Efter ha kämpat sedan sommaren 2022 med att försöka få fram vad det är för avtal, villkort, kontrakt, som gäller för kontantkorten så har jag nått vägs ände.
Operatörerna har enligt lag "rätten" att undanhålla avtal, kontrakt och villkor från kunderna, samtidigt som de är skyldiga att presentera "utvalda förenklade, lättförståeliga, osv delar" enligt den nya lagen... att konsumentlagstiftningen ger kunden rättighet att få ta del av dokumentationen, skiter man fullständigt i - och så gör även tillsynsmyndigheterna, IMY, PTS oc Konsumentverket...
Då Post Nord AB's postutdelning ej längre är att lita på så blir att acceptera det olagliga Faktura ej heller acceptabelt.... och mot alla utom företag med registrerat organisationsnummer får man endast utfärda Räkning...
Skillnaden är att Faktura är en lösning för att företag skall få betalt från andra företag (genomfördes 1992 om jag minns helt rätt). Betalas inte Faktura i tid så äger utställaren rätten att överlämna den till Inkasso på förfallodagen. Räkning däremot är det lagstadgat om 3 påminnelser med lagstadgat tidsintervall, varefter Räkningen får överlämnas till Kronofogde, inte till Inkasso! Räkning skall användas till de "svaga" i samhället för att "skydda" dem - de skall ha gott om tid att göra rätt för sig (om än det tillkommer påminnelseavgifter).
Då enda lösningen idag är att skriva på (registrerar sina privata uppgifter) Carte Blanche avtal för telefon och internet... så avstår jag... att skriva på Carte Blanche är inte olagligt... men det är synnerligen oförsiktigt!...
Att skriva på för att tillåta Fakturering... näe... fått nog av den formen av "hot" och Post Nord's "vi delar ut posten när och om vi känner för det".
Nu får I Maskinister göra vad ni vill med den här tråden och ämnet - jag är på "semester" på okänd tid.
Lagstiftningen:
Lag (2022:482) om elektronisk kommunikation
t.o.m. SFS 2022:1086
SFS nr: 2022:482
Departement/myndighet: Finansdepartementet DIS
Utfärdad: 2022-05-19
Ändrad: t.o.m. SFS 2022:1086
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)
7 kap. Tjänster till slutanvändare
Information innan ett avtal ingås
1 § Innan ett avtal ingås med en konsument ska den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst på ett klart och begripligt sätt lämna information om avtalet och avgiftsfritt tillhandahålla en kortfattad och lättläst sammanfattning av avtalet. Om det inte är tekniskt möjligt att tillhandahålla sammanfattningen innan avtalet ingås, ska den lämnas så snart som möjligt därefter. Tillhandahållaren ska tillämpa villkor som innebär att avtalet gäller först när konsumenten har tagit emot sammanfattningen och bekräftat sin vilja att ingå avtalet.
Bestämmelser om information som en näringsidkare ska ge en konsument innan ett avtal ingås finns också i 2 kap. 2 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och i 22 a § marknadsföringslagen (2008:486).
Insyn och offentliggörande av information
5 § Den som tillhandahåller en internetanslutningstjänst eller en allmänt tillgänglig interpersonell kommunikationstjänst ska offentliggöra tydlig, heltäckande och aktuell information om tjänsten.
...o ännu värre är det gällande "distributionen" av telefonnumret som registrerats... läs o "njut" av "skräcknovellen"...
NB:
- lagen ger alltså ett vidöppet "kryphål" för att undanhålla vad det är som kunden skrivit på!...
Hur F tänkte M&M ?!...
Nu sitter vi där, o... det -där- är en lag som ger operatörerna rätten till Carte Blanche.
Så, , där gick de över min integritets och säkerhetsgräns. Nu väljer jag att vänta och se vart detta tar vägen med telefon och internet i Bananrepubliken Svedala Socken.
28/2-2023 upphör mina anslutningar enligt mina operatörer.