Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Värdelösa namn på WIFInät

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

QV_ (trådstartaren)

#1 » 18:42:10, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var examinator i dag för certifierad fastighetsnätsinstallatör.

Var problem med nätverket.
Hur man än raderade "guestnet" så kom det djävla nätet tillbaka igen i listan och datorn försökte logga in där direkt.
"guestnet" borde vara förbjudet som WIFI namn. Samt att Windows söker upp och accepterar namnet direkt utan att fråga.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Mattias_E

#2 » 19:10:31, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schyst ingångshål för de som vill "kapa" datorer och installera skadlig programvara på Windows-burkar.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

treaser2

#3 » 20:55:33, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen certifierad super super men kan det ha varit så att ni tog bort det från listan över nätverk men inte bockade ur alternativet ur ngn rullflik? Dvs den skapade nytt eftersom den var ålagd att skapa gästnätverk? Så ser det i några webbgränssnitt jag pillat på
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

QV_ (trådstartaren)

#4 » 23:44:38, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det min kursdator som då rörs så lite som möjligt när det gäller inställningar.
Men trots det har beteendet från datorn blivit sämre med åren.
Så det är en Win7 installation. Det körs till 90% powerpoint i den så den är slö och seg men det gör inget när den väl har laddat filen. (billig DELL Latitude modell)
Problemet blir ju att den återskapar guestnet och lägger den högst upp i priolistan, återskapningen går fortare än fort så det är inte många sekunder mellan radera guestnet från listan tills den ligger där igen, Överst!
Ett sätt är ju att droppa den längre ner i priolistan, men det är irriterande att datordjävulen vägrar lyda mina kommandon. AI i den värsta sorten.
Skapat av en programmerare berusad på energidryck som tror han räddar världen.

Om jag sedan markerar ett WIFI som jag önskar, då skall den ha lösenordet för den. Kan ju kännas korrekt men skulle just detta WIFI finnas vid uppstart så vet den om lösenordet.
Så slår jag på hotspot på mobil(helvetet) innan jag startar datorn så hittar den det WIFI och koggar in.
Slår jag på hotspot när datorn är på så behöver jag ange lösenord.
Desutom så vägrade den att ansluta mot hotspot i dag, vart tvungen att radera det WIFI också för att sedan återskapa det, då var tydligen inställningarna inte i konflikt med datorns parametrar.

Kollade upp datumet, inköpt 2015 så den har nog varit påslagen en 250 dagar under sitt liv. Var av knappt 100 dagar med internetuppkoppling.
Problemet med ny dator blir hatet mor 365. Jag vill ha en pålitlig lokal dator som inte kräver uppkoppling, så då måste man dumpa powerpoint också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#5 » 23:54:47, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kasta den där o köp nåt med supportat os i.

Win7 har inte uppdaterats på åratal.

Nya datorer kräver inte internet för att fungera, men bra att få uppdateringar så klart så man hänger med i samhället.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#6 » 01:09:52, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med vin10 som jag kör hemma är att "stäng av" kan ersättas med "uppdatera och stäng av"
Allt sånt där kommer att störa när man håller kurs eller har hållit kurs.

Om man sedan inte har haft datorn påslagen i 2 månader under sommaren och glömt att slå på den dagen innan man skall ha den! Då får man inte kontakt med den på en stund.
Allt sådant slipper man med de äldre systemen.
Ett alternativ är ju att installera om win7, det är väl snart så gammalt att även hackare är ointresserade av att stöka i dom.
Men jag är medveten om att det är gammalt osupporterat skit som kan generera ett akutinköp i valfri stad, vilket är OK för mig.
Har backup på USB med i väskan. Ett USB3 minne av god kvalite. Men borde kompletteras med USB-C dongel eftersom en ny dator inte längre har USB-A kontakter.

Problemet med guestnet är jag inte ensam om, det är utbrett. Även i de supportade OS
hittade en kryssruta "välj högre prioriterat nätverk" som avmarkerades.
Förhoppningsvis hjälper det

När det gäller HDMI eller VGA så väljer jag alltid VGA om det finns
Sämre bild än HDMI men alltid samma sämre bild. HDMI runt om i Sverige är inte lika stabilt som VGA runt om i Sverige.
Smart screen och nätverkskopplade projektorer är pest.

En dator i klass med knapptelefon vore guld. Startar och går med ytterst få finesser.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#7 » 01:24:06, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en modern dator inte når internet så finns det heller inga uppdateringar att installera. Så det du nämner händer aldrig.

Ska du ha den på internet så kommer den givetvis ladda ner säkerhetsuppdateringar, men då behöver du dom oxå. Även om inte du bryr dig så kan ju din smittade dator smitta andra.

Man kan inte både ha och äta kakan.

Förbereder du dig inför ett jobb så hinner du ju se till att du har aktuella och uppdaterade grejer.

Allt var inte bättre förr.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#8 » 10:12:52, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kör jag office 2013
Växlar man över till office 365 så har man internetuppkoppling.
Sedan när det gäller att förbereda jobben så ingår inte att slå på datorn.
Det är att samla ihop fysisk utrustning så man kan svara på kundernas frågor samtidigt som de får utföra momenten.
Det ökar chanserna att de faktiskt kommer ihåg vad de skall lära sig.
Finns det inga bra delar i presentationen så ritas det på en witehboard.

Så det är där jag är.
Datorn är ett stöd, skulle jag glömma den så kör jag kursen iallafall, på witheboard.
Men den hjälper till och då när man slår på den så vill man att den startar, köper man sedan en "för slö" så tar uppdateringarna överhanden och rent praktiskt så kommer man inte åt den.
Smittar andra.... oftas kör jag den på mitt eget WIFI, det är lättare än att söka lösenord.
Skulle jag logga in på Scandics nät så är det väl en fråga om jag inte blir smittad där.
Det händer att den blir uppkopplad hemma.
Men om jag inte skriver presentationen i datorn så kommer den via USB.
Den är ju använd 250 dagar (typ) av de 3250 dagar jag ägt den, den startas 20 gånger i år.
Man skulle orka lära sig LInux, men det känns som en för hög tröskel. Men blir det ny dator så dumpas nog office till förmån för open office.
outlook har jag dumpat för 8 år sedan. Det är mest en fråga om att uppfostra folket att skriva datum och tid i rubrikraden :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#9 » 10:16:02, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem att köra en äldre MS Office under Windows 10 om man vill det. Jag använder MS Office 2003 samt Libre Office på några Win 10-datorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#10 » 10:23:15, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men för att återgå till ämnet så har jag sett (på nätet) att ordet "guest" i någon for gärna triggar WIN 10 samt WIN11 (förutom min win7) att försöka logga in på det WIFI utan att fråga användaren.
Det finns ett antal work around på detta på microsofts forum, så det är ett känt problem som inte verkar åtgärdas.
Nu tar det något år innan jag har provat praktiskt om min ändring av att förhindra att "logga in på ett mera prioriterat WIFI" gör någon praktisk nytta. Man skulle kunna minska "roaming" till minimum också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#11 » 10:25:56, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är inga problem att köra en äldre MS Office under Windows 10 om man vill det. Jag använder MS Office 2003 samt Libre Office på några Win 10-datorer.


Jag har WIN10 och office 2013 på "kontorsdator"
Tror jag har koll på nycklarna fortfarande.
Tidens tand biter ju rätt hårt i äldre dokumentation. Uppdaterar man vart 10 år så försvinner gärna några papper under tiden....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#12 » 10:49:00, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Office 365 finns ju i en dyrare version som du inte måste köra online. Hos mina kunder är det bara den som används. Kostar ca 1300/år och användare. Då ingår mailfunktionen oxå om man har egen domän. Denna mjukvara får du ju lägga in på flera enheter med så blir ju mer prisvärd om du har flera burkar.

Sen finns ju personal och family som är billigare men då saknar mailfunktionen. Billigaste där är väl runt 500:- De dyrare family får du ju dela ut till 5-6 användare så riktigt prisvärd. Har man mailen hos gmail eller outlook/live/hotmail så funkar ju dessa versioner bra.

Klart värt o betala detta per år för att ha tillgång till sista versionener av alla officeprogram och alla säkerhetsuppdateringar fortlöpande. Men kör man helt off-grid behöver man ju inte dessa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias_E

#13 » 19:16:19, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Man skulle orka lära sig LInux, men det känns som en för hög tröskel. Men blir det ny dator så dumpas nog office till förmån för open office.
outlook har jag dumpat för 8 år sedan. Det är mest en fråga om att uppfostra folket att skriva datum och tid i rubrikraden :-)


En installation av Ubuntu eller t.ex. Linux Mint (Cinnamon Edition eller Mate om man vill ha klassiskt Windows utseende a'la Windows 2000) är enklare att använda än Windows och i Linux Mint så ingår Libre Office förinstallerat. Klarar av PPT-filer, Wordfiler och Exel-filer.

Microsoft Teams finns både som lokal programvara eller så kör man det via office.com

Går att ladda ner på ett USB och testköra det på datorn ifrån den så man behöver inte ens installerat operativsystemt för att prova.

Privat så har jag inte använt Windows sedan 15 år ungefär, på jobbet så har jag inget val.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se