Gunnar Sträng var det väl som pådyvlade oss kilometerskatt en gång i tiden?
Motiveringen var:
"rättvisekrav"
O vips blev det fördyrt för allmänheten att äga dieseldrivna bilar...
Efter nästa 4 årtionden, eller kanske snarare påtryckningar från EU efter det att vissa svenskar röstade för medlemskap i klubben för inbördesbeundran, så kom man på att det där med kilometerskatten var inge bra... man kom på att det var mycket bättre att chock höja diesel priset! (2004)
...å nu är man åter i Gunnar Strängs dogmer?... tillfällighet att det är samma politiska parti som sitter vid maktens bord?...
Hur vore det om de istället förbjöd dessa enkel montage på lastbilarna?! De som skapat två parallella diken på alla våra vägar!... Så var det inte förr när det var mindre
hjul och
dubbelmontage...
Å så höjer man max tillåtet totalvikt istället för att sänka den samtidigt som man hittar på nytt jippo med kilometerbeskattning?!...
Vilken soppa!
Men så är den svenska riksdagen också den enda i världen där man drog lott om vilket beslut att fatta!
...sandlåda!
Hur man än ser på detta, om det skall ses som en
styrning mot utarmade av landsbyggden eller som en belastning för landsbyggden, så baseras alla företagsverksamheter på siffror; in, och ut. Skillnaden mellan dem är vinst. Blir marginalen för låg, lägger man ned verksamheten.
Blir kostnaden för stor för "landsbyggden" så lägger den ned sig självt - se 70 och 80 talens mass flykt från landet då fastighetsbeskattningen tog kål på landet....
Å nu är de där igen, men ger sig på infrastrukturen som håller landsbyggden vid liv, om än bara näppeligen så...
...Sverige är fantastiskt!