Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Minns ni?

42 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 12:12:38, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här perioden, när mobilerna hade sin optimala storlek och när man faktiskt ringde i dom.
Fick plats i fickorna och en batteritid på en vecka.

Folks blickar möttes fortfarande, inget permanent gloende i sociala medier.

Idag är det ju helt fånigt och komplett analogt asocialt är det till det bättre:???:
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Mattias Petterson

#2 » 12:16:26, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och det var dyrt att ringa så man ringde bara lite snabbt när man verkligen hade nått att säga.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

4 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#3 » 12:53:49, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalade 6:-/min på min första gsm.
En ericsson gh198, de första gsm. Den hade blå bakgrundsbelysning jämfört mot alla med nmt som hade röd.

Det var ett förfärligt ringande på den tiden. Blev riktigt skönt när mkt frågor gick över till sms och senare email. Då kunde man besvara när man hade mer tid.

Jag var sen att använda headset med. Det skulle man börjat med mycket tidigare! Stressen med att vara låst av telefonen vid samtal försvann. Man kan ju svara närsomhelst med headset och fortfarande jobba.

Saknar iaf inte de tidiga smarta telefonerna med windows ce i eller nokias försök till ett eget system. Bläää :(

Det var inte förrän iphone kom som det blev ordning på det. Android idag är ju helt ok också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr

#4 » 16:03:32, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

8210, var de minsta? Förän rutan blev stor?

En enterprenör i bekantskapet, han har en traditionell gammaldaks tel han talar med, i bilen, eller traktorn, har han med sig större padda med watsup, epost osv. Telefonen talar man med, surfpattan annat.

Kom på, en yngre medarbetare använder sig flitit i arbete med surfplatta och vi chauförer är idioter som ej öppnar dennes kartor eller anvisningar som fitigt skickas.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman

#5 » 16:15:05, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det kan stämma. Nokia hade en jätteliten blank sak med liten skärm och litet tangbord. Den var svår att ringa på. Var inget för mig. De andra lite större var bättre på alla sätt o vis.

På den tiden subventionerade de flesta operatörer telefoner med, så det var inte ovanligt att folk hade många abbonemang på sig pga detta. Frestelsen blev för stor för många när en ny modell kom och man egentligen inte hade råd att köp den.

Var nog många som startade sin karriär hos kronolle på det
viset.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#6 » 16:27:40, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade några hajen telefoner. Gillade dom men dom höll bara ett år, ungefär. Konstigt för jag hanterade dom fint och ganska få samtal i dom.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HVA59

#7 » 17:27:43, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här har jag som telefon :smile:
Nokia 6060 från 2005, ända telefonen jag nånsin haft, eller ja, har haft två. Den gamla dog drunkningsdöden förra året men lyckades hitta en likadan till mitt stora nöje och till alla andras stora fasa :mrgreen:
Tycker de är skitbra telefoner, enda nackdelen är att de inte har nån kamera, är därför jag är så dålig på att lägga upp bilder...

Bild
Bild
En bild jag hittade som jag tydligen tog på min gamla när vi var i Norge :klia:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

OLA56

#8 » 18:57:15, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Samsung modell? liknande den i inlägg 1, från 2011. Jag kan ringa på den och svara när det ringer.
Jag fick byta simkort för några månader sedan - simkortet från 1999 (måste varit dålig kvalité)
Jag fick byta batteri för någon månad sedan.
Jag fick återställa telefonen (bluetooth slutade fungera), för några veckor sedan.
Så nu borde den fungera ytterligare 11 år (borde vara skit annars).

OLA56

5 personer gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

AN

#9 » 21:52:12, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns 2007, när jag var i Norge och jobbade. En arbetskamrat hade köpt apples nya telefon. En kompis till honom hade köpt den i USA. Har för mej att man var tvungen att betala med kort, så de kunde ha koll på att folk bara köpte en telefon. Sedan var det någon procedur för att låsa upp den, för användning i Europa. Med ganska stor chans att, låsa den, bircka den som han sa. Jag fattade nog inte riktigt vad den skulle vara bra för, och hur den skulle användas :klia:
Nåt år senare när jag fortfarande var i Norge, lyssnade på norsk radio när jag jobbade på kvällarna. Nån programledare hade köpt någon typ av skärm man kunde köra internet på. Han hade köpt den genom någon kontakt i USA, betalat lite extra, samt fått den skickad till Norge. Jag fattade nog inte heller då vad som egentligen var bra ned den. :klia: Man kunde ju surfa på lap-top, eller stationär dator. Även detta var en apple produkt.
Idag har jag ju fattat att båda dessa produkter är användbara :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

sonsonen

#10 » 21:57:07, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min stora sorg var jag nyligen tvungen att byta den gamla trogna Nokia E70 mot en modern variant, en Nokia E72 ;-)

E70 till vänster utan batteri.
Bild

E70, den enda telefon jag kan skriva felfria sms relativt snabbt med. Dessutom har den bra ljud och fungerar fint i högtalarläget.
Nackdelen är att det kommer in damm runt den grå "joysticken" som sen hamnar där det inte borde hamna, så funktionen blir lidande. Inget att göra något åt vad jag känner till. Dessutom saknas alternativ till joysticken.

E72 har alltför små tangenter för en normalstor man, men betydligt säkrare musfunktion. Internet har jag inte fått att fungera än, men Wlan fungerar.
Båda fungerar utmärkt att ringa med.

Er som bytt till zombievariant tycker jag uppriktigt synd om.
Det finns onekligen vissa födelar, det ska jag erkänna, men priset är katastrofalt högt.

Alltid avbruten av push-mail dygnet runt. Så mycket att ni aldrig hinner svara den som väntar på svar.
Stor risk att bli överkörd i trafiken pga dålig uppmärksamhet. En arbetskamrat blev påkörd bakifrån vid rödlyset av en surfande kvinna. Båda överlevde.
Den personliga kontakten blir mycket lidande då det ideligen piper i telefonen och avbryter det pågående samtalet.
Konstant övervakade av storebror.
Massor av obehörig trafik dygnet runt utan att ni är medvetna om det. Har ni otur/fel inställningar så är telefonen länsad på privat information.
Har ni dessutom betalkort med fast datamängd, vilket jag har i Sverige, så är den intressanta mängden en bråkdel av vad ni betalar för.

Jag förutser dock att minoriteten snart blir omyndigförklarade. :sad:
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Bengt Erik Eriksson

#11 » 22:12:51, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde exakg en sån som i trådstartdn. Var det T10 den hette. Börjadd med fn nmt 93 tror jag sedan gh198 -94 försts gsm, har kvar samma nummer nu som jag fick då. Har blivit många telefoner sedan dess. Alltid trogen Ericsson med två undantag i fogm.av samsung. Apple har jag inte ens brytt mig om. Fortsätter med sony Xperia.
På nittiotalet vaf det gh. Några T telefoner, två hajfenor, innan den i trådstarten. Sedan kom väl nådon samsung med G3. Första pekskägmen var visst en samsung också. Men sedan hsr det varit xperia. Får fortfarande spunk på samsung som jag har på jobet. Men vet inte vsd jsg ska ha härnäst. Xperia har något avigt skärmformat nu som känss just avigt tänker främst på hur det funkar med tangentbordet..

Blev visst mest moderna lurar. Men visst mins man.. Många körde ju stridsvagnen nokia 3110. Tror t.om svägerskan hade sin kvar för några år sedan.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#12 » 22:18:54, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nänä sonsonen.. Man stänger av alla ljudaviseringar och sovrar hårt vilka appar ska få ge aviseringar ativitetsfätet. Nästan bara ringsigal som låter från luren..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Murre o2

#13 » 22:34:22, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns de första bärbara, stora pjäser i formar som en mindre väska. Jour havande på jobbet fick ju ha en sådan, minns en som tyckte det var så bra för han kunde ha med den på golfbanan :grin: Var ju lite status också då att ha en sådan pjäs.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

roddjer

#14 » 23:18:23, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nokia 3210, kungarnas kung av mobiler sent 90-tal. Min första (lånad bild men samma modell). Perfekt storlek, lite tung möjligtvis, men ändå bra balanserad. Låg bra i handen. Inga problem att skriva SMS i en rasande fart (utan T9!) med så stora fina knappar att trycka på. Pil för navigering i menyerna och ett "Enter" (blå strecket) och "Backspace" (c), rakt på sak inge trams mycket lätthanterad. Ingen bökig antenn som stack upp och kunde peta en i skrevet eller i midjan om man, som jag, helst ville ha mobilen i framfickan på jeansen.

Och så kunde man juh spela Snake! ' :grin:

Bästa telefonen jag haft, helt klart. Därmed inte sagt att jag vill byta bort Xperian jag har idag till en sån. Men om man ser utifrån ett perspektiv vad man kan få för pengarna man har i förhållande till de behov man har i den tid man lever i för tillfället så har inget toppat 3210'an än.
:rock_on:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

sonsonen

#15 » 23:33:17, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Nänä sonsonen.. Man stänger av alla ljudaviseringar och sovrar hårt vilka appar ska få ge aviseringar ativitetsfätet. Nästan bara ringsigal som låter från luren..

Det var ett bra tips att föra vidare till fru, barn och släkten ;-)

Jag tror dig, men det är svårt att lära andra.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se