Ja, då har man haft tid att skruva lite igen vilket innebär att det är dags för den utlovade uppdateringen!
Jag köpte lite reservdelar av Östermann här på forumet, så nu har jag rätt delar till både borrning och spettning, samt även en
tätning till borret! Hittills har jag bara provat att borra lite med maskinen ett 50-tal småhål motsvarande någon timmes körning för att dela ner lite sten till mer hanterbara storlekar. Och vilken skillnad det är på maskinen!
Förhållandevis lättstartad och betydligt piggare och säkrare gång! Den kan till och med tänka sig att gå på tomgång en liten stund, kanske 60 sekunder, istället för att bara acceptera full gas som tidigare. Flåset genom borret, dvs tryckluftsspolningen funkar även markant bättre!
I min förra uppdatering glömde jag nog att nämna att jag experimenterat lite med bränsleblandningen också. Som det stod i manualen till BBM 47 så ska oljeiblandningen vara 5 %. Till BBM 45 så står det att det ska vara 1:16, dvs 6.25 %. Experimentet var hur som helst att använda ta den befintliga blandningen på 5 % (med biltemas syntetiska tvåtaktsolja) och slå i ytterligare ca 2 % SAE 50 motorolja som jag hade stående. Jag upplevde att detta gjorde att maskinen fungerade bättre mekaniskt, kanske för att de två extra procenten motorolja är svårare att förbränna och därmed tätade bättre runt borrnacken som då saknade
gummitätning helt? Eller är det möjligen en indikation på att den tvåtaktsolja jag valt inte är helt ideal för maskinen?
Hur som helst så upptäckte jag lite nya egenheter hos maskinen efter ombyggnaden med rätt delar: Tidigare så kunde jag hitta ett sweep spot på bränslemängden där maskinen gick som bäst. Men nu spelar det ingen roll om jag så skruvar ut nålen flera varv, det går inte att få den att gå fett när den är varm, hur som helst så räcker bränslemängden för att den inte ska börja smälla. Men jag antar att det är något annat som stryper bränslemängden nu. Jag får helt enkelt skruva ner förgasaren igen och undersöka.
Vid ett tillfälle under arbetet så började dock maskinen att bete sig som att den gick fett, stannade stup i ett och ville inte varva alls. Detta självläkte dock genom att börja om från början på bränsleinställningen med nålen långt in för att bli av med lite överflödigt
bränsle och sedan skruva ut successivt. Sen gick den precis som tidigare under samma dag
Positivt är dock att bränslemängden per hål har minskat markant sedan de nya delarna kom på plats!