Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hur snabbt nätverk behöver man på gården.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

mats_o

#16 » 23:18:20, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under mina år varit med om en anläggning där skärm verkligen krävdes - men då pratar vi industri med frekvensstyrda maskiner och KV matningar - har man de magnetfälten i en bostad så har man ett värre problem att fixa först.

Sen har jag faktiskt varit med om det motsatta. Skärmad kabel funkade inte men utp höll - Dock var det också en extrem miljö 5V men över 250KA

Efter det så hävdar jag att kabeln inte är det viktiga i en hemma installation - det är rör/kanalisationen. Bra planering och utförande där och man byter kabel på en kafferast vid behov. Att behöva öppna en vägg som råkar vara tapetserad med sambons favorittapet för att fixa en saknad/skadad kabel - nja .....

Slutligen blir tipset att dra 20 mm rör eller 25 mm slang - anledningen är att de snällt dragna tom kan svälja en lc-lc fiber om det behovet skulle uppstå. två cat6 eller liknande är också relativt lätt i ett 20 rör
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



QV_ (trådstartaren)

#17 » 18:41:54, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja håller med om att rätt väg för kabeln är viktigare än "rätt" kabel.
I de fall det går ström i skärmen så blir en skärmad kabel oduglig.

Det är därför man måste ha 5 ledarsystem i huset om man har utrustningen utsprid över flera elcentraler.
Fast det kan ju gå felströmmar i PE ledaren även i ett 5 ledarsystem.

Max 1 V skillnad på kabeländen var den ursprungliga definitionen på max skillnad när skärmad kabel kom in i standarden.
Men det har varit många omskrivningar under åren för skärmad kabel så helt lätt att standardisera eller installera korrekt är det inte.
Men mängden bärbara datorer fixar de flesta problem som eventuellt kan uppkomma med ett skärmat system. Nätdelen tar ju effektivt bort PE från utrustningen :-)

Nu skall man inte tolka inlägget att jag har något emot skärmad kabel. Om folk installerar skärmad eller oskärmad kabel är helt upp till vad dom vill ha. Båda fungerar.
Någon gång på 90 talet stod jag i ett provrum och funderade på hur mycket bättre en skärmad kabel jämfört med en oskärmad.
Nu saknar jag en hel del kunskap i just dessa bedömningarna men sett på dB värdena så en 20% bättre motståndskraft var min bedömning.
Min synpunkt är att lägg den kabeln ni köpt. Strular det så testa att skärma av kabeln mekaniskt med rör/plåtränna eller byt till opto.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 19:03:08, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man anser sig behöva skärmad nätverkskabel för att slippa problem med RF-störningar (vanligtvis då att nätverket stör radiotrafik, mindre ofta att RF-fält på platsen stör nätverket), men får problem med lågfrekventa (nätfrekvens eller likström) strömmar i skärmen, så går det att lösa genom att bryta upp kabelskärmen på ett lämpligt ställe och ansluta en lagom stor kondensator över brottstället. T ex en Y2-godkänd 4,7 nF.

När vi ändå är inne på ethernetkommunikation, överhörning mm, så kan kanske de här två länkarna elda på debattbrasan lite grann.
https://resources.altium.com/p/bob-smit ... t-ethernet
http://www.teli.us/EN_BSTermination04.pdf
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#19 » 19:30:32, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om man anser sig behöva skärmad nätverkskabel för att slippa problem med RF-störningar (vanligtvis då att nätverket stör radiotrafik, mindre ofta att RF-fält på platsen stör nätverket), men får problem med lågfrekventa (nätfrekvens eller likström) strömmar i skärmen, så går det att lösa genom att bryta upp kabelskärmen på ett lämpligt ställe och ansluta en lagom stor kondensator över brottstället. T ex en Y2-godkänd 4,7 nF.

När vi ändå är inne på ethernetkommunikation, överhörning mm, så kan kanske de här två länkarna elda på debattbrasan lite grann.
https://resources.altium.com/p/bob-smit ... t-ethernet
http://www.teli.us/EN_BSTermination04.pdf


Eftersom vi jagar ytan på skärmen så ett gäng ytmonterade kondingar i cirkel runt kabeln så att vi får med större yta.
Hänger man "bara dit" en konding med ben så är det ju lite som att ansluta skärmen med jordtråden.
Men produkten finns eller fanns iallfall att köpa.

Kretskonstruktion på den nivån ger jag mig inte in i.
Pratade med utvecklarna i UK när de höll på med Kat5e uttag.
Frågade om de räknat på impedansen i kretskortet (ledningsbredd kontra tjocklek på kortet).
Inspekterade man kroppsspråket så fanns det inte med i planeringen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#20 » 14:13:08, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen protesterade när dom drog nätverkskabel bakom induktionsugnarna (stora heffa-ugnar).
Dom hade jordat i ena änden föredömligt, men se, det sa puff i utrustningen i ändarna.
Dom drog nytt och jordade båda ändarna :ohnej:
Likadan puff-serie som tidigare.
Dom struntade i jordningen, och puff-serien tog sig ännu längre :lmao:

Sedan lyssnade dom och gjorde en stoor omväg runt ugnarna!
Det hade inte blivit lika dyrt om dom lyssnat från början...
Någon chef hade mage att klaga på att dra om kabeln den nya vägen var dyrt.
För att dra bakom ugnarna var inte alls så dyrt. Undrar om han ändrade åsikt när räkningarna för den puffade utrustningen dök upp?


Fast i Clas Ohlsons gamla kataloger stod det "Jorda du, så slipper prästen!"

:back_to:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#21 » 14:39:31, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Ethernetutrustning ska ju ha isolation som ska klara minst 1,5 kV mellan kabel och jord, om inte tillverkaren har fuskat med CE-märkningen. Jag har svårt att tänka mig att ens stora induktionsugnar ska kunna inducera högre commonmodespänning än så i kabeln om man inte har lindat den flera varv runt en ugn eller nånting. Låt mig misstänka att den "puffade" utrustningen kanske hade slirat genom CE-märkningen på ett bananskal och inte riktigt uppfyllde alla formella krav. Det kan t ex ha rört sig om billiga transformatorer som bara klarar 500 V (sådana fick förr, åtminstone i vissa fall, användas i USA), dålig mönsterkortslayout med för små isolationsavstånd, eller kondensatorer med för liten spänningstålighet i commonmodetermineringen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#22 » 15:35:04, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På såna ställen kan man dra fiber annars om man får potentialproblem. Kommer man bara förbi ett problemställe kan man sprida nätet på andra sidan sen.

Normalt jordar man inte skärmad ethernet på båda ändar men på vertikalnät blir det ju så.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se