Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 1 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

insve (trådstartaren)

#1 » 10:48:34, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ett nytt jobb till verkstaden, renovering av en Penta D4 båtmotor. Motorn ska sitta i en gammal motorkryssare i trä från 30-talet som min bror håller på att renovera. Båten är ca 10 meter lång.
Motorn är delvis demonterad av föregående ägare och mitt första jobb är att göra en fullständig demontering för att bedöma om den går att renovera till rimliga kostnader. Min bror vill i första hand behålla motorn eftersom den tillhör båten även om det inte är den ursprungliga, det satt troligen en större bensinmotor i den från början, bytet har troligen gjorts på 50-60-talet.
Jag skapar en tråd här för att jag vet att det finns otroligt mycket kunskap om dieselmotorer på detta forum. Det har ju inte så stor betydelse om den sitter i en grävmaskin eller båt.

Bild
Bild

Motorn är i grunden en Mercedes OM 636 som Volvo konverterat till båtmotor. Motorn tillverkades från 1953 till 90-talet och användes tydligen till en mängd olika applikationer förutom i bilarna. Det finns en del info om motorn på nätet men inte hunnit söka så mycket ännu, bl.a. söker jag en verkstadshandbok till motorn, någon som har?

Det första problem jag hittat är att toppen legat i vatten och spridarna är lite rostiga. Finns det något bra företag som renoverar spridare eller är det bara att köpa nytt?

Bild

Och så lite bilder från demonteringen. Kolvarna sitter fast men med diesel så släppte två kolvar efter ett par dagar, de andra får vara tills vidare. Det var inga större problem att få loss alla skruvar och muttrar, inget fastrostat.

Bild

Det var mycket skit överallt i motorn så den hade nog inte skötts speciellt väl på slutet.

Bild

Oljefilter med en massa gegga.

Bild

Det ramlade ut en ventillyftare när jag vände på blocket, såg inte sliten ut bar några små korrosionsskador.

Bild

Detta kan man kalla bottensats i sumpen.

Bild

Oljepumpen, det var olja i sumpen då jag fick motorn men den måste ha varit använd länge och sur för pumphuset var nästan helt bortfrätt, så mycket att om man startat motorn så hade det inte blivit något oljetryck.

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



magirus

#2 » 11:34:38, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir en bra tråd detta!! :buga:
Dieselmeken i Aneby är väl ett bra tips :thummar:

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

insve (trådstartaren)

#3 » 22:39:34, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är nerplockad i sina beståndsdelar. Nästa steg är att besikta/mäta upp huvuddelarna för att se vad som behöver åtgärdas eller bytas ut samt kontrollera tillgången på reservdelar. Jag har börjat kolla lite efter reservdelar men inte hittat någon bra leverantör ännu. En hel del finns på eBay. Jag tar gärna emot tips var jag kan handla delar!
Jag hittade både Pentas handbok och reservdelskatalog på Tradera som jag köpte. I dessa finns en del måttangivelser och toleranser men långt ifrån till allt jag behöver.

Jag började med att kolla vevaxeln, alla ramlager var helt slut men vevstakslager OK. En snabb mätning av ramlager gav 54,950 på oslitna ställen och mellan 54,960 - 54,975, ska vara 54,94 - 54,96 enligt handboken dvs ett slitage på någon hundradel. Nya lagerskålar (STD) har måttet 55,00. När jag putsade mittre lagerytan med putsduk (jag använder korn 1000) så ser jag att det är en hel del repor och några små korrosionsskador. Se bild nedan (mittre ramlager).

Vad kan man tolerera på en dieselmotor? Synpunkter!

Bild

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#4 » 22:19:03, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya direktiv!

Först lite bilder som motorn tillhör. Det är en träbåt byggd i mahogny någon gång mellan 1930 och 1950. Vilket varv som byggt båten vet vi inte men viss forskning pågår.

Bilderna blev inte så bra, mörkt och trångt där båten står.

Bild
Bild
Bild
Bild

Gissningsvis har båten stått sedan 80-talet men hela tiden under tak. Renovering påbörjades också då, noggrant gjord med uppmärkning av ingående delar. Trät i båten är i mycket bra skick, röta finns endast på ett par ställen.

Av en slump hittade jag en ritning till båten på nätet som identifierar den som en sk. Petterssonbåt dvs. ritad av den kände båtkontruktören C.G. Pettersson.

Bild

När vi kollade ritning med tillhörande info så såg vi att motorn som satt i båten var i klenaste laget, ca 35 hk mot specifikationens 50 hk. Min brors son har en Perkins båtmotor som han tog över. Den är av typ 1.408M (M för marinkonverterad) som ger 51 hk, tillverkad 1988 så det är ju en betydligt nyare motor.
Så mitt nya direktiv är att kolla skicket på den motorn. Den sitter fast så det första är att ta av toppen och kolla cylindrarna.
Jag var ute på nätet och kollade reservdelstillgången, den verkar vara god och priserna är en fjärdedel mot den andra motorn. Jag vill gärna ha tips om bra svenska leverantörer av delar.
Lite bilder på motorn.

Bild
Bild
Bild

Och som vanligt så får man hjälp på detta forum, bara att ladda ner verkstadshandboken, tack!

7 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#5 » 01:29:59, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den finns i en riggad version med Penta EC 6. Rekommenderas 30 - 40 hp. 22 m2 segel. :thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#6 » 11:04:47, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Den finns i en riggad version med Penta EC 6. Rekommenderas 30 - 40 hp. 22 m2 segel. :thumme:


Mycket intressant, har du mer info om den varianten. Finns det bilder? Vi söker all info om båten, bl.a. hur många som tillverkades, var och under vilken tidsperiod.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Ivar Risslén

#7 » 17:43:03, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ser motorvalet så är det sent 1950-tal.

Var hittade du din ritning?
Hos sjöhistoriska museet fanns det en med samma konstruktionsnummer som hade segel och kallades utomskärskryssare. Den var avsedd för Penta EC 6 30-40 hk och ritades 1938. Den ritningen var bara avsedd för en båt står detpå ritningen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

insve (trådstartaren)

#8 » 19:18:02, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När man ser motorvalet så är det sent 1950-tal.

Var hittade du din ritning?
Hos sjöhistoriska museet fanns det en med samma konstruktionsnummer som hade segel och kallades utomskärskryssare. Den var avsedd för Penta EC 6 30-40 hk och ritades 1938. Den ritningen var bara avsedd för en båt står detpå ritningen.


Jag hittade ritningen på Volvo Pentas hemsida när jag sökte info om MD4.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#9 » 19:33:46, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en 1500 ritningar av CGP i Sjöhistoriskas samlingar.
Ritningen har en annan ritningsbeteckning: 973B
Även din ritning 973 har master. Det är inte omöjligt att riggen finns dokumenterad.
Med vll på 9 m så blir maxfarten 9 knop. Dock kan mer kraft vara önskvärt i grov sjö.
Stödsegel förbättrar egenskaperna en hel del. Även om 22 m2 är vad jag haft på en 16' jolle på 130 kg, men det är en helt annan båt eller vad man skall kalla det; idrotts-/gymnastikredskap kanske.

Det är ett stycke kulturhistoria ni har! Samtidigt som det kan bli en förstklassig bruksbåt.
Är samborden ok? Kan vara svårt att få tag i bra virke (och dyrt), men det är den värd. Har man fått tag i en sådan båt, så får man tag i resten också. Håll ambitionen hög. Mycket jobb, men kan bli värd mycket.
Det finns verkliga entusiaster för dessa båtar och där finns mycket kunskap och kontakter.
Skall bli intressant om vi får följa den de närmaste åren.
Mer :photograph: :photograph: :photograph: :photograph: :photograph: :photograph: :photograph: :photograph: :photograph:

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#10 » 20:14:30, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övermotorisera aldrig gamla skutor, finns ingen anledning alls för de svarar inte mot slöseriet med kusarna :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

insve (trådstartaren)

#11 » 23:10:10, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte orolig för att båten inte ska bli omsorgsfullt renoverad, jag äger tillsammans med mina bröder en träbåt, norsk fjordsnipa ca 8 m lång. Brorsan sköter allt trä på den båten, jag det mekaniska.
Brorsan har ett förflutet inom byggbranschen och som pensionär byggt en blekingesnipa i ek från ekstock till färdig båt. Verkstaden har dessutom bra maskinell utrustning med planhyvel, rikthyvel, bandsåg, klingsåg, slipmaskiner mm. Inga hobbymaskiner utan rejäla maskiner från en skola, t.ex Jonsered planhyvel som tar 60 cm brett.

Bild
Bild

24 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#12 » 03:53:27, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I rätta händer! :thummar:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#13 » 09:12:54, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det fortfarande är något intresse runt Mercamotorn så kanske jag vet om en sådan som jag tror fortfarande går runt, Den jag tänker på satt i 180 men fanns även i 170 modellen Är det samma motor tro?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

insve (trådstartaren)

#14 » 11:27:57, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om det fortfarande är något intresse runt Mercamotorn så kanske jag vet om en sådan som jag tror fortfarande går runt, Den jag tänker på satt i 180 men fanns även i 170 modellen Är det samma motor tro?

Ja, det är nog samma motor men med lite högre effekt (motorkod OM636).
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Hidsmekolek

#15 » 14:48:32, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog valt mercedesmotorn istället för Perkins, helt annan klass på dom..
Och dessutom Bosch radpump istället för cav..
Visserligen är förmodligen delarna flera gånger dyrare till benzen men jag tror att pålitlighet är värt mer på sjön... :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se