Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBranschnyheter

Kilometerskatten kommer och den riktar sin spets mot landsbygden

27 inlägg • Sida 2 av 2
Aktuella nyheter

treaser2

#16 » 16:54:40, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har alla åsikter om varför landsbygden motarbetas, de flesta av oss är nog eniga om vilka de är också men vad spelar det för roll?
Tänk på vad skönt det är att slippa alla dessa människor!
låt dem trängas och härja med varandra medans du själv går och hämtar tidningen i bara kallingarna :coffee:

Att sköta posten/banken via datorn tror jag är framtiden vare sig man vill eller inte och förhoppningsvis kommer eldrift/automation göra det möjligt med små lantbruk/verksamheter igen så får de ha sina kilometerskatter bäst de vill.

Det som är RIKTIGT oroande tycker jag är alla små steg mot förstatligande man ser, detta är ingen politisk inriktning som pekas ut utan
det sker på alla fronter! Frågan är hur länge vi får äga vår egen skog/mark och djur, äga vapen?
All strävan att göra sig mindre beroende av samhället bemöts stenhårt! Många där jag bor är seriöst oroade över hur fort det går.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

3 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



dc_lindberg

#17 » 19:31:36, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mot dårskap kämpar även Gudarna förgäves!

En vishet från det gamla Grekland för 2500-3000 år sedan... inget nytt under solen mao...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#18 » 23:11:18, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog också svårt att tänka mig att det går att få igenom km skatte förslaget i riksdagen.
Och hur ska våra elbilar beskattas i framtiden? För som jag fått för mig sker väl den största delen av beskattningen av fordon via bränslet idag.
Det finns mycket vi kan oroa oss för ska vi ta ut all vår oro i förskott kommer i varje fall jag att bli tokig .
Politiker är jag inte jätte oroad över , för egen del mer oroad av tjänstemän som får hybris. Dom är liksom svårare att komma åt än våra politiker. Men det är nog inte fel att ha rättkraftig koll på vilka tankar som kommer från makt centrat mellan Östersjön och Mälaren
Åter till km skatten hur tänkte de personer som drog igång utredningen?
Skatt på avstånd av miljöskäl ? Idén med det får inte jag in i min tjocka skalle.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#19 » 07:57:54, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Bröderna Grim:
"Hönan som värpte guldägg"

Barnsagor är inte så dumma. Man kan lära sig ett och annat ur dessas vishet ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BGullb

#20 » 12:03:46, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om syftet är att det är slitaget på våra vägar som ska betalas via en km-skatt är det helt ok, för ju mer man använder vägarna desto med kostar det i underhåll.
Men då måste andra delar i systemet ändras.
Dagens skatter som ligger på fordonen måste bort.
Tex: fordonsskatt, bränsleskatt mm

Men jag tror nog att det bara är för att fylla på stadskassan som den införs och för att vi som bor utanför de större samhällena
ska flytta in dit.

För hur det nu än är: producera mat iform av kött, potatis, spannmål, grönsaker mm behövs ju inte.
Det är ju bara att köra till varuhusen och handla. Det växer ju hur mycket mat som helst på hyllorna och i kyldiskarna där.
:idee3:
Hmmm. Undrar om den sista delen av detta inlägg stämmer med verkligheten. :vissla:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Göran Ekman

#21 » 19:33:27, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att sista delen av ditt inlägg stämmer med verkligheten annars skulle det ju inte fungera för alla människor som bor i staden för dom kan väl inte vara beroende av att det skulle finnas någon idiot på den öde landsbygden som fixar fram livets nödtorft. För ståupparen Kjell A Nordström kan väl inte ha fel när han förutspår att " skräpytor" som Värmland och Gotland kommer att vara öde om 30 år samt 5 miljoner människor i stor Stockholm . http://www.dt.se/dalarna/kjell-a-nordst ... om-30-ar-1
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#22 » 06:58:20, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Man kan se det på olika sätt det här med dyrare transporter.
Något som är populärt att dra upp i debatten är att det blir dyrare att leverera timmer till industrin och att skogsägaren får mindre i plånboken. Och att det skulle drabba främst landsbygden och speciellt glesbygden.

Om man tittar på hur det är här i byn där jag bor så ägs den största delen av skogsarealen av folk som inte bor i byn, så vinsten från skogen går någon annanstans (stor del hamnar i mälardalen).

De flesta sågverken i inlandet är nedlagda sedan länge och timret fraktas ner till kusten, både med lastbil och järnväg.

Timret sågas nere vid kusten och sedan så fraktas det upp igen för att bli fritidshus åt folk som bor på ett annat ställe. De får det de får det dyrare att köpa virke tack vare ökade transportkostnader.

Om man ser det från ett lite annat håll så kan den lille lokala sågverksägaren tjäna på ökade transportkostnader. De som köper virke som är sågat på ett annat ställe får betala lite mera. Den lokale sågverks ägaren kan lägga på lika mycket på priset som transporten kostar fram och tillbaks till det stora sågverket vid kusten.
Dyrare transporter gör det mer lönsamt att tillverka lokalt men det tilltalar inte storfinansen.


Jag hoppas att ni förstår mitt resonemang. Det gäller även andra saker i glesbygden.


Ditt inlägg blir bättre och bättre ju fler gånger man spånar vidare.

Å andra sida är transporterna för billiga än, resultat får vi först när bränslet kostar trettio - förtid kronor / liter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#23 » 08:30:33, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket måste väg transporten kosta innan järnvägen kan konkurrera ?
Men jag köper inte resonemanget att vi ska ha en km-skatt av miljö skäl . Drivmedel där går det att ställa miljökrav där kan man påverka. Avståndet kan vi inte på verka så mycket.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#24 » 08:40:05, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få tillgång till räls för godstrafik från persontrafik? Krävs en räls till, skapligt fullbelagt nu när persontrafiken är tät, samt subventionerad banbygge.. DEN kostnaden går inte att lägga på godset på banan ( med marknadsmässig avskrivning)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#25 » 08:51:27, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att jämföra lite grann med flera andra saker, egentligen har vi inte råd att transportera oss och gods så som vi gör nu.. eftersom marknadsekonomi och privatekonomi är en form av "spel" lr lek.. är det svårt att få in vett och sans i debatt och uttalanden, uppföljning å fina staplar.

Vi sätter ju spelreglerna efter hur vi vill ha det för huvuddelen av befolkningen. Järnväg är långsiktigt tänk, tillomed längre än fyra år.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bacon

#26 » 12:33:02, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det går att jämföra lite grann med flera andra saker, egentligen har vi inte råd att transportera oss och gods så som vi gör nu.. eftersom marknadsekonomi och privatekonomi är en form av "spel" lr lek.. är det svårt att få in vett och sans i debatt och uttalanden, uppföljning å fina staplar.

Vi sätter ju spelreglerna efter hur vi vill ha det för huvuddelen av befolkningen. Järnväg är långsiktigt tänk, tillomed längre än fyra år.

Där slog du huvet på spiken på något jag har funderat på ett tag men inte kunnat formulera. Ska allting vara lönsamt ut i varje detalj kommer vi gå tillbaka till medeltiden.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

treaser2

#27 » 16:05:17, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja sant är att dagens transporter inte är hållbart men att vi skulle gå tillbaka i utvecklingen om vi eftersträvade lönsamhet är fel tycker jag, för är det inte så att marknaden driver utveckligen?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Branschnyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se