Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Rädda en gammal Hirth-motor

129 inlägg • Sida 2 av 9
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Lateralus (trådstartaren)

#16 » 19:34:33, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta forum upphör inte att förvåna mig och då menar jag enbart positivt :mrgreen: Så många timmar som jag suttit och försökt googla fram information om denna motor, och ändå hittar ni saker som jag aldrig sett! Tänkt vad lite hjälp på traven kan ge :thumme:

Tyvärr har jag inga mer bilder och jag har inte maskinen i närheten, men jag lovar att ta fler bilder vid nästa tillfälle som ges!

Om man läser på http://www.viiagria.no/motor.html så ska det dessa maskiner har funnits med olika Hirth tvåtakts bensinmotorer, men bara en med 75 mm kolv :thumme: Denna heter mycket riktigt "type 51" och är på 8,5-9 hk och 300 cc.

Autorep: Låter bra! Men hur vet jag vilka kolvar som passar? Skvallrar "Mahle" med efterföljande nummer (se första inlägget) om något som kan vara användbart vid jakten på en lämplig kolv?

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#17 » 16:36:20, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade med Hirth direkt, de hade tyvärr ingen som helst information om motorn längre.
De hänvisade till Agria. Kollar där nu.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#18 » 16:43:30, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore ju tusan om vi inte hittar något!
Här är i alla fall en tysk reservdelslista till Agria 1700: Agria 1700 reservdelar
Här säger de att motorn heter 81 M 1: https://www.agria.de/de/service/downloa ... index.html
agria 1700 Einachsschlepper, Motor Hirth 81 M 1

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

lillmalen

#19 » 18:52:25, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, sök med
hirth 300cc oversize
på ebay så dyker det upp en del!

1 person gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Ivar Risslén

#20 » 21:36:31, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 3 mått som är lite kritiska för att få en kolv att funka som inte är original.
1. Rätt diameter på kolven
2. Rätt diameter på kolvbulten. Det går att justera lite med att brotscha kolvbults bussningen.
3. Rätt höjd mellan kolvbult och överkant av kolven. Är kolven lite högre så går det att göra mellanlägg under cylinderfoten.

Utformningen av kolvtoppen om den är plan eller kullig.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

autorep

#21 » 09:48:01, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att kolvringarnas centrerings stift sitter RÄTT så att öppningen på kolvringen inte kommer i en kanal eller insug/ avgas porten för då tar det stopp.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

ord bind

#22 » 11:01:18, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte en del kolvar kolvbulten förskjuten i sidled också? :klia:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Lateralus (trådstartaren)

#23 » 20:42:22, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för hjälpen Holger, även om du inte fått något napp! :thumme:

Jag har kikat lite på Agrias hemsida där man även kan hitta en hel del sprängskisser över motorerna:

https://www.agria.de/de/service/downloa ... index.html

Här finns dokumentet "Hirth two-stroke engines", som bland annat tar upp 81 M 1, men denna ska ha en 70 mm kolv enligt reservdelslistan. Faktum är att ingen motor i listan har en 75 mm kolv, där är bara mindre motorer. Märkligt, jag börjar nästan tro att det är någon som skruvat dit en motor som inte här hemma på maskinen, men mitt minne säger mig att den ser ut att passa väldigt bra där, både till passform och färg...

Jag ska försöka att sammanfatta kolvdimensionerna här (allt mätt med skjutmått, jag har tyvärr inget bättre):

Diameter kolv: 75 mm
Diameter kolvbult: 18 mm
Mäter jag från kolvbultshålets ovankant till kanten på kolvens ovansida så är det ungefär 22,4 mm
Kolvtoppen är kullrig och om jag försöker uppskatta höjden mellan kolvens kant och högsta punkten (i rörelseriktningen alltså) så är det ungefär 4 mm.
Kolven ser ut att vara symmetrisk runt vevstaken.
Tittar man noga på kolvtoppen så finns där ett "A" och en pil, gissar på "Auspuff" för avgas och att denna ska peka mot avgasporten. Kolvringarnas centreringsstift är ungefär 135 grader från denna pil, åt respektive håll. (Bara uppskattat med ögonmått)

En annan sak jag sett på många kolvar är att de har urtag längst ner på båda sidor, under kolvbulten. Spelar dessa någon roll för val av ersättningskolv?

Söker man på "Hirth 300 cc" så får man mycket riktigt upp en hel del, men jag hittar enbart kolvar med platta toppar :???:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#24 » 20:50:19, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker man på beteckningen i kolven så hittar man att en sådan kolv leta ute på ebay för några år sedan i alla fall:

https://www.ebay.com/itm/Platos-Piston- ... 363?_ul=SV

Ger texten i annonsen någon användbar information, eller är siffrorna enbart tillverkarspecifika?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#25 » 20:53:17, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket är uppräknat men vikten ska ju stämma också, så de inte blir en markkomprimator :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lateralus (trådstartaren)

#26 » 22:15:12, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant! Korven väger 339 gram enligt köksvågen!

Hittade den här sidan med en kolv som ser ganska lik ut:

https://www.kolben-shop.de/Oldtimer---Y ... chtet.html

Om Kolbenbolzen = kolvbult, så stämmer ju det. Men "Gesamtlänge" hittar jag ingen bra översättning på, men om jag mäter från kolvtoppen till nedre kanten på kolven så är det faktiskt 75 mm. Storlekarna som den finns att beställa i är ju vettiga dom med :uupps:

Kan man tänka sig att "Kompressionshöhe" betyder höjden mellan kolvens övre kant och centrum på kolvbulten? För i så fall så stämmer ju det ju rätt bra med mina uppmätta 22,4 + 18/2 = 31,4 mm och att kullen på kolvtoppen ser ut att vara ungefär 4 mm hög :uupps: :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#27 » 21:03:11, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit i kontakt med kolvleverantören som bekräftat att kolven ska passa till min motor :thummar:

Detta innebär ju givetvis att cylindern ska borras först. Vilken arbetsordning väljer man här? Bör jag beställa hem kolven först så att den som borrar kan mäta vilken diameter den egentligen har och sedan borra?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#28 » 21:32:20, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör upp med Automek hur han tänker! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lateralus (trådstartaren)

#29 » 20:05:58, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har saker och ting rört lite grann på sig igen, för i helgen var det tid för motormeck! :grin:

Sammanfattningsvis så har motorn plockats ner och undersökts. Nedre vevstakslagret känns och låter bra och kolvbultsbussningen verkar ha klarat sig :hurra: I övrigt så var de flesta delar i bra, men väldigt smutsigt skick :uupps: Just nu pågår rengöringen för fullt och jag försöker att hitta svar på några frågor som dykt upp under resans gång:

Tandstift: När maskinen köptes så satt det ett Champion UK-10 fastskruvat i toppen. Enligt en översättningstabell som google hittade åt mig ( http://www.sparkplug-crossreference.com ... MP_PN/UK10 ) så finns det många varianter som kan ersätta detta stift. NGK A6 verkar vara lätt att hitta och inte dyrt. Kan någon bekräfta att detta är ett lämpligt stift? (Vill minnas att man höll på och joxade med värmetal på stiftet på den tiden man trimmade mopeder, är detta något som är aktuellt i detta fallet?)

Topp och avgaspackning: Antalet packningar som följde med maskinen var begränsat. Cylinderfots- och insugspackning är ju lätta att tillverka själv. Men hur gör jag med avgas- och topplockspackning? Jag har genom en del googlande kommit fram till att topplockspackningen som sitter original är gjord av koppar. Det verkar dock vara svårt att få tag i rätt delar här med. Är dessa packningar något som är möjligt att göra själv?

Vevlager: Dessa verkar vid närmare inspektion vara redo för pension. De är märkta med med "FAG" , "SB" , "V" samt "6305". Är det något speciellt jag bör tänka på här? Jag tänker på lagerspel, etc. Eller kan jag köpa vilket otätat 6305-lager som helst?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 20:51:29, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller tändstift så kan jag lite senare i veckan kolla i gamla rekommendationstabeller från Bosch (har en från tidigt 60-tal, en från ca 1978 och en från tidigt 80-tal), om jag kommer ihåg. Framåt mitten av oktober kanske jag också kan komma åt en tabell från AC.

Vanligtvis brukar ramlagren på tvåtaktsmotorer ha lite större spel än standard, C3, då det är frågan om vanliga spårkullager. I enstaka fall till och med C4.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se