så de " svarta lådor" med spröt som säljs som "trådlös router" idag, eller med nåt annat klatschigt namn, är egentligen en sammanfogning av en router med brandväggsfunktion, och en switch som har ett antal trådlösa (virtuella) portar. Vissa har dessutom ett ADSL-modem eller möjligen fiberingång på WAN-sidan och blir därmed ett bekvämt allt-i-ett. Bekvämt för användaren, så länge alla delarna funkar.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

tortap

#28 » 19:48:05, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast switchar med VLAN är lite på layer 3 och tcp är layer 4 medan ip är layer 3. Men det är lite mer än man behöver fundera på för att välja en router efter mediakonvertern
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#29 » 20:57:44, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VLAN är layer 3 och det finns sådana swichar som klarar det oxå. läs tidigare inlägg från mig. Jag jobbar mycket med VLAN men för den skull minns jag forntiden när jag började jobba med nätverk. Rötterna är samma än idag. (fan vad gammal man är, haha)

Jag håller med att det blir helt onödigt för denna tråds fråga, men när andra svävar ut på crescenten i det blå med direkt felaktiga saker, ville jag rätta dom. :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

qqq (trådstartaren)

#30 » 17:13:29, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen så ser jag inga problem om det svävas ut lite i resp tråd. ofra kommer det fram info som ändå kan vara bra att känna till och man kan få en större helhetsbild över som i det här fallet tekniska förändringar över tiden.

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se