Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Problem med utskrift, med två routers

29 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Rille (trådstartaren)

#1 » 09:09:59, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en tid haft två routrar inkopplade, en nere vid mediaomvandlaren, och en uppe på andra våningen vid min dator då täckningen för Wi-Fi inte räcker till.
Det har fungerat felfritt men förra veckan så fick jag problem att jag inte kan skriva ut på skrivaren, men kopplar jag ur routern så går det.
Jag har läst mig till om IP adress att det blir en krock, men som ändå är komiskt att det bara uppstod helt plötsligt?
Om man nu ska köra olika IP adresser för att det ska fungera, på vilka enheter behöver jag ändra detta, och till vad?
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare



magloman

#2 » 09:24:21, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns beskrivet i nån tråd vet jag.

Vill du promt köra på detta sätt så stäng av dhcp på lansidan på den sekundära routern och använd inte wan-porten på den. Sen lägg den inte på samma ip som den första.

Är väl en kort sammanfattning.

Korrekt sätt att köra på är att skaffa separata accesspunkter som jobbar ihop och stänga av wifi på din första router.

Eller en router som kan byggas ut med apor den kan jobba ihop med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#3 » 09:29:55, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har tre routrar igång här, en Master och två som repeatrar. De "speglar" helt enkelt Master-enhetens inställningar och förlänger räckvidden. Jag kan använda LAN-portar osv på repeater-enheterna utan problem.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#4 » 09:38:44, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte på dig nu Holger :mrgreen:

Misstänker du har en sådan router jag nämnt ovan som kan kompletteras med accesspunkter som jag beskrivit.

Viktigt med rätt vokabulär till nybörjare. Det blir rörigt när fel används, men det är vanligt i min bransch.


/tillägg:

Router jobba mellan olika nätverk; tex internet och det lokala nätverket.

En accesspunkt ändrar från kabel till trådlöst åt båda håll men inom samma nätverk.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rille (trådstartaren)

#5 » 10:29:55, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade att stänga av DHCP på den efter sökande att den blir lite som repeater aktig på så vis, under förra veckans diverse tester.
Skrivaren fungerade, men fick sjukt dålig fart på Wi-Fi via den då. Så det var ingen höjdare heller.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

roddjer

#6 » 10:33:57, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Maglo, Holger, är det det här ni menar?

Bild


Bild


Har två ASUS apparater, den ena i bild ovan. Kör jag denna i AP-läge ("som man ska" enligt viss expertis) och har fler enheter ihopkopplade funkar det sämre än om jag kör båda i Standardläge men har denna som "slav", stänger av DHCP och speciferar ett eget IP-range.

Beskrivet kort här:
roddjer @ Koppla upp 2 datorer på en bredbandslina.

Ingående "newbie-video" jag fräschar upp minnet med ibland.
How To Connect Two Routers On One Home Network Using A Lan Cable Stock Router Netgear/TP-Link
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#7 » 10:44:14, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Jag testade att stänga av DHCP på den efter sökande att den blir lite som repeater aktig på så vis, under förra veckans diverse tester.
Skrivaren fungerade, men fick sjukt dålig fart på Wi-Fi via den då. Så det var ingen höjdare heller.


Ska du köra som jag med flera routrar i "Standardläge", se till att de har ett eget SSID för varje burk. T.ex. "Medie24" och "Medie50" för den vid mediarummet och "Uppe24", "Uppe50" för övervåningen eller nåt i den stilen. Kan även laborera med vilka kanaler de ska sända på och inte låta dem stå i "auto", men pröva skilja dem åt först om de inte är så redan.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Rille (trådstartaren)

#8 » 10:47:24, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Ska du köra som jag med flera routrar i "Standardläge", se till att de har ett eget SSID för varje burk. T.ex. "Medie24" och "Medie50" för den vid mediarummet och "Uppe24", "Uppe50" för övervåningen eller nåt i den stilen. Kan även laborera med vilka kanaler de ska sända på och inte låta dem stå i "auto", men pröva skilja dem åt först om de inte är så redan.

Ja det där var ju ungefär som hebreiska i att förstå. Är dåligt insatt i allt vad gäller internet med IP nr o.s.v. Kan koppla in allt, men sen den tekniska biten är det sämre med om det är krångel :mrgreen:
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#9 » 11:07:29, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur dina övriga enheter osv är inställda men vill man få en varaktig lösning får man se till att alla enheter är såpass rätt inställda det går inom begränsningarna som utrustningen har.

Så det jag skrivit är inget man kan kompromissa på. Bara göra så sen om det inte funkar bra får man gå vidare i felsökningen och ställa in nästa apparat som den ska vara osv.

Ja, du måste ha olika SSID på de. Skaffar du rätt utrustning kan man ha samma SSID(namn på det trådlösa)

Roddjer: vad gäller dina asusprylar så vet jag inte, det är inga produkter jag jobbar med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rille (trådstartaren)

#10 » 11:10:25, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma namn är det inte på någon utav dem i alla fall.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#11 » 11:14:54, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad du har för budget, men ett alternativ är ju att stänga av wifi i routern nere, sen köpa två lösa accesspunkter.
Har du behov av nätverksuttag på övervåningen?

Kan rek. Unifi AC Pro som är väl beprövade. Finns nyare grejer men dessa krånglar sällan eller aldrig. En nere och en uppe. Den uppe kan du sedan koppla vidare till en liten switch om du behöver nätverksuttag.

Då kan du ha samma trådlösa namn på dessa.

Lite i överkant i pris för konsument kanske men jag gissar dom kommer funka bra i 5-10 år framöver.

https://www.dustin.se/product/501088945 ... -ap-ac-pro
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rille (trådstartaren)

#12 » 11:35:43, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har datorn ansluten till fibern. Har satt uttag nere och uppe för nå år sen, för att slippa vara ansluten till Wi-Fi. Så datorn har jag inga bekymmer med.
Wi-Fi har man enbart för att få bättre på telefon oberoende vart man är i huset. Det räcker inte till med täckningen till övervåningen från routern som är nere.
Men då vart det ju det här problemet mitt i allt när skrivaren inte vill vara med på noterna.
Visst har jag funderat på accesspunkter, sätta ut två och problemet är löst. Just det där priset var ju inte direkt farligt. Det finns betydligt värre än så.
Snegla på ett par om två för 1300:- nåt igår och det också är rätt billigt motför vad det finns för grejer.

Enklast hade ju varit att bara ansluta skrivaren till nätverket, då den har uttag.
Men problemet där är då att där den står nu så ska jag isåfall dra en bra lång kabel dit då, 6-7m säkert och det vill man inte ha efter golvet. Då ska det göras seriöst isåfall.
I rummet där datorn är har jag inte plats att ha den heller. Då skulle det inte heller vara ett problem och en kort kabel hade räckt.
Jag skulle kunna sätta skrivaren nere och ansluta, där finns plats.
Men då det är jag som skriver ut mest i hushållet, så har jag ingen lust att springa upp och ner varenda gång man ska skriva ut något.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

uppland2

#13 » 11:47:16, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag kan något om nätverk, men kommer det verkligen att fungera smidigt för enheterna att flytta sig mellan anslutningsenheterna när man rör sig om man har flera SSID?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

rid54

#14 » 14:53:25, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Router är en funktion för att koppla ihop två nätverk, som sagt. Funktionen är oftast hopbyggd med en switch, dvs "nätverkets grenkontakt", som förutom kabeluttag kan ha WiFi och hantera flera trådlösa enheter. En vanlig "routerlåda" för hemmabruk har normalt sett en DHCP-server, som ger alla anslutna enheter en egen IP-adress. Vid praktisk användning har man routerfunktionen mellan "internet" (WAN) och sitt eget nätverk (LAN) och inom LAN drar man nytta av DHCP, för att slippa sitta och trycka in IP-adresser manuellt i sina apparater. Inom en byggnad, är det sällan nån vits med att ha mer än ett LAN.

En vanlig routerlåda kan användas som en extra switch (som nämnts) och man kan även köpa separata switchar, om man behöver ha många enheter på sitt LAN. En extra routerlåda, som bara ska vara switch, ska då inte kopplas med sin WAN-port till inkommande routers LAN-port, utan man kopplar ihop en LAN-port på den ena med en LAN-port på den andra. Detta om man använder kabel. Att länka dem trådlöst kan möjligen vara genomförbart (har inte provat) men det finns en risk att det blir svårt att utnyttja WiFi till nåt annat då. Om det är burkar som har dual-band kanske det går att lägga en länkning via det ena bandet och använda WiFi som vanlig på det andra bandet. Men det verkar överkurs... Om det går att länka inkommande router till den andra routern med en kabel, så har du ju därmed en extra switch. Du har då också (om burkarna har WiFi) två trådlösa nät, som måste ha olika SSID. Om skrivaren har trådlös funktion, så lär du nog bli tvungen att ställa in den så att den bara söker sig till ett av de trådlösa nätverken och håller sig där. Annars är det risk att den slumpvis hamnar på olika nät, när den varit avstängd och då kommer datorn kanske ha svårt att hitta den när du ska skriva ut.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Holger

#15 » 15:10:03, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tror inte på dig nu Holger :mrgreen:

Misstänker du har en sådan router jag nämnt ovan som kan kompletteras med accesspunkter som jag beskrivit.

Viktigt med rätt vokabulär till nybörjare. Det blir rörigt när fel används, men det är vanligt i min bransch.


/tillägg:

Router jobba mellan olika nätverk; tex internet och det lokala nätverket.

En accesspunkt ändrar från kabel till trådlöst åt båda håll men inom samma nätverk.

:mrgreen:
Jag kör endast AVM Fritz!Box här.
Och man kan ändra dess läge från fullvärdig Router till "dum" Repeater. Sedan anger man den Master som den ska docka till.
Allt via Wifi.

Så äldre Fritz!Boxar slängs inte, de används ofta som repeatrar

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gren_65 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se