Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Dell e6400 och linux

56 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

88ecr (trådstartaren)

#1 » 07:40:34, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

... har varit rätt bra med lite huvudbry, startar snabbt som attan, får ej för sig att uppgradera sig då man ej vill, baksidan, då man skall uppdatera, då krävs konsentration, men ordnat sig med kopy paste. Tills nu.

I somras, uppa jag linux, nånting smått den ej klarar vid opp start, 3 olika frågor man vill hoppa över, sen logga in i Linux, sen bara att surfa på. Firefox en oppgaderad under höste, tog bort den gamla rätt fullständigt och med flatpak dit nyasta, allt bra, rock n roll, men, förra veckan, vissa sidor, även maskinisten, logga in på youtube, och vissa andra sidor kraschar in om få sekunder. Men in på banken och betal räkningar går, och tex skogsforum och äldre typen diskussionsforum gick bra. Sen googlade ja, engelska, såå invelkat, prövade ta Firefox bort, men via nån chase eller säkerhets kopia öpnnade flatpak den gamla upp, ladda ner nyaste till Linux via mozzilla, packa upp, men kommandona fick ej tag i den, flertal olika utesluts att ej skrivfel eller mellanslag fel.
Sen med ett annat kommando böra den ladda och lägga dit nyare, allt klart, inga nya "knappar" så via kommando, men ej. Stängde av. Sen jag skulle startta opp, till Linux inloggning kommer den. Lösen ord men därifrån försöker den men nånting får den att logga ut, eller far till inloggning första sidan.

Prövade sen med f2, f12, och shift nere, jo ja fick opp dom konstiga sidorna, lite runt, men vet ej vad ja skall göra. Prövade ställa minimalt med lösenord, men nej.
Shift, nere, tog jag inn mig på reckvery start men nej,

Svifta denna trojänar och ny(begagnad pro är såå mycke mer än billig ny)

Eller hängd nån me vad jag gjort?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



jpd

#2 » 09:31:30, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Eller hängd nån me vad jag gjort?


Nej - det var svårbegripligt.

Tror att du menar att du inte lyckas logga in och att du överväger att köpa ny hårdvara.
Av beskrivningen verkar det inte (obs rejäl gissning) inte som det är hårdvarufel. Vad skulle det då hjälpa med ny hårdvara?

Vilken distribution kör du?
Var tar det stopp?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

88ecr (trådstartaren)

#3 » 11:31:10, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är jorbråkare, gräver och hobby är att värma huset och fylla diskmaskinen. El, i alla former är liksom ej min grej. Där utpå dålig förklarare.

Denne maskin i fråga är ej användst till destovidare handarbete sidor eller andra suspekta, lite svårt att den fått nåt virus, men i dessa värdsläge med pandemin, kan man ju ej vara hundra säker

Nu, om ja startar den, kommer några felkoder man bara kvitterar, sedan kommer innloggnings sidan. Skriver rätt lösenord, så gör den nåt, tills den igen kommer till innlognings sidan.

Sedan start med tex f2 eller shift, nu far den dit men vet ej sedan vad göra. Så mycket vet jag, de är ej windovs son i viss mån kan reparerar sig, de kan den ej, kanske?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Towil

#4 » 11:46:27, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på vad som händer är lättare att se vad som kan vara felet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

88ecr (trådstartaren)

#5 » 11:48:27, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Bilder på vad som händer är lättare att se vad som kan vara felet.


Jo, skall ta, vet ni där ute vet vad för småfel de är.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#6 » 12:10:29, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för distribution av linux till att börja med?

Kan du starta utan den grafiska miljön?

Alltså är problemet nu själva systemet, eller bara desktop managern?

Om jag förstår flatpak rätt körs applikationer i sin egen lilla sandbox så nåt skit från nätet lär du inte kunna ha fått på det sättet iaf.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#7 » 17:20:40, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Första de dyker opp när man startar, godkänner....

Bild
Sedan denna, godkänner....
Detta fel har denn havt redan en tid, i verkat ej märkbart på nåt sätt.

Bild
Sen kommer man hit, inget konstigt, men, skriver lösenord, rutan blir svart en stund, kort stund, en sekund eller nåt två error rader i övre vänster. Sedan far den hit, liksom nåt som kraschar genast efter inlogg. Fel lösenord, då står de fel lösenord.


Bild
Hit slipper jag ju, inga problem, men vad? Tog nedersta och hit, liksom nån skanner
Bild

F12 kommer detta.

Bild
Bild
Shift nertryckt och nedersta alternativet gör den såhär. Sen denna skärm

Bild
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Towil

#8 » 18:35:49, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inget du vill spara så installera om datorn med en ny version av ubuntu som du har nu.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

88ecr (trådstartaren)

#9 » 18:42:41, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, en bekant mena jag ska köra in linux mint på nytt, bilder, men ej oersättlig bilder
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Towil

#10 » 18:54:24, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den verkar starta upp till konsolläge i alla fall. Då kan man kopiera ut bilderna manuellt i alla fall.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tortap

#11 » 20:06:27, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där du skriver lösenordet är väl en enkel grafisk login som sen ska starta fönsterhanteringen X-windowsystem med nån fönsterhanterare, vad man nu har idag.

Jag kan inte finskan tyvärr. Det verkar ju vara nåt fel med wifi-drivers enligt första felmeddelandet. Men om det hindrar dig att starta X verkar konstigt.

Den andra säger att en X-server är igång, så ta bort filen den nämner där /tmp/.X0-lock

Du kanske kan välja alternativet i sista bilden root (drop to root shell prompt) för att kunna köra rm /tmp/.X0-lock och sen prova starta om.

Men det är inte säkert det lagar nånting. lockfilen kommer väl för att X krashar.

Vet nu inte hur Mint funkar men en uppgradering av hela systemet kunde kanske laga det med lite tur.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#12 » 21:05:42, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finska, samma på engelska, eller samma sak som nästa visar x.

Nå, surfat nu, linux mint login loop tydligen vanligt. Vinkar hur skriva kommandon, men den med några sekunder skriver nåt på före man ens korta kommandon kan ge. Sen slog jag av dennes Net kontakt, då gick de, nu kom detta, kan de nu vara den med våld vill dit men ej slipper och kraschar.?
Bild

Apt list kommando gav detta, ser ni nåt som inte borda va där?
Bild
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#13 » 21:41:08, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket som kunde uppdateras. Inte mycket att förlora på att testa göra det då?


apt update sen apt upgrade så installeras det senaste versionerna
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

88ecr (trådstartaren)

#14 » 11:01:18, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nau följande, slipper ju till dir sidor och kan ju med annat online läsa och skriva sudo koma d, men, hur få den till netet?

När den ännu fungera, så skulle de väljas vilket wifi och godkänna. Nu med wifi på, så kommer ju rader med felkoder med några sekunders mellan.

Därtill med sudo prövat startta rakt tex Chrome, men faller på browser mainloop.cc 1402 unabel to open x display.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#15 » 11:37:28, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite om Mint och login loop. Verkar vara några olika orsaker. Det kan vara så enkelt att disken är full. Det kan ha blivit fel rättiheter på .Xauthority några installerade om mdm som är en "display manager". Det är den grafiska login du ser, den kanske har blivit korrupt på nåt sätt så installera mdm kanske kunde fixa problemet.

Liten varning. Jag har aldrig använt linux Mint och jag har ingen grafisk miljö installerad :)

Kan du prova med sladd tillfälligt för att försöka så igång X till att börja med?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se