Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Koppla upp 2 datorer på en bredbandslina.

32 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

qqq (trådstartaren)

#1 » 17:47:05, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har behov av att koppla upp jobbdatorn hemma. Jag ha en bredbandslina in till min stationära dator via den vanliga RJ45 kontakten. Finns det väljarboxar / splittboxar med en RJ45a in och möjligen 2 eller flera RJ 45 or ut, och går det utan signalfel att koppla upp 2 datorer på en bredbandslina ?

Eller alternativt att ha stationära datorn som ett slags master och jobbdatorn via någon slags vidarkoppling från hemmadatorn ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Towil

#2 » 17:48:57, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Router eller switch beroende på hur du är kopplad nu.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#3 » 18:33:15, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Towil säger; en router är rätt pryl här.

Finns från några hundralappar och uppåt.

Tex;

https://www.dustin.se/product/501090136 ... s-n-router
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#4 » 19:04:02, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här gården har fiber in i ett hus. Där sitter en router för det huset.
Därifrån går det en 50m lång nätverkskabel över till mitt hus. Där har jag en router och en nätverkskabel in i "huvuddatorn"
Sitter även tv och telefon på samma fiber.

Har wifi från mitt hus till verkstan också.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#5 » 22:32:20, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan koppla två datorer till ett rj45 uttag rent fysiskt med en hub men då delar enheterna samma koppartråd, det blir inte signalfel direkt men krockar i kommunikationen, lite bättre är att gå upp till en switch så krockar inte signalerna med varandra utan addresseras till rätt port direkt . Men problemet blir att internetprotokollet är på en högre nivå och där kommer din leverantör mest troligt bara tillåta en enhet att få internet. Nu är det din dator.

Då ersätter du din dator med en router kopplat till RJ45an så blir det routern som får internet av bredbandsleverantören och delar i sin tur ut internet till datorn och jobbdatorn. Man ser till att routern har Wifi så behöver jobbdatorn ingen sladd (jag antar laptop här).

Du kan låta din dator dela internet åt jobbdatorn men då måste du ha två nätverksportar, nån extra USB-till-lan adapter eller inbyggt Wifi. Det är inte värt det när en router är så billig.

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

qqq (trådstartaren)

#6 » 17:47:01, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för tipsen. Jag har switchar för för gemensam bildskärm och printer för flera stationär datorer. Det funkar bra.
Men en router har den flera fysiska utgångar ( flera RJ45-or), eller är det lämpligast att låta jobbets bärbara dator gå via wi-fi som jag själv konfigurerar ? (och stationära via en RJ45 in i routern och en RJ45 ut ur den)
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#7 » 17:55:56, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan alla routers har flera utgångar, min FritzBox har 4

Vi har anslutit routern till DSL-ingången i huset, sedan har jag en stationär dator och en backup-hårddisk anslutna direkt via LAN.
Resten (minst FEMTIELVA enheter) körs via WIFI, bland annat frugans och min jobbdator, ungarnas laptopar och diverse iPads och telefoner.
Vi har ytterligare tre routrar i huset som är konfiguererade som repeaters och som samverkar i ett Meshnät: https://sv.wikipedia.org/wiki/Meshn%C3%A4t

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torbjorn_forsman

#8 » 18:01:45, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta routrar man kan köpa idag har också en inbyggd wifi-accesspunkt, så då kan den få ta hand om den bärbara datorn också.
En fördel med att låta trafik till alla datorer i huset gå via routern är, att man då kan utnyttja dess brandväggsfunktioner och kanske stoppa en del intrångsförsök och ohyra den vägen.

Ett tips är att köpa en router av ett märke som är känt för att hålla med uppdateringar av firmware länge efter att modellen i fråga har slutat säljas. Då finns det chans att den så småningom blir någorlunda fri från buggar, säkerhetsluckor, oavsiktliga bakdörrar mm.
Firmor som kommer ut med nya modeller 2-3 gånger om året och slutar släppa uppdateringar så snart en viss modell har slutat tillverkas, brukar aldrig hinna göra någon firmware riktigt färdig.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#9 » 19:28:45, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så här ser det ut här hemma.

Bild

Router A tar emot inkommande fibersignal från Bahnhof, B och C är därefter anslutna inomhus med vanlig Ethernet-kabel. Varje router har ett eget WiFi-nät. Router B kördes tidigare som en "extender" till A så eller "Access-point" kanske det kallas, där både A och B delade ut samma WiFi-nät trots att man fysiskt kunde vara ansluten till endera av de två routrarna. Funkar bättre att köra dem var för sig med var sitt dedikerat nät både hastighetsmässigt och pålitlighetsmässigt. Både router A och B är ASUS-maskiner tillverkade efter 2015 om inte ännu nyare och uppdateras som de ska, så... ja... ja vette tusen. Funkar bättre sådär.
Router C är en gammal skrutt, D-link kanske, ' :klia: , som sattes upp för att slippa använda mobildata på mobilen när man hamnar i radioskuggam ute i kontoret bortanför garagedelen. Helt otroligt. Två befintliga nät, knappt körbara därifrån. Wifi från A och B räcker över hela huset annars men det är bara B som är publikt och därför det som används mest, paddor, mobiler, spelmaskiner etc. Innan C sattes upp gick den kabeln direkt till Stor-datorn... ' :mrgreen:
Ena grabben har en kabel direktdragen ända fram till sin speldator vilket han är glad för, betydlig skillnad i ping efter det. Den andre grabben väntar på sin men det ska renoveras ett rum där kabeln ska gå igenom först. Blir då...
Det hela är gjort som det är gjort för att jag använt det skrot man själv (och andra) samlat på sig med tiden och att det nu funkar utan anmärkning.
Det bara rullar... :hurra:


grattis torbjorn_ :bira:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#10 » 19:55:10, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Ordlista. Förhoppningsvis tillräckligt OK så den inte blir en följetong.

Fiber modem = omvandlare från ljussignal till elektrisk signal. Har minst 1 RJ45 utgång. (Mediakonverter)

Router Omvandlar den interna data adressen (IP numret) till det externa nätet. Detta gör att man kan köra 255 interna enheter på 1 externt nummer. (Detta är inte helt sant för man kan köra fler men den "normala" uppkopplingen ger 255 enheter). För normalt från man bara 1 extern adress och alla enheter behöver var sin adress. Det är detta jobb som en router gör.
Att koppla flera router efter varandra är inte alltid helt lyckat och bör undvikas i möjligaste mån, även om det bevisligen fungerar.
WAN är ingång (WAN = utsida). LAN = insida

Brandvägg = en programvara som känner till de vanligaste virus och attack metoderna och blockerar dom automatiskt.
Kan vara en extern enhet eller inbyggt i datorn.

Switch = Om inte antalet RJ45 kontakter räcker till så skapar man flera med hjälp av en switch. Den ger 1 in och 4 - 96 ut beroende på vad man köper.

Access punkt (AP) = En WIFI punkt. Finns fristående eller inbyggt i ex router.
Dessa finns också i olika varianter på fart och automatisk "förlängning" av det trådlösa området. En djungel.
Man måste ha någon form av AP för att få trådlöst.

Dessa 5 kan vara i en enhet eller var för sig.
Senast redigerad av QV_ 21:12:56, 24-02-2021, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#11 » 19:59:49, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyffsat rätt men tycker det kan vara på sin plats att rätta det mest uppenbara.

Finns inget som heter fiber modem. Du menar nog Fiber transciever. Lika bra vi lär ut rätt så gott det går.
Vet själv jag är ute på crescenten på andra områden men detta har jag rätt bra koll på.

En transciever gör om signalen mellan olika typer av topologi, tex fiber mot 1000base-T(koppar rj45).

Förr fanns det transcievers mellan tunn och tjock ethernet(men det är en annan tråd).
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#12 » 21:06:58, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja om det heter trancsiver eller mediakonverter, vilket då är det Svenska namnet (konverterar från ett media till ett annat) hoppar jag över. Försöker använda "vanliga" ord men kunde skrivit det inom parentes. (fixat)

För i de fall som mediakonvertern också är en switch (som det är hos mig) eller när de har ytterligare funktionalitet som prioritering av trafiken (1 utgång för TV, 1 för dator = Telia open fiber) så är det ju en enhet med många funktioner. Där av namnet "fibermodem"

Kan tänka mig att det är en förlängning på ADSL modem som i sin tur kan komma ifrån 56K modem.

Har även märkt att när folk frågar vad jag gör. Som då är svetsa fiber och utbilda inom fiberoptik så förstår inte folk vad jag gör när jag säger fiber eller opto. Men statsnät, då förstår dom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#13 » 21:36:33, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den routerfunktion så är det en router. Så enkelt är det. Är ofta sådana idag hos fiberkunder med ett litet fack för allehanda transciever. De facken kallas SFP.
Ofta gör isp så för att kunna bättre felsöka vid ev fel.
Man kan ofta ta bort denna router och köra med egen. Men det är oxå en annan tråd.

Modem jobbar med analoga signaler. Det är en förkortning av modulator/demolator(el hur det stavas, har inte skrivit dom orden på 20+ år, haha).

Router jobbar på layer 3 nivå
Transcievers på 1
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rid54

#14 » 00:47:34, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där mojängen som hanterar datatransport mellan optokabel ("fiber") och Ethernet har många namn. "Fibernod" kallades de när man spred ut dem i vårt bostadsområde. En "Transceiver" är för mig en transmitter-receiver, dvs en sändtagare, men man kanske har kidnappat termen inom andra teknikområden också.

En router kan göra nåt som kallas NAT, network address translation, genom att som nämnts låta ett antal interna IP-adresser på "insidan" använda en "yttre" IP-adress mot internet (eller mot ett annat nätverk). De kommersiella varianterna har oftast en inbyggd switch som även innefattar WiFi, som i praktiken är ett antal uttag i switchen, som är åtkomliga trådlöst. Switchdelen i en "extra routerbox" kan normalt sett användas oberoende av routerfunktionen, dvs routerns anslutning mot internet (WAN) används inte, men switchportarna är ju aktiva och kan användas (inkl WiFi-portar). En sådan router måste nog konfigureras så den inte försöker agera DHCP-server, vilket normalt är den aktiva routerns jobb.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Toost

#15 » 12:17:32, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

liten detalj i sammanhanget,
det finns flera typer av begreppet "Switchar" i datorsammanhang, de två vanligaste är kanske :
En typ av "Switch" som används för att tex använda en och samma bildskärm för två eller flera datorer. ( ett tangentbord etc)
Och en "switch" som är en nätverksväxel. ( = "grenuttag för nätverk" )


Och för nätverksproffsen :
"Hubbar" finns väl inte att köpa längre ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se