Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

IP, MAC, ethernet, Profinet.

60 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

AN (trådstartaren)

#1 » 20:54:28, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar det med Ip och mac adresser?
En enhet har både IP och MAC adress? Men IP adressen kan ändras?
Vad säger dessa adresser egentligen?
Anledningen till frågan är att jag försöker lära mej lite om profinet. Där har tex en hydraulventil både en IP och en Mac adress. Men även et Device-name. I Profinet får de ju en adress i form av ett nummer bara. Både Can-bus och Profibus skikar ju signaler i form av olika spänningsnivåer på Can/profibus high och Can/profibus/low. Dessa nivåer tolkas ju då som 1 eller 0? Men ethernet fungerar inte så?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



magloman

#2 » 21:05:47, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adresserna IP och MAC är på olika nivåer i OSI modellen kan man säga. MAC adressen är närmare hårdvaran och är regel alltid fast . Den sätts av tillverkaren till ett unikt nummer.

IP adressen är nåt du ställer in själv för att passa i ditt nätverk.

Ethernet använder mac adressen till kommunikation. Men sen kan man ju köra annan trafik på själva kablarna också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#3 » 21:18:07, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför och hur ändrar jag ip?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#4 » 21:27:16, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ändrar IP så utrustningen kan kommunicera med varandra. Hur man gör står i manualen till prylarna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#5 » 21:59:20, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen har ju ett ip instämplat, så då måste jag ändra dator till samma för att kunna kommunicera?
Men är det inte ip de brukar spåra i brottsutredningar, om man kan ändra den hur som hest har det väl inget rättsligt värde?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil

#6 » 22:21:55, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte ändra det IP du blir tilldelad av din ISP.
På ditt eget nät gör du som du vill.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 22:34:56, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och man ska väl tillägga att på ett eget nät (LAN) så kan antingen enheterna ha fasta IP-adresser som man ställer in på ett eller annat sätt (på en dator gör man det någonstans under nätverksinställningar, på en nätverksansluten skrivare brukar man hitta det i någon meny, osv osv), eller också kan enheter få IP-adress tilldelad av nätverkets router, den funktionen kallas DHCP.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#8 » 19:40:41, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Ja detta var inte så enkelt att fatta.

Men jag får en IP adress av internetleverantören, och den är fast?
Men är denna samma varje gång jag använder internet?
Hur vet tex min telefon, laptop att denna ip ska de använda? Det är ju inget jag behöver ställa in.

Sedan var jag lite fel ute, det är bara mac-adressen som är stämplad på ventilen, men när man öppnar programmet för att kommunicera med ventilen, måste man ändra ip-adressen på sin laptop till en adress angiven av kommunikationsprogrammet.
Varför måste jag det?
Om jag då ändrar IP adressen i min laptop, för att kunna kommunicera med ventilen, så stämmer väl inte ip-adressen med den från internet-leverantören?

Bild på en ventilen:
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 19:51:25, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har din internetuppkoppling via en router, så är det routern som får en ip-adress tilldelad av internetleverantören. Den ip-adressen är vanligtvis dynamisk, dvs du har inte behövt ställa in något manuellt utan den tilldelas från internetleverantören. Numera brukar samma kund som regel få samma ip-adress under lång tid, det är ytterst sällan den ändras annat än om man t ex byter router eller byter internetleverantör.
Routern i sin tur delar vanligtvis ut ip-adresser via DHCP till alla de prylar du har uppkopplade innanför den. Såvida inte du uttryckligen själv har bestämt att vissa prylar ska ha fast ip-adress, och då valt sådana inom rätt område ( " subnät" ) men inte inom det område där routern kan dela ut via DHCP.

Jag gissar att någon programmerare hos ventiltillverkaren gjorde det lite bekvämt för sig och bestämde en ip-adress som den ska prata med en gång för alla. Då förutsätts nog också att datorn man kör kommunikationsprogrammet på ska vara ensam tillsammans med ventilen på sitt eget lokala nätverk.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#10 » 21:35:54, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har svarat på några av dina frågor, AN, kolla:

Maglo´s nätverksskola
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#11 » 21:44:07, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för er hjälp och tålamod.
Gillar hydraulikens mysterier, men allt sådant dras ju in i datamaskinernas värld :grin:
Så här står det i instruktionerna:

PC:n man använder måste ha fast IP-adress och
administratörsrättigheter. Utan dessa går det inte.
Starta IndraWorks, ni kommer att se bilden till vänster.
Om IP-adressen är röd stämmer inte nätverket överens med
datorns. IndraWorks kommer då att begära att få ändra
datorns IP-adress. När sedan man stänger programmet
kommer datorn att återfå sin ursprungliga adress.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#12 » 21:52:06, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta när man programmerar industrigerjer så kopplar man datorn direkt mot grejerna. Inte alltid så bra att dessa alltid har tillång till internet.

Men ofta kan man byta IP adressen så då kan du välja en som passar in i ditt nätverk.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#13 » 23:04:05, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkar det som att du vill prova att styra en fysisk hårdvara med en dator. En ventil som har inbyggt nätverksströd. En tillämpning kunde kanske vara automation eller övervakning i en industri rimligen. Det kan alltså handla om hundratals enheter, ventiler, motorer, ställdon osv osv.

Man har valt att använda IP protokollet till detta, dvs samma Internet Protokoll vi använder på datorn för att surfa. Men i en industri vill man förmodligen inte koppla upp styrsystemet för fabriken mot internet. Dvs vi kan välja ett fast nätverk för våra hydraulventiler. Ett fast IP-område som aldrig routas vidare över internet. 10.0.0.0 eller 192.168.0.0 är två såna interna nätverk som inte får förekomma på internet och brukar synas internt på tex hemmanätverk.

Då har man helt enkelt förinställt ett nätverk och gett ventilen ett fast IP och då måste du alltså ha rätt att ändra din dator till ett IP på samma nätverk. Dvs du behöver administratörsrättighet, då kan Indra works ändra närverksinställningarna på din dator under tiden programmet körs för att kommunicera med ventilen.

Mac vs IP då. Alla fysiska enheter ska ha ett unikt id i form av en MAC-adress. Enheter som är fysiskt kopplade till varandra kommunicerar med MAC adresser. Tex två datorer med en kabel emellan, eller två datorer kopplade till en hub. En hub är en dum enhet motsvarande att koppla ihop flera datorer fysiskt genom samma kopparledare. Ethernet är ett protokoll för att kommunicera över koppar eller wifi är ett protokoll för att kommunicera trådlöst. Båda använder MAC adresser direkt mellan enheter.

En switch är en lite smartare hub som kan skicka kommunikation direkt mellan två enheter med MAC-adresser utan att trafiken syns för alla andra enheter kopplade till switchen.

En router då är en enhet som kan hantera Internet Protokollet (IP). Men för det mesta är routern även en switch för enheter kopplade till den fysiskt. Du ställer in IP adresser till enheterna på ditt hemmanätverk eller låter routern tilldela nya enheter en IP-adress automatiskt(DHCP). Det här funkar då inte för ventilen i den här tråden, utan den har redan fått ett fast IP av tillverkaren. Så då är det enklast att koppla ihop ventilen och datorn fysiskt med ethernetkabel via switchen/routern och sätta ett IP på datorn på samma nätverk som ventilen.

I en industri hade man förmodligen haft ett antal routers eller layer 3 switchar som kopplar ihop hundratals liknande ventiler i ett internt nätverk, inte kopplat till internet.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rid54

#14 » 17:25:38, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten knorr på detta: MAC adressen är (ska vara) som sagt unik för varje hårdvaruenhet. IP-adressen är nåt den kan få sig tilldelad. Men det går via mjukvara att ställa in en dator att kommunicera med en fysisk enhet, som man inte känner IP-adressen till, om man har MAC-adressen (vilken brukar finnas angiven på prylen i fråga). Åtminstone på Linux-datorer, troligen även andra, kan man med en programvara (ARP) koppla en MAC-adress till en IP adress som man väljer själv, så att datorn kan tala med prylen via IP (Internet Protocol). Men jag tror du fått tillräckligt med info redan.... :)

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

AN (trådstartaren)

#15 » 10:22:11, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag tolkar det som att du vill prova att styra en fysisk hårdvara med en dator. En ventil som har inbyggt nätverksströd. En tillämpning kunde kanske vara automation eller övervakning i en industri rimligen. Det kan alltså handla om hundratals enheter, ventiler, motorer, ställdon osv osv.


Jo, eller jag vill iaf gå in i ventilen och se vilka parametrar som ligger inne. Kunna ändra parametrar osv.


tortap skrev:Man har valt att använda IP protokollet till detta, dvs samma Internet Protokoll vi använder på datorn för att surfa. Men i en industri vill man förmodligen inte koppla upp styrsystemet för fabriken mot internet. Dvs vi kan välja ett fast nätverk för våra hydraulventiler. Ett fast IP-område som aldrig routas vidare över internet. 10.0.0.0 eller 192.168.0.0 är två såna interna nätverk som inte får förekomma på internet och brukar synas internt på tex hemmanätverk.

192.168 är det någon typ av atandard, mglo använder ju dessa startsiffror i sitt exempel i den andra tråden också? Det gör de ju i denna filmen också. https://www.boschrexroth.com/en/us/conn ... ducts/iac/
Vad är tredje och fjärde siffran då? Vid ca 5 min in i filmen, vad gör han där? Berättar han för PCn vilken IP adress ventilen har, eller sätter han ventilens adress?
Drt är det de gör i filmen jag vill göra.

tortap skrev:
Mac vs IP då. Alla fysiska enheter ska ha ett unikt id i form av en MAC-adress. Enheter som är fysiskt kopplade till varandra kommunicerar med MAC adresser. Tex två datorer med en kabel emellan, eller två datorer kopplade till en hub. En hub är en dum enhet motsvarande att koppla ihop flera datorer fysiskt genom samma kopparledare. Ethernet är ett protokoll för att kommunicera över koppar eller wifi är ett protokoll för att kommunicera trådlöst. Båda använder MAC adresser direkt mellan enheter.


Om jag då har tre ventiler i mitt nätverk. Jag vill ge tredje ventilen ett kommando. Vad är det då som gör att PLC skickar datan till rätt ventil? Är det en av siffrorna i IP-adressen som ska matchac med meddelandet? Eller macadressen?

Om tredje ventilen blir defekt, så jag måste byta den, hur får jag då PLCn att hitta den, för då blir det ny mac-adress. Då måste det väl vara något i IP adressen som identifierar.

Om jag ska byta en ventil i et profibus-system. Plockar jag bort ventilen, tankar ev ut paranetrar, om inte en parameterfil redan finns sparad någonstans. Jag kollar vilken adress den har. Vi säger att den har adress 15. Jag tar den nya ventilen, ändrar på DIP-Switcharna så att nya ventilen har adress 15. Tankar in pararmetrar och monterar den.
Men detta får jag inte ihop när det gäller ethernet/Profinet. Hur addresserad jag ventilen i ett ethernetsystem?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se