Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Nätverk i huset och på gården

36 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 16:32:38, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste börja med att säga att jag inte är jätteduktig på, eller intresserad av, datorer, så ha överinseende om jag inte kan och förstår allt eller använder fel terminologi.
Just nu har vi ADSL men hoppas få igång fiber inom de närmsta månaderna. Husets interna nätverk behöver ses över, plus att det utanför huset är obefintligt. Först ett par bilder för att lättare förklara vad jag pratar om:

Bild
Bild
Bild

Vi får in nätet vid röd prick, både ADSL och blivande fiberanslutningen. Detta ligger i en skrubb så möjlighet och plats finns att stoppa in så mycket switchar jag behöver. Är förberett så man kan dra ganska mycket nätverkskabel i huset, markant mer än jag behöver just nu i alla fall.
I huset behövs initialt två nätverksuttag på bottenvåningen vid röd prick. TV och liknande finns också på bottenvåningen (vid texten TV). Där gissar jag att det behövs två eller tre nätverksuttag. Detta löses just nu med en kabel och en switch. Ska man ha IPTV tror jag mig ha förstått att det behövs separat kabel från ingången (röd prick) till TV:n för detta, men än så länge har vi bara streamingtjänster.
På övervåningen behövs två uttag vid texten "TV", samt ett antal (fyra?) vid "Dator". Kan tänkas behövas i Dotter1 och Dotter2:s rum längre fram, men just nu körs allt de behöver trådlöst.
Sedan behövs givetvis bra wifi i hela huset. Kåken är gammal timmerstomme som är 18 meter lång så jag gissar jag behöver en acesspunkt i var ände på bottenvåningen som kanske även kan täcka in övervåningen?
Ska helst även få in IP-telefoni i det hela, men denna kan dras från röd punkt.

Som moderna människor (?) så vill vi givetvis ha nätverksuppkoppling även utanför huset. Första prio är uterum och poolområdet vid grön "1". I samma veva vore det bra att lösa "1B" också. Båda dessa ställen räcker bra wifi till. Blir troligen mest att streama musik och film. Huset är ca 8 * 15 meter, plus fyra meter uterum, plus kanske tio meter pooldäck. Avståndet mellan gröna huset och boningshuset är ca åtta meter.

Nästa steg av utbyggnaden blir att täcka in verkstaden med blå "2" och därefter "3". Huset med 2:an är 11 * 24 meter, och 3:an 8 * 17 meter. Till att börja med räcker bra wifi långt här, men kanske behövs några fasta uttag längre fram.

Långt fram i tiden så drömmer jag om att bygga ny verkstad, och då behövs en fast anslutning dit. Det är detta som lila "4" pekar mot.


Mycket text (ledsen för det), men nu kommer en hel hop frågor. Om vi börjar inne i boningshuset. Jag är liiiite skeptisk till wifi i lite mer krävande tillämpningar, så jag drar gärna kabel till de punkter jag beskrivit ovan. Men bör jag bygga allt med en jätteswitch vid röd punkt och därefter dra en herrans massa kabel, eller har jag en mindre switch vid röd punkt och drar en kabel till "Dator" där jag grenar upp med ny switch. Ytterligare en kabel från röd prick till "TV" med ännu en switch osv.
Bör jag ha en, två eller fyra accesspunkter till wifi:n i huset?
Eller är jag rena stenåldern och bör dra allt med trådlöst nätverk?

När vi går utanför huset så börjar vi med grön anslutning. Här finns ingen kanalisering allt, men jag har ju grävare så det bör inte vara jättesvårt att gå igenom vägen med ett rör och dra i nätverkskabel för att få in det i "gröna" huset. Sedan kan man dra kabeln inomhus där. Vad är enklast / bäst, att dra kabel eller hoppa över hit trådlöst? Ser inget behov av nätverksuttag vare sig på "1" eller "1B".

När vi går vidare så finns det en slang med en telefonledning vid blått streck. Jag hoppas jag kan dra i en nätverkskabel här, även om det är ca 35 meter så är slangen ca 65 mm innerdiameter (gul slang avsedd för elkabel). Kan man försöka dra över en kabel hit, dela upp den med en switch och ansluta tre accesspunkter till denna, eller behöver jag fler accesspunkter?

När det gäller hårdvaran jag har så finns det ganska mycket ny CAT5e-kabel (?), en hel del nätverksuttag samt verktyg för att koppla detta. I övrigt är det ganska skralt, närmare bestämt två stycken Tecnicolor trådlösa routrar (TG799vac, fått via Telia) samt en D-link DIR615 trådlös switch.

Så, jag behöver alltså tips dels på hur jag bör bygga upp nätverket, dels gärna tips på bra och prisvärd hårdvara.
När vi väl får fiber så blir det troligen Bahnhof som levererar bredband och IP-telefoni. De skriver att man behöver "...en kompatibel router från Bahnhof med SIP-/telefoni-funktionalitet". Kan det fungera med andra än deras router för att få telefonin att ungera?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



tortap

#2 » 16:53:17, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill bygga trådat och har lite gamla switchar eller APs gå lös på det om du vill. Men annars köp ett kit med tre WIFI-mesh-puckar. Då det är tjocka väggar i huset sätter du en vid inkommande, drar tråd till andra sidan av huset där du har en till puck kanske på övervåningen så täcker du hela huset med snabb WIFI. Sen provar du sätta en puck vid 3-huset mot innergården. Jag tror den skulle täcka upp poolområdet och verkstan med tillräcklig WIFI för att spela musik vid poolen och skicka NC program till fräsen från husdatorn. Skulle tro du har 25 Mbit trådlöst över hela gården från en 100-lina på det här sättet och 100 Mbit inne i hela huset, behöver du mer?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

QV_

#3 » 20:57:48, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cat5e kabel klarar 1 gigabit Ethernet så det är OK att använda.
Skall du köpa nytt så ta det billigaste du hittar vilket brukar vara något Kat6 (eller cat7)
Sedan köper man de uttag som finns till den serie av uttagsplattor man använder. Det billigaste av Kat 5, 6 eller 7 (så länge det är RJ45)

OM du drar koppar mellan husen skall du INTE ansluta skärmen. (iallafall inte i bägge ändar)
OM du ansluter skärmen OCH tappar jordanslutnigen på elen (vilket inte är troligt) så uppkommer ett gäng problem. Det räcker med dom du får :-(

Blir det Telia open fiber så behöver du en separat kabel från röd punkt till TV. Dom har ett separat uttag för just TV.
Jag anser att kabel alltid är bättre än WIFI
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nixs

#4 » 21:01:10, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hojta om du råkar behöva någon Switch till setupen, har några Enterprise grade liggande.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 10:56:42, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, lite har hänt på nätverksfronten. Jag fick igång fiber den 24:e oktober och än så länge haft två längre avbrott. Det pågående är planerat till minst åtta dagar! :uupps:

Men åter till nätverket. Började med att jag köpte tre mech-puckar, TP-links Deco M9 Plus, som skulle ha mycket bra räckvidd. Jag har provat med både Telias router, Bahnhofs router och puck vid röda pricken i första bilden, alla når lika långt och räcker alltså inte ut till uterummet.
Jag hade en del konstiga fel i huset så jag köpte tre nya switchar och ersatte de gamla, så nu fungerar nätet i huset. Men nu till nästa problem där jag behöver tips och råd.

Nätverk till stallen.
Jag ska sätta upp solfångare på baksidan av gamla stallen, förhoppningsvis i början av sommaren. Invertern vill ha internetuppkoppling, plus att det behövs en ethernetkabel mellan invertern och ingående säkringsskåp. Dessa kablar vill jag dra i en befintlig 70-mm slang där det redan ligger en grov kabel använd som telefonkabel. Jag misstänker det inte går att dra ut befintlig kabel (och då använda den för att få igenom ett dragsnöre) så den får ligga kvar. Men hur får man igenom ett dragsnöre? Jag har en idé om att försöka suga detta igenom slangen genom att ansluta en industridammsugare i ena änden. Finns det bättre idéer?
Jag har rätt mycket solid UTP-nätverkskabel Cat. 6 (inköpt på Kjell och Co). Är denna kabel lämplig, eller vad bör jag använda för någon. Det kommer att bli närmare 50 meter från switch till switch, och drygt 50 meter från inverter till mätarskåp. Det är mycket sannolikt att slangen är vattenfylld plus att det kommer solljus på kabelns ändar över mark.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå

#6 » 11:24:51, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog en hel del kabelrör på en bangård en gång i tiden. mest 50 och 110mm. När allt var klart så fick vi veta att det skulle vara dragtråd i dem. Det var någon miss i handlingen så att det stod på fel ställe och var inte med i projektet. Men det beställdes som ett extrajobb. En stor kompressor, en bunt ica kassar och några rullar snöre.

Riva en stump kasse. Liten för 50mm större för 110 mm rör. Knyta den som en tofs i snöret och sen blåsa på. vi blåste kilometervis med snöre på det sättet. Max kanske det var 100-150 meter mellan brunnar eller anslutningsobjekt.

Har tillämpat det även på 16mm kabelrör hemma som haft någon lurig böj som inte dragfjädern gått igenom, Men med murarsnöre och en plasttuss i änden. Bara blåsa på.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 11:30:16, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack för tipset. Jag försökte blåsa in murarsnöre med en liten tygbit knuten i änden genom en kanske 30 mm grov plastslang, men jag fick effekten att luftströmmen tog med sig snöret i en stor härva medan änden med tygbiten blev kvar någon meter in i slangen. Hade kanske 20 meter snöre på två meters sträcka. Blev inget bra, alltså. :lmao:
Men kan prova med plast istället.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå

#8 » 11:31:46, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste hålla emot snöret och släppa på eftersom så att luften drar i tussen. Annars är det lätt att göra som du lyckades med :D

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_

#9 » 12:42:05, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har rätt mycket solid UTP-nätverkskabel Cat. 6 (inköpt på Kjell och Co). Är denna kabel lämplig, eller vad bör jag använda för någon. Det kommer att bli närmare 50 meter från switch till switch, och drygt 50 meter från inverter till mätarskåp. Det är mycket sannolikt att slangen är vattenfylld plus att det kommer solljus på kabelns ändar över mark.


Även om vanlig inomhuskabel ligger i mark med vatten så är det inte optimalt men användbart. Vet om liknande installationer som fungerat i många år. Fast då var det PVC mantel på den tiden. Dessa LSZH mantlar är lite känsligare. Jag skulle prova.
Skydda gärna kabel med ett 16rör eller liknade så att solljuset inte kommer åt.

Max enligt specen är 90 meter + 10 meter patch

Du skall inte dra längre än 120... Passerar man de 100 meterna "för mycket" så är det inte säkert att funktionen blir som önskat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Dexxas

#10 » 19:29:47, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även upp priserna på Ubiqutis trådlösa länkar, Grabben min bor 660 m från oss (fri sikt) och när han fick fibern indragen så plockade vi upp en trådlös länk mellan kåkarna. Han har 250 mb installerat och jag har oftast 170-180 mb härhemma.....
Fungerar utmärkt efter 3 års flitigt användande, jag är helnöjd.
För en sträcka av 70-80 m skulle jag inte tveka en sekund på valet mellan länk och kabel...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

magloman

#11 » 20:05:01, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hastigheten brukar inte vara något problem när man kör trådlöst, dock svarstiderna. Dom ökar exponentiellt med avståndet så kan man köra med kabel så gör det. Kabel är kabel. Påverkas inte av väder eller hinder i vägen heller.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 21:45:44, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kabel lär det bli. Dels har jag alltid varit skeptisk till trådlös överföring, även om man blir mer och mer tvungen att använda det i många applikationer (svårt med ethernetkabeln in i mobilen...), men även för kabel är lo-tec och enkelt för någon som inte är superrutinerad i datorernas underbara värld. Dra kabel, klämma kontakter och kontrollera att dessa fungerar klarar jag av. Men när mer tekniskt avancerade saker ska göras, ja då kan det bli jobbigt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 21:57:27, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Stridis2 skrev:Jag har rätt mycket solid UTP-nätverkskabel Cat. 6 (inköpt på Kjell och Co). Är denna kabel lämplig, eller vad bör jag använda för någon. Det kommer att bli närmare 50 meter från switch till switch, och drygt 50 meter från inverter till mätarskåp. Det är mycket sannolikt att slangen är vattenfylld plus att det kommer solljus på kabelns ändar över mark.


Även om vanlig inomhuskabel ligger i mark med vatten så är det inte optimalt men användbart. Vet om liknande installationer som fungerat i många år. Fast då var det PVC mantel på den tiden. Dessa LSZH mantlar är lite känsligare. Jag skulle prova.
Skydda gärna kabel med ett 16rör eller liknade så att solljuset inte kommer åt.

Max enligt specen är 90 meter + 10 meter patch

Du skall inte dra längre än 120... Passerar man de 100 meterna "för mycket" så är det inte säkert att funktionen blir som önskat.

Jag uttryckte mig kanske otydligt. Tydligen inte alla som lusläst manualen till min blivande inverter... :vissla:
Invertern har en internetanslutning. Denna kommer att göras med switch i boningshuset, ca 50 meter kabel till nästa switch (vid invertern) och in i invertern.
Sedan går det en annan kabel, som över huvud taget inte har med internetbiten att göra, från invertern till mätarskåpet. Denna kabel behövs för den "smarta strömmätaren" som ska göra att jag kan producera mer ström än huvudsäkringarna tål om jag förbrukar inomgårds, men är inomgårdsförbrukningen för liten så stryper invertern så den inte lämnar ut mer än huvudsäkringarna klarar. Andra kabeln kommer att vara drygt 50 meter, så max kabellängd ska jag aldrig vara ens i närheten av.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#14 » 22:29:54, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drar du ny kabel mellan byggnader så dra cat6a skärmad.
Den klarar 10gbps
Helst dubbla med.

Sen internt i varje byggnad cat5e eller cat6, de klarar upp till 2,5gbps

Vad gäller switchar så inte för många i kedja. Helst max 3 hopp

Vad gäller trådlöst så finns det inget som slår kabel fram till varje APa. Körat meshat är för lata j*vlar :mrgreen:

Unifi har prisvärda prylar

Switchar från dom är oxå prisvärda. Skaffa inga switchar med fläkt i. Det blir man tokig på. Se till dom har vlan support bara. Då kan man köra tv/telefoni/data/gästnät på samma kabel mellan switchar osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#15 » 23:24:54, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Sedan går det en annan kabel, som över huvud taget inte har med internetbiten att göra, från invertern till mätarskåpet. Denna kabel behövs för den "smarta strömmätaren"


De ville sälja en laddstolpe till mig.
Jag påpekade att det klarar inte mina huvudsäkringar av utan strömtrafo.

Då fick jag veta att de kunde mäta strömmen vid elmätaren med den inbyggda HAN porten (som finns på nya elmätare) och överföra denna information över internet till laddstolpen.

Finns motsvarande till inverten så är det ju rätt trevligt.

Det är helt OK att dra skärmad kabel men anslut INTE skärmen i båda ändar när den går mellan olika byggnader.
Kat5 tenderar att vara dyrare än kat6 nuförtiden så det onödigt att köpa.

Kat6 klarar 10 gig det också men skall inte användas i en datahall. Där kan säkert problemet uppkomma så det blir max 2,5.
Personligen ser jag inget problem med att "bara" ha 1 gig hemma. Detta eftersom jag kör med 0.01gig mot det externa

Men har man NAS i alla hus och sparar oändligt stora filer överallt hela tiden så vist, då blir 10 gig trevligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se