Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Nätverk i huset och på gården

36 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Towil

#31 » 14:50:11, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd befinlig kabel som dragtråd.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



magloman

#32 » 18:11:24, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte använda den som om den vore en cat5e.
Antingen skaffa några dosor i ändarna som gör om till vanligt nätverk(kolla hos direktronik), eller använd den som dragsnöre enligt Towils tips.

Här tex ger 100mbps på 2-tråd

https://www.direktronik.se/direktronik/ ... pa-2-trad/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#33 » 19:08:44, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En telekabel kan ha olika impedans beroende på.
Så om det blir mindre lyckat eller rent av dåligt vet man ju inte förens man prövat.
10 megabit fungerar absolut (nästan på vad som helst) men frågan är om dagens nätverkskort klarar av att gå ner till den hastigheten.
100 är ju enklare eftersom den bara använder 2 par i (ett för sändning och 1 för mottagning)
För att få 1000 så måste alla 4 paren vara i drift och man kör då "full duplex" alltså sänder och tar emot på alla 4 paren samtidigt.
Det gör ju att skarvarna blir känsligare.
Då är det kanske bättre att skarva med samma typ av kabel istället.

Man brukar kunna ställa portens hastighet i switchen så man kan tvinga ner den till en lägre (läs 100) och den envisas med att växla upp till 1000.

Steg 1 är att kolla om den befintliga kabeln är lös nog att använda som en dragtråd. Om den "sitter fast" så är det dags för steg 2.
Steg 2 Skarvning:
Det som är viktigt när man skarvar en kabel för datatrafik är att man måste vara rädd om partwinningen.
Man skall helst inte röra partwinningen alls men 25mm är maxmåttet. Det bästa är att försöka skarva "längs med" så man inte får något utstick (tänk antenn)
Om man nu har skarvat eländet och det fortfarande inte är till belåtenhet så är det dags för nästa plan.
Steg 3 fundera på någon aktiv utrustning enligt maglomans länk.
Steg 4 ta och fixa ett nytt rör...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#34 » 23:14:53, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Towil, för kommentaren. Jag hade redan försökt dra kabeln utan någon framgång, men efter din kommentar gick jag ut ännu en gång och då hittade jag var den klämde. Konstaterade snabbt att jag bara hade en rulle med 100 meter catkabel på och var osäker på om det skulle räcka till båda kablarna jag behövde ha fram. In i bilen och flänga iväg till närmsta Kjell & co. Sedan meckla igenom 50 meter kabel från övervåningen ner till hallen och sedan utomhus (vågade inte försöka dra den från mitten och ut till båda slutstationer), samt den andra kabeln från elskåpet, under hela utbygget (8 meter där man inte kan komma in om man inte är en katt!). Tejpade ihop båda catkablarna och ett murarsnöre (det bästa jag hade hemma att använda som dragsnöre) ihop med den gamla telefonkabeln. Det gick hur enkelt som helst att dra igenom. Fick gå fram och tillbaks några gånger för att rätta till kablarna så de inte knöt sig när de skulle ner i röret, men nu är de indragna dit de ska. Internetkabeln har en switch och är kopplad ut mot nätet. Inte alla som har internet i stallen! :hurra:
Så tack för alla råd och förslag, det uppskattas mycket! :shake_hands:

Någon som behöver knappt 40 meter telekabel avsedd att lägga i mark?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#35 » 23:28:49, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör två par i en gammal fettfylld 10-pars telekabel för ethernet (100Base-TX). Kabellängden är ca 40-50 m och det fungerar utmärkt. Övriga par i samma kabel används för diverse 24 V-tillämpningar - manöver av utebelysning, kompressor mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2 (trådstartaren)

#36 » 13:34:19, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insåg att jag glömt berätta hur jag gjort med nätverket. Till att börja med fick vi fibern i slutet av oktober, men sedan började IP Only djä*las och stängde av de igen mitt under pandemin med distansundervisning och allt. För att få något fungerande så skaffade jag trådlös internet via Telia. Fungerar sådär, har runt 5 Mbit mot utlovade 20 - 40. :huh:

Jag köpte en sats med tre mesh-puckar, Deco M9 plus. Även om jag satte en i mitten av huset täckte inte den in hela bostaden. Satte jag en vid röda pricken räckte den inte till uterummet, men genom att sätta en halvvägs så reläade jag över så jag fick täckning där.
I vilket fall som, inkommande rauter står vid röd prick på bottenvåningen, och den har fyra portar. En är kopplad upp till övervåningen vid dator och en 8-portars switch. Andra är kopplad till övervåningen vid TV med en 5-portars switch, och härifrån går det vidare ut till stallen (blåa strecket) och ytterligare en switch. Den tredje porten är kopplad till bottenvåningens TV och en 5-portars switch. Sista porten försörjer just nu datorer vid röda pricken men ska kopplas ut enligt gröna strecket med en puck mitt i uthuset.

Så tack för alla råd och tips så här långt. :shake_hands:
Men det lär nog komma fler frågor... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se