Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

avtal, telefon och internet

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 22:17:17, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väljer jag ett uppehåll från telefoni och internet, dock inte frivilligt.
Efter ha kämpat sedan sommaren 2022 med att försöka få fram vad det är för avtal, villkort, kontrakt, som gäller för kontantkorten så har jag nått vägs ände.
Operatörerna har enligt lag "rätten" att undanhålla avtal, kontrakt och villkor från kunderna, samtidigt som de är skyldiga att presentera "utvalda förenklade, lättförståeliga, osv delar" enligt den nya lagen... att konsumentlagstiftningen ger kunden rättighet att få ta del av dokumentationen, skiter man fullständigt i - och så gör även tillsynsmyndigheterna, IMY, PTS oc Konsumentverket...

Då Post Nord AB's postutdelning ej längre är att lita på så blir att acceptera det olagliga Faktura ej heller acceptabelt.... och mot alla utom företag med registrerat organisationsnummer får man endast utfärda Räkning...
Skillnaden är att Faktura är en lösning för att företag skall få betalt från andra företag (genomfördes 1992 om jag minns helt rätt). Betalas inte Faktura i tid så äger utställaren rätten att överlämna den till Inkasso på förfallodagen. Räkning däremot är det lagstadgat om 3 påminnelser med lagstadgat tidsintervall, varefter Räkningen får överlämnas till Kronofogde, inte till Inkasso! Räkning skall användas till de "svaga" i samhället för att "skydda" dem - de skall ha gott om tid att göra rätt för sig (om än det tillkommer påminnelseavgifter).

Då enda lösningen idag är att skriva på (registrerar sina privata uppgifter) Carte Blanche avtal för telefon och internet... så avstår jag... att skriva på Carte Blanche är inte olagligt... men det är synnerligen oförsiktigt!...

Att skriva på för att tillåta Fakturering... näe... fått nog av den formen av "hot" och Post Nord's "vi delar ut posten när och om vi känner för det".

Nu får I Maskinister göra vad ni vill med den här tråden och ämnet - jag är på "semester" på okänd tid.


Lagstiftningen:
Lag (2022:482) om elektronisk kommunikation
t.o.m. SFS 2022:1086
SFS nr: 2022:482
Departement/myndighet: Finansdepartementet DIS
Utfärdad: 2022-05-19
Ändrad: t.o.m. SFS 2022:1086
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

7 kap. Tjänster till slutanvändare
Information innan ett avtal ingås
1 § Innan ett avtal ingås med en konsument ska den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst på ett klart och begripligt sätt lämna information om avtalet och avgiftsfritt tillhandahålla en kortfattad och lättläst sammanfattning av avtalet. Om det inte är tekniskt möjligt att tillhandahålla sammanfattningen innan avtalet ingås, ska den lämnas så snart som möjligt därefter. Tillhandahållaren ska tillämpa villkor som innebär att avtalet gäller först när konsumenten har tagit emot sammanfattningen och bekräftat sin vilja att ingå avtalet.

Bestämmelser om information som en näringsidkare ska ge en konsument innan ett avtal ingås finns också i 2 kap. 2 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och i 22 a § marknadsföringslagen (2008:486).

Insyn och offentliggörande av information
5 § Den som tillhandahåller en internetanslutningstjänst eller en allmänt tillgänglig interpersonell kommunikationstjänst ska offentliggöra tydlig, heltäckande och aktuell information om tjänsten.


...o ännu värre är det gällande "distributionen" av telefonnumret som registrerats... läs o "njut" av "skräcknovellen"...

NB:
- lagen ger alltså ett vidöppet "kryphål" för att undanhålla vad det är som kunden skrivit på!...
Hur F tänkte M&M ?!...
Nu sitter vi där, o... det -där- är en lag som ger operatörerna rätten till Carte Blanche.
Så, :shake_hands: , där gick de över min integritets och säkerhetsgräns. Nu väljer jag att vänta och se vart detta tar vägen med telefon och internet i Bananrepubliken Svedala Socken.

28/2-2023 upphör mina anslutningar enligt mina operatörer.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



PerJohansson

#2 » 09:01:04, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju också ett sätt att tolka lagtexten...

3 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

David, Luleå

#3 » 09:06:51, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började fundera på var DC tagit vägen.

Verkar som om han har brutit all kontakt med omvärlden som inte är hans närmsta grannar. Ingen telefon eller internet?

Ibland kanske man måste bita i det sura och acceptera de avtal som ligger för att kunna nyttja den moderna världens tekniker.

Vet någon något mer om detta? Kan man klara sig idag utan de elektroniska kommunikationerna. Utan telefon kan man väl inte ens ringa och bestrida räkningar eller komma fram till sjukvården. Att bara kommunicera med vanlig post. Man ska ha mycket tid över.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Holger

#4 » 12:04:52, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så ville han inte acceptera Telias ändringar osv.
Så han kanske är utan internet/telefon nu?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

David, Luleå

#5 » 13:49:44, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
28/2-2023 upphör mina anslutningar enligt mina operatörer.



Senaste besöket:09:18:01, 28-02-2023

Verkar vara så. Men det hade ju varit lite intressant att veta hur det gått för honom med detta. Men utan internet för honom lär vi inte få veta.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Bygert

#6 » 15:10:33, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kanske slåss mot väderkvarnar. Tror inte han kommer så långt med det, detta att det skulle vara nån slags skillnad på räkning och faktura är t ex knappast nåt som finns annat än i hans värld.

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

peter.svensson

#7 » 18:50:18, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var väl så att DC verkade ha en förmåga att hitta problem där vi andra kanske inte skulle bry oss så mycket. Lyckades väl också bli portad på ett antal ställen enligt egen utsaga... (Trafikverket/Lidl/kommunen..... Men många kul inlägg trots allt.

2 personer gillar det här inlägget.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se