Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Antivirus

23 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

torbjorn_forsman

#16 » 12:46:25, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i dessa dagar kan det finnas anledning att betrakta Kaspersky som något suspekt, om man betänker var den firman är baserad.

Det har hänt många gånger att jag har blivit inblandad i att försöka få ordning på datorer som har varit "oförklarligt" långsamma, praktiskt taget alltid (så länge det har rört sig om Windows) har boven visat sig vara att det har funnits flera olika antivirusprogram installerade. Rensar man bort allt utom Windows Defender så brukar det bli bra sen.

Det verkar också som om folk får mer problem med virusattacker och hackning, ju mer pengar de har lagt ner på säkerhetsprogramvaror.

Det är nog med virus och nätfiske som med alger i dieselbränsle - det beror inte på datorn eller maskinen, utan det beror på användaren om man ska få problem eller inte.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



silverryggen

#17 » 13:18:52, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu i dessa dagar kan det finnas anledning att betrakta Kaspersky som något suspekt, om man betänker var den firman är baserad.

Det har hänt många gånger att jag har blivit inblandad i att försöka få ordning på datorer som har varit "oförklarligt" långsamma, praktiskt taget alltid (så länge det har rört sig om Windows) har boven visat sig vara att det har funnits flera olika antivirusprogram installerade. Rensar man bort allt utom Windows Defender så brukar det bli bra sen.

Det verkar också som om folk får mer problem med virusattacker och hackning, ju mer pengar de har lagt ner på säkerhetsprogramvaror.

Det är nog med virus och nätfiske som med alger i dieselbränsle - det beror inte på datorn eller maskinen, utan det beror på användaren om man ska få problem eller inte.


Torbjörn
Hade det varit bättre om Kaspersky ursprungligen kom från Ukraina eller övriga Västeuropa?
För övrigt tycker jag du tar ett flertal märkliga slutsatser & liknelser i ditt inlägg.
Man har väl som regel inte mer än ett antivirusprogram i sin dator?
Din jämförelse mellan virus nätfiske och problemen som alger i dieselbränsle har skapat är väl inte en direkt logisk jämförelse? Tycker jag i alla fall.
Bästa hälsningar från silverryggen :coffee: :bira:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

torbjorn_forsman

#18 » 14:49:40, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel har man inte mer än ett antivirusprogram om man är en någorlunda medveten användare/tekniker. Men alla datoranvändare är ju inte "medvetna". Än värre kan det bli om en okunnig användare får hjälp med datorn av än den ene, än den andre, och så småningom har man "ju flera kockar" -syndromet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#19 » 16:10:04, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört MAC /Safari de senaste 10 åren och inte haft annat än den tillhörande brandväggen på både min och min dotters dator utan problem. Hur det är med Windows med skickade dito vet jag därför inte. Men innan köpte jag en ny lapptopp, startade upp den och kikade runt på blocket innan jag installerat något skydds program. Öppnade någon blocket annons och plötsligt blå ruta och krav på lösensumma för att kunna starta den nya datorn :uupps: Lösningen blev att radera mitt konto, hade ju inte hunnit spara något där så förlorade inget. Jag hade ju frugan också som användare så det var enkelt att starta om datorn som henne och radera mitt gamla konto och lägga in ett nytt. Var nog nästan 15 år sedan, en jobbar kompis råkade ut för samma sak, han lämnade in datorn och fick den fixad för en kostnad, han trodde inte att min metod skulle fungera men det gjorde den. Men min dotters Windows blev det bara problem med, hon fick in skräp hela tiden så jag tröttnade och det blev Mac istället för henne, inga problem sedan dess och jag upptäckte att jag gillade dem så jag gick också över. Lite dyrare i inköp men man får det mesta man behöver med i paketet, Windows känns det som de vill ha extra pengar för varje program numera.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ulf (trådstartaren)

#20 » 08:40:51, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte halvätna äpplen här. :???:
Programvarorna vi kör är enbart för windows.

Tyvärr är det så att det oftast är vilka programvaror som ska köras som styr vilket OS som det blir.

Och faktiskt, vi har bara haft ett fall av virus.
Och det var det där klicket...
En fördel med det var att andra användare blev väldigt medvetna! :grin:

Synd att vi inte kan ha enbart Linux. Det har vi på ett par servrar.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil

#21 » 09:20:36, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största viruset är den framför skärmen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 09:34:51, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här används Linux (Ubuntu) och Win 10 på datorer som behöver vara exponerade mot internet (surf, mail, ärenden som kräver bank-id osv). Datorer som det görs nytta på (ordbehandling, cad, beräkningar, simuleringar, kommunikation med mätinstrument mm) och som inte behöver exponeras utåt, kör till stor del fortfarande Win XP, det finns t o m en dator med Win 98 som måste köras igång någon gång då och då pga ett gammalt digitaloscilloskop vars PC-programvara fungerar dåligt med nyare Windows.
För säkerhets skull finns ett par gamla laptops med Vista resp Win 7 undanställda också, samt en stationär dator med DOS 6.2 .
Jag tror jag saknar körbara Win 95, NT, ME och 2000 för tillfället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#23 » 08:56:35, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag saknar inte Win 95, NT, ME eller 2000.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se