Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

accesspunkt, bridge, mesh ... HJÄÄÄLP!

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Toost (trådstartaren)

#1 » 23:01:41, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag i behov av råd. Jag behöver utöka nätverket på "övervåningen" i huset med både trådbundet och trådlöst nätverk men ... med vad ?

Jag har sedan tidigare en DLink DAP1522 som kan /kunde köras som "Accesspunkt" eller som "Bridge". den har totalt 4 TP portar vilka är utnyttjade till 2 st datorer och en övervakningskamera.
Problemet är att den slutade funka i söndags och nu behöver ersättas. Jag har ingen aning om jag kört den som AP eller Bridge, jag vet inte heller skillnaden mellan AP och Bridge.
Tidigare , medan den fungerade, hade vi två valbara wifi nät i huset, routern och denna DAP1522.

Bilden nedan visar en typskiss över husets nätverk.
Nere till vänster i källarvåning röd pil "Fiber in/ut" i huset till router, från routern ( Telia Router med Wifi )går fast TP kabel till övervåningen , via switch till denna Dlink DAP 1522 ( rödmarkerade rutan) som nu har slutat funka.
1) jag fattar inte skillnaden mellan AP och Bridge.
2) DAP1522 har både Wifi och 4 fasta portar , de AP jag kan se säljs nu har inga TP portar vilket jag gärna vill ha.
3) vad bör jag sätta dit istället ?
-en sån här ? https://www.webhallen.com/se/product/30 ... aul-1-Pack

Länk til den numera ickefungerande enheten:
https://eu.dlink.com/al/sq/products/dap ... cess-point


Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 23:14:07, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rek att byta ut teliaroutern och den trådlösa på övervåningen till dessa:

https://www.dustin.se/product/501119603 ... pack---vit


Sen om du behöver fler portar får du komplettera med switchar.

Jag skulle inte rekommendera fler än en switch efter routern i serie. Dra då hellre fler kablar till routern nere.
Det funkar nog men inte optimalt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Blommas

#3 » 23:29:29, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt 4 st 3-pack av dom här och "strösslat" ut dom i huset och i gårdsbyggnaderna. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5 ... statistics
Dock har jag köpt dom när priset har varit nedsatt till 990kr.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

rid54

#4 » 21:47:37, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Grundidén är att man har en sorts ingång (fiber, ADSL eller nåt) som landar i en router. Denna enhet är bryggan mellan WAN ("internet") och ditt LAN (Local Area Network). En router är även "gateway" och "brandvägg" om man vill, men det är en grundläggande funktion för gränssnittet mellan ditt lokala närverk och världen i stort. Din yttre IP-adress finns i routerns utsida, insidan ger dig dina interna IP-adresser.

2. En AP är en accesspunkt, vilket ska tydas som en intern nod för trådlös åtkomst till din router. Det är en sändare/mottagare för WiFi som kan förmedla trådlös åtkomst från din dator/telefon/whatever till routern (se pkt 1.). Den ersätter i princip en nätverkskabel.

3. En switch är en sorts grenkontakt, som kan hantera anslutningar från flera olika enheter (datorer, typ) mot en central enhet, som (insidan på) en router. En modern router innehåller ofta en intern switch för att hantera både flera trådanslutna och trådlösa enheter.

4. En "bridge" är normalt sett en sorts trådlös förbindelse mellan två AP (AccessPunkter), där man med hjälp av dessa AP ersätter en fysisk förbindelse med en kabel (en ethernet-förbindelse). Det kräver speciell inställning av de två accespunkterna och är inte så vanligt att man använder inom ett "hem", där det normalt går att ha en enda accesspunkt till själva routern.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

QV_

#5 » 00:00:18, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Router

En router behövs eftersom du som abonnent av fiberförbindelsen bara får 1 adress av internetoperatören (kallas ISP). På din skiss ser jag 16 anslutna produkter. 16 produkter kräver 16 adresser.
Så för att kunna hantera (normalt upp till 254 produkter) dina 16 produkter mot den enda adress du fått så använder man en router mot IPS. Detta sker då man ansluter WAN porten mot fibermodemet.

Sedan kan man ha en brandvägg i produkten också. Den tar bort en del stök som buset fixar på nätet.

Efter dessa så vill man ansluta dina 16 saker, då kopplar man in en switch (LAN portar) så att man kan koppla in dessa med RJ45 kablar.

För att de 16 produkterna skall få var sin adress så finns även en DHCP server inbyggd som då delar ut adresser till de produkter som ansluts i switchen. IP adress, normalt 192.168.x.xxx
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tortap

#6 » 07:27:39, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tp-link Deco m9. Det är meshpuckar som ersätter router och AP. Den första agerar router/brandvägg åt systemet och M9 puckarna pratar trådlöst med ett snabbt backhaul. Eller med tråd mellan puckarna om man vill. De har bara två fysiska portar så man kan koppla in switchar till dem om man har massa gamla kameror och stationära grejer.

Maglomans förslag är väl lite proffsigare grejer av samma typ. 3 puckar täcker hela huset och garaget för mig.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#7 » 07:31:13, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja det tror jag inte.

Ubiquiti har lite proffsigare om man vill lägga mer pengar eller hp aruba.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

doc2

#8 » 18:07:47, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag handlade en Unbiquity Unify system för något år sedan. Började titta på deras system efter goda recensioner här på maskinisten. Tack magloman! Har inte ångrat det.
Deras Unify produkt syftar lite högre än vanlig hemanvändare men är absolut inte så krånglig att det krävs en anställd nätverksadminstratör.
Stora fördelen som jag ser det är en mycket välfungerande enhetlig användargränssnitt för samtliga delar av systemet. Detta gör att jag mycket enkelt kan hålla koll på hela mitt nätverk och ser direkt i vilken del det krånglar. Jag ser allt från trafiken in och om det är avbrott, långsamt, el dylikt. Sedan ser jag vilka som är uppkopplat och om det är någon som har dålig WIFi. Priset är inte så farligt egentligen.
I mitt hemnätverk har jag ”centralen” Dream machine pro som agerar router, sedan tre accesspunkter som sitter strategiskt fördelade i taken. De matas via Poe Dvs elförsörjning går via nätverkskabel vilket ger smidig installation och ”pucken” är mycket liten.
Men det är faktiskt en liten uppstartkurva i början för att välja rätt produkt.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Goran2000

#9 » 20:52:40, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag har tp-link Deco m9. Det är meshpuckar som ersätter router och AP. Den första agerar router/brandvägg åt systemet och M9 puckarna pratar trådlöst med ett snabbt backhaul. Eller med tråd mellan puckarna om man vill. De har bara två fysiska portar så man kan koppla in switchar till dem om man har massa gamla kameror och stationära grejer.

Även jag har dessa sedan över ett år tillbaka, funkar helt perfekt och är lätta att installera.
För några månader sedan satte jag upp likadana hos en kompis som haft nätverksproblem hur länge som helst.
Trevåningshus, en puck per våning. Funkar bra där med och dom är nöjda.

Vill man så kan man övervaka allting i appen, vill man inte (som kompisen) så kan man bara strunta i det.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Krister W.

#10 » 10:01:17, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har erfarenhet av Powerline, dvs sk HomePlugs, som ger nätverk via elkablarna?
Såna här:
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... k/homeplug
Innan någon svarar, så ja, jag är medveten om att det finns bättre lösningar rent tekniskt att utöka bef. nätverk.
Men jag är ute efter en billig o snabb lösning!
Specifikt nu gäller det att utöka bef. nätverk till en annan byggnad i omedelbar närhet till bostaden ca 20m därifrån.
På sikt avser jag att dra nätverkskabel, men det ligger i framtiden.
Räckvidd på bef. wifi i bostaden når dit, men ger lite väl mycket skakighet. Såpass att en förflyttning av laptop 2m gör hela skillnaden!
Så starkare signal är önskvärt.
Kan t ex svetsning (dvs stor belastning) störa ut signalen via elnät?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

peter.svensson

#11 » 10:13:32, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en sån lösning för att koppla in invertern till solcellerna som sitter på en ladugård ca 50m från huset. Funkar generellt bra notera att sändare/mottagare bör sitta så nära el centralen som möjligt (undvik grenuttag etc etc). Tappat uppkopplingen nån gång varför vet jag inte det hoppar igång själv sen.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

magloman

#12 » 10:24:52, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte svara på din fråga men wifi-bryggor med avsedda prylar funkar väldigt bra och kräver bara fri sikt mellan dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#13 » 10:32:14, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag testade denna typ av lösning för +20 år sedan så fungerade det OK för strömning av data.
Men jag gjorde ett test att kopiera några 1000 småfiler och estimerad tid var dagar....
Då höll enheterna i ett år ungefär.
Förhoppningsvis har allt blivit bättre.

Jag skulle lägga en nätverkskabel på marken eller 1cm ner. Anser att det är en bättre lösning, kommer hålla i många år till du kan göra en korrekt installation
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Krister W.

#14 » 11:03:03, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brygga!?? Är det samma sak som wifi repeater med accesspunkt?
Är det snabbt enkelt o billigt?
Som sagt jag kommer lägga ner ethernetkabel i framtiden i bef. Kabelförläggning mellan husen. Men det kräver lite jobb.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

magloman

#15 » 11:31:58, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

2st såna här skapar en brygga som jag vet funkar bra på avstånd upp till flera hundra meter.
https://www.dustin.se/product/501103514 ... e-5ac-gen2

På kortare avstånd funkar det oftast med vanliga accesspunkter som pratar med varandra. Kan heta många namn, det mest populistiska denna vecka är väl AI-mesh.
I ditt fall med 20m kanske det skulle funka med en utomhus AP på varje byggnad. Vill man laborera o testa så skulle jag testat med två såna här:

https://www.dustin.se/product/501099951 ... ap-ac-mesh

Fördelen med "vanliga" APor är att dom även kan distribuera wifi till klienter, medan bryggan enbart är en brygga som ersätter en kabel mellan punkterna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se