Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hur åtgärda seg dator

32 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

magloman

#31 » 19:49:26, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa windowsversioner ska man inte använda. Frågar man någon i branschen innan man köper nytt så slipper man mycket problem.

Dessa windowsversioner var inte bra: millenium, Vista, 8, de första fem versionerna av 10.

Klarar man sig med utbudet till apples produkter så ska man köra på dom. Finns inget stabilare och bättre klient os idag enligt min åsikt. Mycket beror på deras policy att skiten ska funka. Deras macos bygger på FreeBSD i botten och det är enligt mig världens stabilaste os just nu som funkar på "vanliga" pcs som även har någorlunda brett utbud av mjukvara.

Det vanligaste felet sen 5 år tillbaks när en dator blir onormalt seg är att hårddisken håller på att ge sig. Dom blir sega i slutfasen innan dom ger upp helt. Denna fas kan dock pågå i flera år och en i övrigt fin o snabb pc upplevs som den går med handbromsen i. En tekniker som jobbar med detta känner detta efter några minuters felsökning.

Sen en ominstallation med rent media från microsoft kan hjälpa oxå om det ligger mkt skräpprogram i den. En tekniker kan städa bort mkt med såklart.
Tillverkarens ev drivrutiner får man ladda ner själv då.

Kör man med tillverkarens media eller återställningsfunktion får oftast med massa skit och testprogram mm. Sen är ju det media lika gammalt som datorn, vilket gör att man har o göra nån vecka med uppdateringar.

Det var lite input iaf från en som jobbat med detta sen i början på 90-talet. Jag började med dessa maskiner i samband med DOS 5.0. Börja jobba professionellt i samband med att Windows NT4.0 kom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Towil

#32 » 16:19:54, 13-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var det andra tisdagen i månaden. 128 sårbarheter har fixats i MS program.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se