Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

IP, MAC, ethernet, Profinet.

60 inlägg • Sida 3 av 4
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

magloman

#31 » 08:48:37, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slinga användes också när man körde 10base-T alltså 10mbps på koaxialkabel, rg58
Det har jag sysslat med mycket om vi nu ska tävla i Off-Topic
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



rid54

#32 » 08:54:36, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt OT, väl? TS undrade (tyckte jag) hur de olika noderna nås när de sitter på samma lina. Det är inte en slinga, det är en buss, vill jag påstå, även om den är seriell (troligen samma sak med CAN-bus). TokenRing var OT, det medger jag...

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

AN (trådstartaren)

#33 » 10:15:14, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja då förstår jag för det har ingenting med ethernet och tcp/ip att göra nämligen.


Men det är ju ethernetbaserat, så det bör ju ha en hel del med ethernet att göra, samt att det bygger på IP-adresser. :klia:

Bild

Jag är ju som sagt nybörjare och slinga är nog helt fel ord. Det jag menar är att jag kopplar in en efterföljande ventil i en föregåendr, så man behöver inte dra ut 23-30 meter kabel till amma ventiler. Signalen till ventil två ignoreras av första ventilen, eftersom meddelandet är adresserat till den andra. Eller fjärde, eller sjunde... osv

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#34 » 10:55:37, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du har en "special" som de flesta inte har använt så pratar det flesta om "normalen" alltså en router/switch i centrum och ett gäng kablar ut till datorerna (1 kabel per utrustning)

Du har ju helt klart ett bussystem och då sitter det någon form av intelligens i ventilen. Det är då tillverkarens produktblad som säger hur många ventiler man kan ha i en "buss/slinga" och vilken typ av utrustning man skall ha i änden av slingan. Där står det säkert också om slingan får eller skall komma tillbaka till den aktiva utrustningen där den en gång startade. Alltså om båda ändarna skall till startpunkten eller om bara en ända får vara ansluten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#35 » 11:35:18, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon modell nummer eller länk till manual så man kan kolla hur den är tänkt att fungera. Så att vi inte behöver spekulera så mycket, om de har något egen variant eller följer normal standard.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#36 » 11:56:23, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Profibuss vet jag ej hur det funkar men möjligen att den går att köra på ethernet/vanligt nätverk eftersom du pratar om tcp/ip och ip adresser.

Vanligt nätverk är kabelmässigt punkt-till-punkt.
Ingen slinga. Centralt har man en switch.

Dock kan man gödsla med switchar så det liksom skapar en slinga mellan alla switchar men detta är en dålig lösning. Skapar i regel andra problem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#37 » 13:49:32, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlar lite

"For the realization[24] of a Profinet interface as controller or device, no additional hardware requirements are required for Profinet (CC-A and CC-B) that cannot be met by a common Ethernet interface (100BASE-TX or 100BASE-FX). To enable a simpler line topology, the installation of a switch with 2 ports in a device is recommended."

Med andra ord. Man använder Ethernet och TCP/IP för att kunna använda standardiserade vanliga datanätverk(billigt/lätttillgängligt). För att slippa dra kablar till varje specifik ventil så har varje ventil en 2 portars switch så i princip får du en lång kedja av switchar som skickar vidare ethernet-trafiken som inte ska till just den enheten.

En switch skickar trafik till enheter med specifika MAC-adresser utan att all trafik ska krocka på samma tråd. IP används för att ge identiteter till enheter för att slippa hantera MAC-adresser direkt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#38 » 18:02:21, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Slinga användes också när man körde 10base-T alltså 10mbps på koaxialkabel, rg58
Det har jag sysslat med mycket om vi nu ska tävla i Off-Topic


10Base-T är 10 Mbit/s på partvinnad kabel, dvs exakt samma kabeltyp och kontakter som senare används för 100Base-TX m fl.

Ethernet på RG58 koaxialkabel med BNC-kontakter och T-stycken heter 10Base-2 , har även kallats "Thin Ethernet" eller "Cheapernet".
Och den ursprungliga typen med grov styv koaxialkabel med N-kontakter och transceivrar med två kontakter på varje som kopplades i linje med kabeln, heter 10Base-5 och kallas ibland "Thick Ethernet".

Gemensamt för alla koaxialkabelnät (och för den delen partvinnade stjärnnät med hubbar) är att bara en enhet i taget får sända data på nätet, och allt data som sänds går fram till alla andra enheter, inte bara den som datat ska till.
Ett 10Base-T eller 100Base-TX -nät får t ex mycket större trafikkapacitet om man ersätter alla hubbar med switchar. Den möjligheten finns dock inte i koaxialkabelnät.
En hub kan dock vara bra att ha i felsökningssyfte om man vill koppla in en dator för att "tjuvlyssna" på data som egentligen ska till någon annan enhet på nätet.
Någon kanske undrar varför man överhuvudtaget använde hubbar, förklaringen till det är helt enkelt att en hub är mycket enklare konstruerad än en switch, och på den tiden nätverksprylar var dyra i största allmänhet, var switchar ännu dyrare så man kostade inte på en switch annat än där det verkligen behövdes.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Magnus Isakson

#39 » 19:26:33, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många industriprylar (för t.ex Profinet) har inbyggd switch med två portar, så man kan koppla alla sina enheter i en ”slinga” och slipper använda separat switch(ar), så en ethernetkabel från styrsystem till första enhet (ventil i detta fall), en ny kabel från första enhet till andra, och så vidare.

// Magnus

2 personer gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

magloman

#40 » 19:47:19, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn: ja 10base2 heter det! Har ju glömt mer än de flesta lärt sig om nätverk :lmao:

Switchar fanns inte ens i början. Dom jobbar på layer 2 medan hub på layer 1 som är det fysiska lagret.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#41 » 20:03:10, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man börjar tala om ethernethistoria och olika lager, så var det väl faktiskt så att Ethernet kom till långt innan OSI-modellen som reder ut och definierar begreppen med olika lager?
Det kan också vara bra att ha i bakhuvudet att det förr i tiden (låt säga 90-talet) var långt ifrån självklart att det var TCP/IP-protokollet som skulle användas på ett ethernetnätverk. Innan det började bli självklart att ett lokalt nätverk skulle ha internetförbindelse, så kunde man välja helt olika protokoll - t ex Netbeui som Microsoft använde eller Ethernet-II m fl som Novell Netware använde.

En industri här i trakten kör än idag med ett helt hemsnickrat protokoll på sitt ethernet (10Base-T) ute i fabriken, det är omöjligt att använda switchar i det nätverket eftersom de inte begriper någonting av de obskyra paketen, de är tvungna att hålla liv i gamla hubbar överallt. Bakgrunden till detta är att de lät utveckla helt egna styrdatorer och noder i början av 90-talet, från början var det tänkt att de skulle använda en slags fältbuss som hette Bitbus, jag tror Intel låg bakom den. Den byggde på RS-485. Nu visade det sig att RS-485 inte fungerade bra i den besvärliga elmiljön i fabriken med bl a stora jordpotentialskillnader, så man ersätte i princip RS-485-drivkretsarna med en ethernet-PHY och fick en galvanisk separation som löste elmiljöproblemen, men ändrade i stort sett inget i programvaran utan behöll det mesta av bitbusprotokollet. Troligen är även det hoptotat helt utan kännedom om OSI-modellen och olika lager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#42 » 20:34:28, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: :off_topic: :off_topic:

Ethernet var ett protokoll som en tillverkare av kopiatorer tog fram eftersom en fabrik ville kopiera ett papper, men kopian skulle komma ut långt därifrån. Kan ha varit canon eller nån sån.

OSI modellen togs nog fram av nåt universitet för att kunna utbilda folk och driva detta framåt, gissar jag. Finns flera varianter av den och kärt barn har många namn.

TCP/IP kommer från försvar, universitet och forskningsnätverken som körde unix och liknande os.

På "vanliga" företag körde man IPX/SPX till en början(eftersom novell var det vanliga servern) men sen när microsoft börja med nätverk tog dom fram ett eget värdelöst protokoll som hette netbeui. Det blev standard i windowsmiljö, men i början när det mesta gick med IPX/SPX och med novell-servers så körde man även windows på ipx/spx. Tcp/IP i windowsmiljö(på win 3.11(som var den första versionen av windows som ens hade nätverksstöd) ingick det inte ens i standardversionen) blev först populärt när man började köra internet. På unix/freebsd/linux mm var tcp/ip redan standard.

:back_to:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#43 » 08:12:26, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett datablad på ventilen.
Jag tror inte den är så väldigt special, utan profinet verkar anvämndas en hel del.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#44 » 08:59:23, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
magloman skrev:Ja då förstår jag för det har ingenting med ethernet och tcp/ip att göra nämligen.


Men det är ju ethernetbaserat, så det bör ju ha en hel del med ethernet att göra, samt att det bygger på IP-adresser. :klia:

Bild

Jag är ju som sagt nybörjare och slinga är nog helt fel ord. Det jag menar är att jag kopplar in en efterföljande ventil i en föregåendr, så man behöver inte dra ut 23-30 meter kabel till amma ventiler. Signalen till ventil två ignoreras av första ventilen, eftersom meddelandet är adresserat till den andra. Eller fjärde, eller sjunde... osv

Bild


Dom där kontakterna ser inte ut att vara nätverkskontakter. Skulle tro det är nån rs485 eller liknande.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Magnus Isakson

#45 » 09:13:16, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230825/0dad0293b6464235a339dcf72f9cf6af.jpg

Profinet använder oftast M12-kontakter och inte vanlig RJ45, eftersom den vanliga RJ45 inte har någon vidare IP-klassning, och således inte är speciellt bra i miljöer med olja m.m.

1 person gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se