Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Liten rant om Bank-ID och annat digitalt, även en fråga

35 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

rid54 (trådstartaren)

#1 » 16:00:04, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hänvisning till denna tråd: bildvisning i Windows bland annat fick jag lust att lämna ett par synpunkter och även ställa en fråga.

Det finns ju en tendens, att dra alla "som inte vill eller kan leva digitalt" över en kam. Som om det vore en ålderssjukdom eller en skamlig åkomma, eller pga att man är olagligt i landet eller nåt. I en del fall är det ju ett avvägt beslut som kan motiveras på nåt sätt (bra eller dålig motivation är ju då bara en beömning). Ett "digitalt liv" är ju närmast nåt kvasifilosofiskt slarvuttryck. Antingen lever man, eller inte. Hur mycket mer digitalt kan det bli? Jag kan förstå önskan att hitta en kortare formulering än "att leva sitt liv genom användandet av hjälpmedel som arbetar med processer som körs i en miljö med digitala signaler", men NÅT bättre än "leva digitalt" måste det finnas.

De, som väljer bort alla dessa appar (f.d. program, kan man anta?), eller väljer att använda endast sådan programvara som man anser berikar livet, betraktas och beskrivs inte sällan som mindre vetande och en belastning på samhället, under antagandet att deras situation är beroende av att de inte förmår begripa de system som finns. Detta är en rejäl förenkling och en förolämpning mot många.

Just Bank-ID, som ju används för en hel del annat än just bankärnden, är ju närmast en samhällsfunktion, egentligen. Om man (samhället, typ 1177, skatteverket etc) vill att medbrgare ska kunna genomföra en identifiering med hjälp av programvara (och ett lösenord), så borde samhället ansvara för att en lämplig applikation tas fram och underhålls. En teknikneutral, stabil, icke-kommersiell lösning för alla, som öht kan få igång sin dator.

En mobiltelefon är en dator. Där kan man dock som medborgare tycka sig ha rätten att välja bort att ständigt gå med sitt liv med sig i en förpackning som lätt kan tappas bort, stjälas eller förstöras och i stället välja att sköta viktig saker i hemmet med en "riktig dator" och använda mobiltelefonen endast som telefon.

Alla val man gör får naturligtvis konsekvenser, men samhället tycker jag inte ska vara så fyrkantigt att grundläggande funktioner, som identifiering t.ex, endast funkar på ett enda sätt, som dessutom kräver att man går med i nån av de stora klubbarna, MS, Apple eller Google, som ju enbart är kommersiella organisationer, utan minsta samhällsansvar.

Frågan är följande: Finns det någon metod som kan användas för att på ett stabilt sätt använda Bank-ID på en dator med Linux? Det vore intressant om nån testat en emulator för Android eller Windows på detta.

Ursäkta textlängden!
Senast redigerad av rid54 17:21:53, 12-09-2021, redigerad totalt 1 gång.

7 personer gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880



Towil

#2 » 16:28:54, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linux verkar vara borta på bankid.
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Sen finns även https://frejaeid.com/

Skatteverket har egen.
https://skatteverket.se/privat/folkbokf ... f8169.html

Sen att linux har runt 1.5% av marknaden i sverige är det väl inte så konstigt.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/all/sweden
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

rid54 (trådstartaren)

#3 » 16:33:33, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Linux verkar vara borta på bankid.
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Sen finns även https://frejaeid.com/

Skatteverket har egen.
https://skatteverket.se/privat/folkbokf ... f8169.html

Sen att linux har runt 1.5% av marknaden i sverige är det väl inte så konstigt.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/all/sweden


Tack för tips, kollar lite.

Just detta med att Linux är "litet" gör ju att det/de kommersiella bolag som fixar elektroniska ID struntar i den marknadsdelen. Där borde inte marknadskrafterna ha helt eget spelrum enligt min mening. Det borde inte finnas ett samhällskrav att köpa dyra och delvis undermåliga produkter (som vissa kommersiella operativsystem).
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Towil

#4 » 16:42:42, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De täcker ju upp över 95% vad folk har i verkligheten.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

rid54 (trådstartaren)

#5 » 16:54:15, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nog inte samsyn i den grundläggande frågan där. Let's agreee to disagree.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Krister W.

#6 » 18:43:52, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag orkar inte ens argumentera med folk som ännu kör med frågan "Mac eller PC?". Jag ler bara lite överseende... Då linux och GNU är Free and Open Source software, borde egentligen alla samhällsviktiga digitala funktioner utvecklas för dessa först, sedan gör de kommersiella aktörerna sina kloner....
Tänk ett minimlistiskt linux-baserat OS som bootar från USB, så behöver du inte ens ha en dedikerad linuxdator för detta. Du bara bootar om. Att BankID endast finns (?) för kommersiella datorplattformar (OS) är ungefär som att man måste betala en avgift för att få beträda stadens gator. Finns visserligen privata motorvägar i US, men oftast finns det alternativ också, bara att det går långsammare att komma fram på dessa....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

tortap

#7 » 18:50:18, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Android är byggt på linux så alla telefoner utom apple kan man säga kör linux. Så då kan du ha bankid på mobilen. Du gör alla ärenden på datorn men autentiserar dig med mobilen.

Bank id är exakt vad namnet säger. En inloggningslösning som ägs av några storbanker. Men myndigheterna har satt upp ett gäng krav på elektronisk legitimation och den första (enda kanske inte så uppdaterad) elektroniska legitimationen var Freja eID+. Dvs Freja eID+ gäller vid en signering lika mycket som ett pass eller svenskt körkort.

Nu råkar de flesta vara kund hos en storbank så den de facto standarden för inloggning har blivit bankid. Täcker man 95% av marknaden lägger man inte resurser på att ordna nån annan inloggning vanligtvis.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Krister W.

#8 » 18:57:18, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Må vara att Android är Linux-baserat i grund och botten, men använder man det säljer man sin själ och blir man en Google's bitch fortare än kvickt!
(trogen användare av gmail mm sedan gammalt :mrgreen: )
Och visst, som vägrare av Windows har jag inget alternativ kvar än det tortap rekommenderar!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

rid54 (trådstartaren)

#9 » 19:06:12, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Android är byggt på linux så alla telefoner utom apple kan man säga kör linux. Så då kan du ha bankid på mobilen. Du gör alla ärenden på datorn men autentiserar dig med mobilen.

Bank id är exakt vad namnet säger. En inloggningslösning som ägs av några storbanker. Men myndigheterna har satt upp ett gäng krav på elektronisk legitimation och den första (enda kanske inte så uppdaterad) elektroniska legitimationen var Freja eID+. Dvs Freja eID+ gäller vid en signering lika mycket som ett pass eller svenskt körkort.

Nu råkar de flesta vara kund hos en storbank så den de facto standarden för inloggning har blivit bankid. Täcker man 95% av marknaden lägger man inte resurser på att ordna nån annan inloggning vanligtvis.


Om vi säger såhär:
Jag vägrar att tro, att med dagens nivå på kodning/kunskap och erfarenhet från olika säkerhetslösningar, det skulle vara omöjligt att göra en ID-lösning som är webbaserd och teknikneutral. Exempelvis. Eller med ett E-ID-kort, med en kortläsare som kan användas i alla operativmiljöer (finns i Lettland, om jag inte fattat fel). Det system som råder i Sverige är helt baserat på att användare SKA köpa kommersiella OS och/eller registrera sig som användare hos Google för att kunna ladda ner appar till Androidtelefonen. Varför? Det är ju enbart kommersiella intressen som styr över hur vi ska agera här. Jag är inte en DDR-människa, men här måste staten ta ett ansvar och koppla loss från teknikjättarna, som ju inte alls binds av någon sorts ansvar för att systemen de är indragna i fungerar. Bara ur beredskapssynpunkt är det ju närmast hjärnsmälta att inte samhället har greppet om alla system för identifiering och likknande viktiga processer (betalning, typ). Men nu blir det OT, fast det är "min tråd" så jag hoppas det inte blir för mycket skäll.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

JD400

#10 » 22:36:14, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det börjar bli tal om beredskap så kan vi lägga ner elektroniska betalningar direkt. Om samhället hamnat i en så allvarlig kris så får man nog vara glad om det ens funkar att handla med kontanter. Är ju bara att titta på vad som hände Coop i somras. En riktigt allvarlig kris kommer att få den attacken att framstå som en fis i rymden.

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Wizzman

#11 » 23:13:06, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efterfrågan på BankId till Linux är sannolikt så liten att man inte hade utvecklat någon version för den plattformen även om staten hade haft hand om den infrastrukturen. Dels är det en liten andel som kör Linux UTAN att också ha ett annat operativsystem på den eller en annan dator. Dessutom lär användandet av BankId på dator vara betydligt mindre än mobilt BankID idag även om det behövs i vissa sammanhang. Det kostar resurser att utveckla och underhålla en extra version och det är inte bara kommersiella företag som överväger kostnad kontra nytta.

Att köra en webbaserad lösning och då ha allt i "molnet" känns inte så säkert, säger jag utan att veta... Att något görs webbaserat är heller ingen garanti för kompabilitet, det hör jag på jobbet var och varannan dag av kollegorna som jobbar med såna där "Nintendo-burkar".

Personligen tycker jag det är ett större problem att bank-id slutar fungera på äldre telefoner eftersom de inte kan uppgraderas till en supporterad version av operativsystemet. Jag förstår att det måste vara så av säkerhetsskäl, men det är ändå ett problem för många. En PC kan uppdateras med ett nytt operativsystem mycket längre än en mobiltelefon vanligen kan.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

magloman

#12 » 23:22:28, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde ingen använde bankid som ligger i en dator längre. Mobilt bankid är ju så mkt bättre, speciellt med ansiktsigenkänning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcusw

#13 » 01:36:57, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Trodde ingen använde bankid som ligger i en dator längre. Mobilt bankid är ju så mkt bättre, speciellt med ansiktsigenkänning.


Jag skaffade mobilt bankid först nu i måndags.

Har kört vanligt bankid på min stationära dator med 2st 24-tums skärmar för att jag tycker mig ha bättre översikt med den stationära datorn, samt att tanggentbordet på den, ett "Dycky" med mekaniska tangenter, passar mig bra rent känslomässigt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Ivar Risslén

#14 » 03:14:51, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem är att många tror samma sak som Magloman att alla bara använder mobilt Bankid. Jag använder bara bankid på min stationära dator för jag har för dålig mobil täckning för att köra på telefonen här hemma.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rid54 (trådstartaren)

#15 » 06:31:38, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tydligen lite olika åsikter här, vilket knappast var en överraskning. Lite överraskande dock att det finns en tydlig åsikt att alla ska göra på samma sätt, med samma grejer. Vad hände med tanken om valfrihet? Det är ju annars ett mantra som dyker upp i alla sammanhang annars: telefonleverantör, elbolag, skolor, läkare etc etc. Men inte när det gäller hur man ska identifiera sig (eller betala, bevars), tydligen.

Att Linux är liten på marknaden är ju bara delvis sant. Många tunga applikationer med höga säkerhets- och stabilitetskrav (servrar på en del banker! t.ex) går på Linux eller Unix. Men när Windows blev pekstyrt var Linux fortfarande obskyrt med kommandoradsmiljö och därför en smula avskräckande. Situationen idag är annorlunda, men vanans makt styr nog de flesta användare så det blir jobbigt att ens överväga en migration. Och det är inte nån religiös front här. Jag har konstaterat att installation och uppdatering av ett modernt Linux-system går typ 5 gånger fortare än motsvarande åtgärder med OS från MS. Ren bekvämlighet talar för Linux, kan jag tycka. Men smaken är ju olika.

Diskussionen har varit intressant, tack för inläggen.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se