Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Icke-samtal

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

rid54 (trådstartaren)

#1 » 19:08:40, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Sannolikt har några av er råkat ut för att bli uppringd av ett svenskt mobilnummer, men när ni svarar är där ingen "på linjen", dvs samtalet är avslutat i samma ögonblick du svarar. Jag har svårt att tro att jag är ensam om fenomenet... För formens skull brukar jag säga "Ingen förbindelse, klart-slut", men någon annan röst finns inte på förbindelsen.

Är det någon som har en tanke om vad som är meningen med dessa "busringningar"? I dagens läge misstänker man ju inte "busfrön", utan snarare ett mer sofistikerat upplägg, som i slutänden går ut på att ta dina pengar. Vill de att man ringer tillbaka, av ren nyfikenhet, till ett nummer, som drar extrakostnader från ditt abonnemang?

Att blockera numret i fråga är ju meningslöst, i och med att det sällan är samma nummer som återkommer. Söker man på numret, på typ hitta.se eller liknande, får man ingen användbar info.

Tacksam för kommentarer... :)
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880



Holger

#2 » 19:46:28, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vill att du ringer tillbaka och då hamnar du på ett dyrt nummer
Ignorera och blockera
Och säg för guds skull inget!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

rid54 (trådstartaren)

#3 » 19:53:43, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bekräftar mina misstankar. Jag fortsätter med en "låg profil" i dessa fall. Tack för input!
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

björken

#4 » 21:06:48, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett svenskt mobilnummer kan det väl inte vara ett "dyrt nummer"? Betalsamtal börjar på 099, 0939, 0944, 900 och 118, sedan finns ju såklart nummer med utlandsprefix.
Sedan håller jag med om strategin, lägg på direkt. Det är knappast din okände bryllings advokat som gör ett enda försök att nå dig för att meddela att du är ensam arvtagare till bryllingens enorma förmögenhet.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

rid54 (trådstartaren)

#5 » 23:36:15, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju länge hoppats på mina rika, okända bryllingar, men börjar ge upp nu. Och man hinner ju egentligen inte "lägga på", eftersom det tycks bli automatiserad nedkoppling i och med att man svarar (= lyfter luren, i gammal terminologi). Jag oroar mig inte för påringningarna i sig själva, men jag börjar undra vilken affärsidé som ligger bakom. Om man ska lura nån, måste man väl nästan prata med vederbörande? Enda möjliga vägen att tjäna på detta borde vara, att den uppringde oroligt ringer tillbaka, och att man därmed hamnar i nånting som suger upp ens pengar. Hur vet jag inte. Förr fanns ju vissa möjligheter att debitera telefonnummer för P-avgifter och annat smått, men det kanske är borttaget nu.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

marve

#6 » 01:31:16, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte vara något s.k. callcenter som har automatisk uppringning via någon dator, man ringer typ 10 samtal samtidigt och en hinner svara så bryter alla andra.

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Krister W.

#7 » 11:19:20, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så är det nog. Dvs, en dator ringer upp en massa nummer i snabb följd. Svarar ngn, och det finns en säljare tillgänglig så kopplas dessa ihop snabbt. Finns det ingen ledig säljare när du svarar, så kopplas samtal ner igen. Och det blir tyst i luren.
Säljarna skall förstås beläggas med 100%, och sitter inte själva och knappar in en massa telefonnummer.

Lite samma tänk som på läkarmottagningar. Du får en tid kl. 13 säg, och är där på utsatt tid. Men får du träffa läkaren då? Nej vanligtvis inte. Du sitter i ett undersökningsrum o väntar. Efter 30 minuter kommer doktorn in i fem minuter. Sedan rusar han vidare till nästa patient, levererar några provsvar, vidare till nr. 3, osv. osv i en oändlig loop.... :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se