Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Dell e6400 och linux

56 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

88ecr (trådstartaren)

#16 » 11:42:35, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu läste jag med lite till, rm och mellan streck snapshots, nu fler minuter rus av rader som den tömmer, vet ej alls vad den gör och läste också den nu full, måste va jus nå säkerhets kopior ell nåt som nu fyllts fast jag tömt den på onödigt.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#17 » 20:39:13, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
De är dom här som kraschar, bla. Har läst, försökt logga in på linux mint forumet, men har ju loggat in där nångong, ingen aning vad för nick, varise pass ord. Men e-posten var upptagen för att göra ny,
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#18 » 21:57:12, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är det som att mdm börjar jobba men får problem. Ominstallation av mdm löste det för någon.

Gpg failen kunde vara rättighetsproblem. Så jag tänker att nån fil eller katalog blivit skapad av root vid en uppdatering så användare linux kanske inte får läsa nåt i sin egen hemkatalog.

Lite ls -al och se vem som äger filerna i hemkatalogen och chown med nå options på rätt filer kanske kunde hjälpa.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rid54

#19 » 22:57:54, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linux är inte alltid helt lätt att hantera. De som kan, de kan, och de kan troligen fixa vadsomhelst, men för en vanlig "användare" är det oftast bäst att inse när man är rökt, och sedan göra nåt åt detta. Det är precis som Windows - när det skiter sig (ursäkta) så är det lika bra att ominstallera.

Jag föreslår att du ominstallerar och tar förlusten (om den inte är oersättlig) av dina filer. Använd gärna Linux Mint, det är en mycket bra distribution, som ger en stabil dator i alla väder. Installera från en nedbränd DVD eller från ett bootbart USB-minne. Gå långsamt fram, kolla att du kan köra datorns alla system (nätverk, mus, skärm etc) redan innan installationen börjar (allt detta är inbyggt i installationsmediet), och att du kan sätta rätt tangentbord och sådana saker. Starta installationen och följ de förslag som dyker upp, om du inte har nån specialare från början!

Att "laga" en installation som gått snett eller blivit korrupt (pga diskfel eller nåt annat elände) är för experterna, tyvärr, men det gäller ju även Windows och Mac OS.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

tortap

#20 » 00:50:28, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vadå det är ju bara x som inte startar. Det behövs inte för att köra systemet. Bra läge att lära sig lite praktiska saker. Ta åtminstone en kopia på /home sen kan man blåsa om datorn utan att tappa nåt viktigt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#21 » 08:46:22, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, är beredd att köra in mint på nytt. De är inte ett problem, skaffa cd eller sticka med programmet i. Loop problemen mint efter uppgradering, har varit minnet för fullt. Jag har tömt, har 30% i bruk.

Andra sidan, nu de jag med bild visat, nån skarp, eller annors van med linux, skulle ramla in här och skriva rakt sudo kommandon för att få a den ti fara med usb kabelvia vlan till internetet, för att den skulle kunna söka själv uppgraderingsbitar till tex X och de var där, och b, åtgärda X och möjligt vis de andra felen som hindrar den till att gå in i systemet, rigtig söker nån gör de med max 4 sudo rader.

Om ej, kör man in nytt.

Plan tre, skogen föll ju, (se min blogg), inkomster och avdrag.... Begandad sk yrkesmaskin liksom denna för priset av market billiga plast som fysiskt går lätt sönder. Måste ju kunna läsa mät beskeden så jag behöver ju dator.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#22 » 09:16:37, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nåja, skrev opp var felen var, sedan försökte jag, fel ett, som jag läst, username, sedan password, rätt, men som ni ser inkorrect login. Med andra så går de, obs, skriver jag fel lösen, står de typ wrong password ell dylikt rakt ut man skrivit fel.

Fel två, jag är in i linux men permission denied, orsak? Eller ska där va nå tecken eller koma d framför?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#23 » 09:41:44, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du står i hemkatalogen för din användare linux, det ser man på att sökvägen är ~, det är en förkortning för användarens hemkatalog
Sen skriver du kommandot ~/.xsessions-errors och får ett fel. Permission denied betyder att du inte har läsrättigheter i filen, så den har förmodligen skapats av root dvs systemets "superanvändare".

Men .xsession-errors är en logfil, du vill alltså läsa den inte köra den som ett kommando, det kan du göra med 'less .xsession-errors' eller eftersom du inte har rättigheter 'sudo less .xsession-errors'
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#24 » 09:47:27, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack tortap, ville ta bild på fullständig lista, så dom finns som bild, underlättar lösning, när de här nu ej är en avskrapar ring som kräver en vassare dorn och större hammare för att få bort och ny i.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Mattias_E

#25 » 10:19:55, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår det så har du försökt uppgradera eller uppdatera Linux Mint men under tiden så tog platsen på hårddisken slut?

Efter det så kan du inte komma åt datorn via något grafiskt gränssnitt men du har möjlighet att göra det via kommandotolken.

Det du behöver göra är att frigöra utrymme på hårddisken, vilket du verkar ha gjort, ovan att nu har du frigjort 70% av utrymmet.

Du har på en bild fått upp en boot-meny, välj där att du vill starta datorn i "avancerat läge" och sedan i återställningsläge "compatibillity mode". Då kommer du till en meny där det bland annat finns alternativet att försöka reparera fel, "dpkg" prova sedan alternativet om det går att uppgradera eller uppdatera installationen en gång till. Gå till kommandotolken som Root-användare, alternativet näst längst ner.
Bild

Gör då det och skriv sedan:

apt-get update && dist-upgrade

Då ska systemet först försöka se vilka har uppdateringar och sedan köra systemuppgradering.

Prova sedan att start om systemet med kommandot "reboot"
Du kan även prova att skriva "exit", då ska du komma tillbaka till menyn, välj då att försöka starta linux mint, det översta alternativet.

Funkar inte detta så kan du installera om Linux Mint utan att hårddisken formateras om. Här finns hur du gör i denna guiden, scrolla ner en bit så kommer där bilder och text som visar hur du ska göra.
https://helpdeskgeek.com/linux-tips/how-to-reinstall-linux-mint-without-losing-your-data-settings/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

88ecr (trådstartaren)

#26 » 10:47:16, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild
Här är felen
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#27 » 10:52:36, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias,

Uppgraderat firefox, sedan uppstod problemen. Allt övrigt ovan bilden i dit inlägg är bra resumé av de jag gjort.

Nu måste jag gö nåt rigtigt, bla en cylinder renovering och köpa nya packningar, i kväll, kvällskift plöja, fredag med bra musik,
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#28 » 11:36:59, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan sista raden där, innan aborting... skulle kunna vara boven. org.gnome.Vino does not contain a key named 'enabled'. Om du kommer till terminalen kan du prova ta bort vino. Det verkar vara en VNC server så det är desktop sharing(logga in i linux från en windowsmaskin till exempel) som man får med den. Om du inte behöver det kan du ta bort vino och testa starta om.

sudo apt remove vino

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#29 » 14:46:14, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kaffe stund, packat on county kranens sylinder, sudo vino, och lite difust, 414k minee frigjort, bild ovan, sudo reboot now. Tog nu tid innan den startta opp på nyt, varningarna ang. X var kvar, normal grafiska inloggs sidan kom, password, enter...... Skrätsande den fakist arbetade, spänningen stiger, va❓


Bild
Den är inne!


Stort tack tortap för rätta raden! Tack även ni andra som gett lite tips och tilloch med förstått vad jag med bristfällig kunskap kunnat förstå vad jag gör.

Skulle kunna bjuda på öl åt er som varit med!
Vist var de ju bara en rads kommando som gjorde de.

Därtill har jag på skåphyllan en cd med linux umbutu......


Och den far på intervebben!

Nu bara få ordning på firefoxen, den som ju krångla, tex krascha med maskinisten, Youtube oinloggad allt ok, men logga inn gick ej. Banken går, flertal diskussions forum ok, nätbutiker kraschar.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Towil

#30 » 14:53:28, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta nu och spara ner det du vill ha kvar och intallera sedan om datorn.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se