Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

"Gästnät" via kabel?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 17:56:26, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta någotsånär moderna routrar har ju möjlighet att aktivera ett s k gästnät på wifi, användare som kopplar upp sig mot det får tillgång till internet men däremot inte till resten av intranätet innanför routern.
Men hur gör man om man vill hindra kabelansluten (ethernet) utrustning från att komma åt intranätet? Mitt önskemål vore att kunna tilldela en av routerns fyra LAN-portar som gästnät och resten med full tillgång till intranätet.
Routern som används för tillfället är en Asus RT-N66U, men det kan gå för sig att skaffa en annan om det är nödvändigt för att lösa problemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magloman

#2 » 18:08:20, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är dålig på konsumentprodukter men i värsta fall får du skaffa en bättre router.
Står det inget i manualen så går det nog inte.

Vissa konsumentrouters kan man byta mjukvara i, till tex OpenWrt och då finns mer möjligheter utan att behöva köpa en dyr hårdvara.

/TILLÄGG: Har laddat ner manualen och läst igenom. Ser inte ut att kunna gå att göra det du vill.

Däremot verkar det finnas begränsad support för den hos OpenWRT
https://openwrt.org/toh/asus/rt-n66u

Vet dock inte exakt hur mycket man kan göra med den mjukvaran heller. Länge sen jag körde den.

Har man någon äldre dator kan man installera en gratis brandväggsmjukvara men lite knepigt att få till om man inte är väldigt intresserad. pfSense tex.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

frippis

#3 » 20:33:00, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå är beredd att köpa en annan router, räcker det inte bara att köpa en till router som du sätter "närmast" internet. Där kan du sedan koppla in de datorer som du vill bara ska ha internet. Samt din befintliga router som du ansluter via dens WAN till en av portarna på den första.

Så länge du inte vidarebefodrar portar på den senare så borde det ju inte gå att ansluta till dens nätverk från den andra routerns nätverk.

Eller lösa problemet med att skaffa en sådan där accesspoint med ethernetuttag som får ansluta till gästnätverket.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

tronde

#4 » 02:09:58, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mulig løsning kan være å bruke en trådløs bro som koples til det trådløse gjestenettet. Da bør vel ethernetporten kun se internett og ikke noe annet.

Det jeg tenker på er samme type produkt som Netgear EX6120 AC-WiFi-repeater.

Edit:
Dette blir jo det samme som frippis skrev.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#5 » 18:35:35, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Mitt önskemål vore att kunna tilldela en av routerns fyra LAN-portar som gästnät och resten med full tillgång till intranätet.


Om man glömmer gästnätet och öppnar DMZ på en port (och på den porten kopplar in en switch om man nu behöver fler än 1 port).
Så har man väl löst problemet.
För jag TROR att DMZ porten inte når intranätet men där kan jag ha fel.

Sen får ju "gästnätet" inget skydd (eller mindre skydd) av routern via DMZ
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#6 » 18:38:18, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att min router inte kan öppna DMZ på en enskild LAN-port (förmodligen ligger alla de kopplade till en vanlig ointelligent ethernetswitch inne i routern). Nu har jag köpt en pryl (Asus RP-N12) som förhoppningsvis ska kunna fungera som brygga från wifi till kabel-ethernet, får se om jag får fart på den de närmaste dagarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se