Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hur åtgärda seg dator

32 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 11:39:33, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Lapptop ASUS har de senaste veckorna blivit så seg och långsam. Att titta på Youtube går nästan inte alls. Skulle jag behöva rensa cash-minnet eller vad det nu heter eller vad ska jag göra? Hur fixar man en seg dator? :help: :skriva2:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



torbjorn_forsman

#2 » 11:57:59, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gammal är den? Vilket operativsystem?
Ett tips är att ha aktivitetshanteraren (den heter så i Windows, motsvarande sak under andra namn finns i andra operativsystem) igång, då kan man hela tiden hålla koll om t ex något program lägger beslag på all tillgänglig CPU-tid eller om nästan allt RAM-minne är upptaget så den måste utnyttja swappning på hårddisken.

En vanlig orsak till seghet är om det är flera olika antivirus, antimalware, brandväggar och liknande program igång på datorn, som så att säga kämpar mot varandra. Rensa bort allt onödigt i den vägen och kör bara ett enda antivirusprogram.

En annan orsak, vanlig på laptopdatorer som börjar få några år på nacken, är om processorn börjar få dålig kylning av någon anledning (t ex kylflänsar och fläktar igenmurade med damm, ytor för värmeöverföring som ska ligga an mot varandra men som har släppt eller lider av gammal hårdnad och sprucken värmeöverförande pasta etc), och en säkerhetskrets drar ner klockfrekvensen för att förebygga överhettning. Dammproblemet är lätt löst med tryckluft, var bara försiktig så inte någon fläkt varvar sönder.

Ytterligare en sak, vanlig på datorer som inte är igång hela dagarna utan bara någon timme då och då, är om någon tidskrävande WIndowsuppdatering aldrig hinner köras klart innan man stänger av datorn, och så börjar den om nästa gång man startar den och hinner inte färdigt då heller, osv osv. Lösningen på detta brukar helt enkelt vara att låta datorn stå på med tillgång till Internet något dygn i sträck.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#3 » 12:32:39, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för spec på den?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mikkel (trådstartaren)

#4 » 21:45:20, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en ASUS X555Q,
Windows 10 (tror jag)

När jag kollar på Aktivitetshanteraren så står det "inga aktiviteter körs".
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman

#5 » 21:55:35, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du ser här så lämnar den infon ingen hjälp:
https://www.asus.com/Laptops/For-Home/E ... /techspec/

Kolla i aktivitetshanteraren under prestanda; vad heter processorn, hur mkt minne? vad heter disk C:?
Eller ta en skärmdump där.

Är det mekanisk disk i den, så är den säkert på väg att ge sig. Då blir dom extra sega.

/TILLÄGG: man kan nog dra slutsatsen iaf att den är ganska gammal för den gick att köpa med gen5 av intels processorer, och nu är man uppe i gen 12.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

igelkottar

#6 » 09:55:49, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att köra ccleaner så kanske det hjälper lite.
Det funkar på de flesta datorer och rensar upp bra.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Towil

#7 » 10:46:15, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:När jag kollar på Aktivitetshanteraren så står det "inga aktiviteter körs".


klicka på "Mer information" så ser du vad som är igång och om CPU är hårt belastad.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#8 » 11:24:47, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...virus våg...
Troligtvis så har den fria ytan på HD minskat över en kritisk gräns också.

Min blev... besvärlig när fritt utrymme minskade under 60GB.
När Norton (som real player stoppade in...) installerade sig hamnade utrymmer under 20GB... under 15GB... men när det träffade 8GB....då "stannade" (frös) datorn... Redan kring 10GB varnar Norton för förlite diskutrymme...

Sedan har du världen jobbigaste virus... MS!... Efter -varje- uppdatering så sölas datorn ned x %... och efter ngr år så har den blivit så dj.* slö att enda lösningen är F C K (format C kolon).
Det märkliga då är att de uppdateringar som sölade ned datorn knappt påverkar den när man får dem installerade med en nyinstallation!... BG! (argh!)
Hade du haft en frukt dator med tillhörande bitet på "grönsak", så... hade dessa besvär inte existerat.

BG´s MS är behäftat med egenskaper!
En av dessa är återkommande behov av att sopa rent HD och ominstallera hela operativsystemet...

Givetvis finns skäl att byta SCASIn mot Flash-drive HD. Enligt allt jag hört och sett så är de så mycket snabbare och effektivare. Hur det är med data säkerheten i betydelsen att inte råka tappa bort data, om det har jag inte hört något alls.

CC Cleaner hjälper!
Notorn kompletterar (men... är som "tracktor pulling"... Norton -gör- datorn seg...)
Tyvärr är det nog som så att du har en massa "skräp" på HD som "städarna" inte identifierar som skräp... och detta är nog det som drar kapacitet både av processorn och swap-ytan (=så har jag tolkat det som mig sagt i ämnet när jag frågat om samma problem).

Jmf:
- Win95A... katastrof!... B var bättre C var hyfsad, men, de skapade detta med "full HD" utan att det "fanns" något på HD...
- Win98"B" var milsvidd bättre
osv
- Win7; känns som den bästa o av vad jag hört så är 10:an en återgång i mångt o mycket... haft en 10: i min dator, den åkte ur "på två röda". Har eller har haft en Win8 i en lapptop. Kul att se, inget att ha.
- XPn trivdes jag mest med, men 7:an är stabil jmf med XP som i sig var otroligt svår att krascha (har lyckats 2 eller 3 ggr); 7:an har jag kraschat 2ggr men den rackarn gick att reparera! Dvs min dator gör ungefär som din gör nu - klagar på något o är så seg o sölig att man...!...suck...

MS egenskaper...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#9 » 12:40:23, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När någon av mina datorer fått för sig att gå segt som kall tjära brukar steg ett vara en återställning/ominstallation av operativsystemet. Fråga mig inte om det tekniska bakom det, men det brukar få bort en massa skit som slöar ner datorn i onödan.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Towil

#10 » 13:40:52, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, ominstallation är rätt åtgärd. Tar inte så lång tid när man gjort det några gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

P-sson

#11 » 18:33:56, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Japp, ominstallation är rätt åtgärd. Tar inte så lång tid när man gjort det några gånger.

Är de lätt å göra ominstallation, har en hp laptop 3 år windows 10
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

torbjorn_forsman

#12 » 18:49:50, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:
Towil skrev:Japp, ominstallation är rätt åtgärd. Tar inte så lång tid när man gjort det några gånger.

Är de lätt å göra ominstallation, har en hp laptop 3 år windows 10


I och för sig är det lätt att göra, men man bör ändå tänka sig för innan man gör en ominstallation av operativsystemet eftersom det dels finns risk att förlora data, och dels alltid blir en massa jobb med programinstallationer och inställningar mm för att få datorn att bete sig som man vill igen.
Har man en krånglande dator bör man bara ta till ominstallation som allra sista utväg när man är 100 % säker på att dels problemet inte har med hårdvaran att göra och dels inte går att lösa på något lindrigare sätt.
Som sagt tidigare, kolla i Aktivitetshanteraren (välj "mer information" och kolla sedan på olika flikar, t ex Processer och Prestanda, för att se om t ex något program står och drar CPU-tid ständigt eller om det är för snålt med RAM-minne i datorn.
En tumregel är att om en dator med Win 10 har 4 GB eller mindre, så kommer man att uppleva en stor förbättring bara genom att öka på RAM-minnet till t ex 8 GB.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#13 » 19:03:55, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:
Towil skrev:Japp, ominstallation är rätt åtgärd. Tar inte så lång tid när man gjort det några gånger.

Är de lätt å göra ominstallation, har en hp laptop 3 år windows 10


Jag skulle säga att det är ungefär som att laga ett hål i en tand.
Går att göra på flera sätt och den glade amatören kan tro sig lyckas för att långt senare upptäcka det inte var en lyckad lagning.

Men utan o prova lär man sig inget. Se till du har backup på alla dokument och bilder på minst två ställen innan du börjar iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

P-sson

#14 » 19:50:52, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nog inte röra de för ja är inte ens amatör.
Men tack för tydliga svar. :???:
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

G-son

#15 » 20:18:16, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparar man något alls "av värde" i en dator bör man ha en backup i något annat, för det kan ALLTID skita sig så man inte kommer åt innehållet i en dator. Sånt man bör tänka på direkt man har en enda fil man inte vill förlora, och absolut kolla så man har backup på allt innan man börjar med några installationsövningar.

Många datorer har en eller flera återställningsmöjligheter, så att dom t.ex. kan återställas till de program etc. den hade när en startades upp första gången. Brukar gå välja om filer etc. ska få ligga kvar och endast operativsystem m.m. ska påverkas, eller om det ska rensa totalt och börja om från grunden. Säkert inte det bästa alternativet, men brukar vara ganska enkelt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se