Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Internet - vad finns i tråden och vad får du för dina pengar?

28 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 16:46:12, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dvs. vad är det jag betalar för?

Det började med ett inlägg gälland långsam överföring och en fråga om någon visste svaret på hur stor del var nyttotrafik.
sonsonen @ Fiber

Magloman svarade att jag har 90% oönskad trafik och skulle tejpa kameran, och jag undrade först om han driver med hederligt folk.
Det stämmer dessvärre rätt väl eller är om möjligt än värre. Min egen nyttotrafik ligger under 10% av vad som totalt rör sig i tråden så länge som jag inte är en storförbrukare (streamer eller gamer).

Jag blev alltså intresserad av min egen aningslösa fråga och kunde inte enkelt söka mig till något svar.
Det finns mycket skrivet på engelska om internet, trafikövervakning och analys, men det gäller på en högre nivå och är riktat till systemadministratörer som brottas med kapacitetsbrist, hård/mjukvarufel och olagliga intrång på servern.
Något lättförklarat på vanlig svenska hittade jag inte.
Klart är dock att ett av de bästa verktygen för att se själv är gratis och heter Wireshark.

Jag laddade ner Wireshark och installerade det i min promiskuösa och nyaste Windows 11 dator som glatt går isäng med vemsomhelst. Inga reklamblockerare eller anti-virusprogram installerade och en dator jag sällan använder.
Firefox har jag installerat, men använde nu för min test Microsoft Edge som är förinstallerat.

Det började illa.
Jag startade installationen av Wireshark och efter en kort stund kraschade Windows 11 (the latest and gratest).
Windows startade om automatiskt och jag försökte igen. Nu gick det bättre, Wireshark är nu installerat.

Jag startade Wireshark och började en inspelning av internet trafik (capture start - blå hajfenan).
Så kopplade jag in det trådlösa nätverket (Wi-Fi) och det blev en väldig fart på trafiken.
Ingen browser uppe än och heller ingen annan av mig installerat program aktivt. Dvs. det borde vara relativt lite trafik.
En viss trafik krävs för att kommunicera med modemet och hålla trafikkanalen öppen, vilket jag kallar önskad trafik.

Däremot har Win 11 en hel del annat som den anser att jag möjligtvis är intresserad av, typ väder, nyheter, tjusiga bakgrundsbilder mm. mm.
Dessutom är Win 10 och 11 ökända för att ringa hem och skvallra om än det ena, än det andra. Helt i det dolda och utan den normale användarens vetskap.

Jag fortsatte inspelningen några minuter och väntade på att det skulle lugna ner sig, men då krachade Windows igen.
Ingen data sparad, förlorad i kraschen.

Starta om Winshark och börja igen.
Nu har ju Windows ringt hem och möjligtvis kollat om jag behöver installera någon bug-fix, men ingenting som tycks hjälpa mot mina två krascher.

Jag startar internet igen och väntar ett tag, knappt 2 minuter, innan det eventuellt krashar igen.

Statistik (test2):
Bild
Jag har alltså under knappt 2 minuter fått mig påprackat ca 130 MB (130 073 228 bytes) utan att ens ha startat webläsaren.

Bild
Här är en lista på de servrar som blivit kontaktade under samma tid.
Min egen dator finns med överst i listan på adress 192.168.0.102
De flesta övriga är främmande.
Med linux-kommandot:
whois 152.199.21.175
ser man bland annat följande:
Organization: ANS Communications, Inc (ANS)
RegDate: 1992-04-01
Address: 22001 Loudoun County Parkway
City: Ashburn
StateProv: VA
PostalCode: 20147
Country: US

Ingen jag känner alltså.

Så, vad vill jag säga?
Det där är väl inga problem, så ser det väl ut hos alla.
Jovisst, så ser det ut hos de allra flesta som inte bryr sig och som tycker att det är ointressant/jobbigt att lära sig.
Men, det är du som betalar för det. Antingen i kronor, begränsad bandbredd eller lång accesstid (blir tvungen att gräva fiber då oönskad trafik tynger ner ditt gamla ADSL-modem/tråd).

Själv har jag kontantkort på stugan och Telenor räknar noga alla bitar, varenda en.
20GB brukar jag betala för och blir alltid lika förvånad då Telenor plötsligt klipper förbindelsen utan förvarning.
Vaaa! redan slut? Jag fyllde ju på för inte alltför länge sedan.
Då jag saknar en zombie-telefon, så är jag tvungen att diskutera med Telenors robot (mycket irriterande) för att slutligen hamna hos en mänsklig varelse och be om lite extra tilldelning så jag kan fylla på kortet igen.
Mitt sim-kort sitter alltså i ett 4G-modem i en mast och är knepig att komma åt för en enkel sms-fråga om saldot.

Jo, jag har fiber nergrävt i körbanan som jag förklarade här:
sonsonen @ Fiber

Men, fiber är till för fastboende, inte deltidsboende och kostar en mindre förmögenhet för tillgång till internet för oss som bara behöver internet då och då, jag har ju redan internet i Finland.
Operatören tillför ju ingenting av intresse, de bara tar rundligt betalt för access.

Mer inspelningar och statistik följer senare för den eventuellt intresserade.

8 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



sonsonen (trådstartaren)

#2 » 19:29:44, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev många intressanta inspelningar och många nya obesvarade frågor, inte minst för mig själv.

Troligtvis är Windows det mest använda operativsystemet och därför av störst intresse här på maskinisten.
Några resultat av mitt "stora" antal tester kan jag visa upp och summera utan att trötta ut er:

Till att börja med så finns det en användbar inställning för att slippa söka ip-adresser manuellt.
Bild
Man klickar View - Name Resolution - Resolve Network Addresses så sköter Wireshark om översättningen.

Test3: Datorn går på tomgång efter att ha varit avstängd över natten, ingen användaraktivitet. Därefter start av web-läsaren Edge med förinställda inställningar och lite väntan så det blev lungnare. Därefter startade jag Dagens Nyheters förstasida dn.se utan att klicka vidare.


Statistics - Capture file properties.
Bild
Totalt 5 min och 20 sekunder med ca 27 MB data.
Här kan man även se överföringens kvalitet. Dvs. om alla datapaket går fram eller om dom behöver sändas igen. Jag ligger alltså på 0% fel.


Statistics - Conversations.
Bild
Kryssa för "Name Resolution" nere i vänstra hörnet så blir listan mer lättläst. Laptop-Win11... är naturligtvis min laptop och TeleWell mitt Wi-Fi modem.
Här fick jag inte helt oväntat en lång lista på alla servrar runt om i världen som har antingen skickat mig data (första delen), eller tagit emot data från mig (sista delen). Många dök upp då jag startade Edge och några till då jag gick till DNs förstasida.
Några IP-adresser är av någon anledning inte översatta. De som börjar på 20. och 52. är Microsoft.
67.27.249.254 är Organization: Level 3 Parent, LLC (LPL-141)

Det finns en hel del skrivet om bla. scorecardresearch.com som hamnar högt i listan, tex.
https://www.theguardian.com/technology/ ... monitoring

Ett annat sätt att se vem som har ett visst IP-nummer är tex:
https://www.lookip.net/ip/67.27.249.254

Ja, så kan var och en prova själv. Inte svårt alls och mycket intressanta resultat.
Man startar inspelning och gör därefter vad man brukar en tid och stänger därefter inspelningen.
Sen är det bara att titta på statistiken och fundera över vad man eventuellt vill åstadkomma.

4 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Holger

#3 » 11:48:09, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket mycket spännande. Tack!
Resultatet är ju ingen överraskning, men man är ändå lika förundrad varje gång man ser en sådan test.
Intressant vore nu att kunna spärra allt utgående "skräp" på en så tidig nivå som möjligt. Jag skriver utgående för det är ju det som triggar det inkommande. Kunde man bli av med det utgående skräpet så reduceras det inkommande till stor del automatiskt.

Man skulle alltså behöva en möjlighet att högerklicka på en rad och säga "spärra/blockera". Men det skulle ju betyda att Wireshark (eller alternativa program) måste ha omfångsrik åtkomst till datorn.
Och det är mycket jobb i början antar jag.
Jag jämför det lite med kampen mot spamkonton i t.ex. Wordpress. Där har jag en låååååååååååång lista med spärrade ord som inte får användas i registreringsmail. Det tar mycket tid att sköta den listan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torbjorn_forsman

#4 » 12:37:35, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där spärrningen av utgående skräptrafik skulle ju lika väl kunna ligga i en router som i datorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#5 » 13:12:53, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst, men hur ska det realiseras? Enklare att kunna spärra direkt i ett program som även visar skräpet ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torbjorn_forsman

#6 » 13:35:42, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvisso, skräp som hämtas hem via en tredjeparts webläsare (t ex Firefox) kan ju gå bra för ett program som körs på samma dator att blockera, men det är ju svårare om det är saker som är mer integrerade i operativsystemet som vill hämta skräpet eller ringa hem och skvallra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen (trådstartaren)

#7 » 01:13:54, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med lite kommentarer ;-)

Jag kan senare försöka med en liten "snabbkurs" på hur man blockerar i Windows firewall vilket jag tidigare gjorde.
Även i routern naturligtvis, men när jag höll på så hade Windows bättre inställningsmöjligheter.

Det blir dessvärre lite "cut and try", dvs. man provar att blockera något och ser vad som händer. Ibland blir resultatet att web-sidan inte fungerar och då ger många upp och tycker det är krångligt.
Ett enklare sätt om man använder Firefox är att använda de utmärkta tilläggen (add-on) uMatrix och uBlock gjorda av samme utvecklare.
Med uMatrix blockerar man just tredje part på ett enkelt sätt genom att klicka i en ruta i en liten matris så att rutan växlar färg (röd/rosa/grön).
Antingen klickar man i själva tredjepartsadressen (web-servern) eller i någon av de olika funktionerna, typ image (bilder), skript eller cookie.
Då slipper man hålla reda på IP-adresserna, för det brukar gälla många adresser.

Se mitt exempel på just maskinisten nedan:
Bild
Maskinisten.net är alltså första part och normalt tillåten och därmed grön för alla kategorier från kakor till "andra"
Allt annat blockeras per automatik såvida du inte klickar i rutorna för att tillåta trafik, endast css och image är tillåtna vilket en del utnyttjar för speciella typsnitt (fonts). Jag blockerar då även dessa då de oftast används som "tracking pixels".

Fungerar inte sidan så får man prova sig fram, oftast gäller det skript.
Släpper man fram ett blockerat skript brukar det vanligtvis dyka upp många fler tredje-partsmarodörer, eller ska vi säga fjärde-part.
Är man nöjd med inställningarna så klickar man på hänglåset så sparas dom till nästa gång.

En annan bra finess är att man enkelt kan ladda om sidan utan att ta något från datorns cache-minne. Dvs. man laddar om sidan från början. Det gör man genom att hålla ner shift-tangenten och klicka på uMatrix reload.

Sen får man minnas att Firefox har egna spärrar för tex kakor om man valt "custom" inställningar under säkerhet. Även dessa kan behöva ändras för funktionens skull.

Det är avsevärt lättare med uMatrix än att blockera i brandmuren, men troligtvis inte lika effektivt. Det får jag kolla i Wireshark.

uBlock använder man för att blockera pop-up fönster av typen "jag förstår" då jag i själva verket inte alls förstår varför jag borde tillåta kakor.
Här är ett exempel från Dagens Industri vilken jag sällan läser:
Exempel på hur det ser ut före jag aktiverar uBlock för den irriterande rutan i mitten:
Bild

Och här efter att jag dels blockerat rutan och dels den grå "hinnan" bakom rutan:
Bild
I just det här fallet har de även lagt in en spärr för musen så att jag inte kan rulla sidan, men ta det alltså som ett exempel på hur man kan använda uBlock.
Blockeringarna kan göras ogjorda naturligtvis.

Så ett exempel från maskinisten där jag kan ta bort rutan som jag just skriver i:
Bild
Börja med att klicka "preview" innan du klickar "create" så du ser ungefär hur det blir.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Holger

#8 » 08:40:23, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att sidor som ni GILLAR (Maskinisten t.ex.) lever av och drivs med hjälp av allt som sidan är gjord med. Script, annonser med mera. Men det tror jag alla vet. ;-)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

sonsonen (trådstartaren)

#9 » 11:51:29, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde ett annat enkelt test för att verifiera min "10% önskad information" och resten, 90% oönskad.
Ett enkelt test som vem som helst kan göra utan verktyg.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/ma ... -5a2365c9/
Den här sidan ser ut ungefär som alla andra om man inte betalar för en prenumeration.
Jag ser alltså just inte så mycket, det mesta är blockerat av avsändaren.

Ta därefter och spara sidan och se vad som blev nerladdat.
Jag fick ihop 10,3 Megabyte data i 31 olika filer av varierande storlek.

Hur mycket data som alltså är önskat får bli en grov uppskattning från min sida.
Bilden på den brunna vindmöllan motsvarar i storlek på min skärm ungefär 140 kilobyte (Untitled_007.jpeg).
Texten och formateringen är runt 20 kilobyte, resten mer eller mindre oönskat.
Alltså (140+20)/10300 räknat i kilobyte vilket blir ca 1,6% och följdaktligen drygt 98% mer eller mindre oönskat.
Då använder jag naturligtvis reklamdödare i min web-läsare vilket framgick av det förra inlägget, annars vore siffrorna ännu dystrare.

Vad består då de 98%en av?
Bland annat en större mängd kopior av bilden på vindmöllan i olika storlekar.
Mig veterligen kan inte nyhetsservern veta hur stor skärm besökaren använder, så då skickar de ett antal bilder i olika storlek för att någon ska passa in, vilket därefter väljs av webläsaren. Några använder en liten skärm i en äldre "smartphone" och andra sitter framför en stor 4K monitor.
Att visa samma bild för alla blir märkligt. Den med 4K-monitorn får endast små frimärken på skärmen.
Dessutom ett större antal javaskripts med okänd funktion. Se nedan.

Bild


Bild
Det jag ser på min skärm av web-sidan samt en av de nerladdade bilderna i ungefär samma storlek till höger.

Här en bild på blockerade tredjepartsmarodörer (rött och rosa):
Bild
doubleclick är ökänd
google google google precis överallt världen över.
resten okända.


Sen kan man även fundera på vad man förvarar under "sin egen vindmölla" om man nu har en.

4 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#10 » 12:21:45, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, naturligtvis får vi fortsätta att klicka på gilla, vi alla gillar ju maskinisten ;-)

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#11 » 12:29:29, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanstående gäller alltså en dator.

Om någon läsare vet hur man gör något motsvarande trick i en "smartphone" så är vi alla intresserade.
Min något förutfattade mening är att det inte är möjligt. Allt är integrerat. Vi användare är betraktade som "dummisar" och ska inte försöka blockera vad den "smarte" tillverkaren hittat på. Av den anledningen behåller jag tills vidare min gamla trotjänare Nokia.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

tortap

#12 » 12:57:57, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt i mobilen är att köra en annan webläsare. Tex Brave som ska blocka mycket oönskad reklam och skräp.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

sonsonen (trådstartaren)

#13 » 22:19:39, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två alternativ till vad de flesta använder och som funnits i många år:

https://e.foundation/
intressant är figuren om "passiv data insamling", även nattetid med telefonen avstängd.
https://e.foundation/about-e/

https://sailfishos.org/
Tidigare Jolla (avhoppare från Nokia)

Antar att man får stå ut med vissa kompatibilitetsproblem för några funktioner, men allt har sitt pris, även integritet.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

rid54

#14 » 21:28:37, 22-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressanta texter. Att kommersiella websidor har funktioner som kallar på diverse specialservrar runtom i världen för typsnitt, symboler, särskilda funktioner etc etc är ju en sak, det är väl en del av att skapa en "god användarupplevelse", men det kräver ju att man har en snabb uppkoppling. Jag är mycket dyster över att behöva sitta och vänta på en massa mysko specialsidor som måste svara innan huvudsidan ser ut som den ska. På en fast bredbandeslina är det ju inte en extra kostnad, annat än i mikrostressen att behöva vänta...

Vad Windows gör med alla sina inbyggda spionprogram ("telemetry") är en annan sak, det är ju rena integritetskränkningen (datorn rapporterar till husse om man installerar nya program etc etc). Det tar dessutom mycket bandbredd, kan man se utan specialprogram - det är bara att köra aktivitetshanteraren och studera nätverksaktiviteten... fast man får ju inte all info som kan vara intressant.

Men det enda jag använt Windows till senaste åren är Bank-ID, som inte finns för Linux längre. Jag blir lika frustrerad varje gång...
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

tortap

#15 » 08:57:55, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du BankID på datorn numer? Jag tycker det mesta funkar med mobilt BankID idag, har inte haft det på datorn på flera år.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se