Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Felsökning/renovering Yanmar 3cyl diesel

12 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Leif.e (trådstartaren)

#1 » 18:24:01, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har haft problem med min lilla grävare yanmar 1.7t cirka 3000timmar.
Den började säcka ihop bli orkeslös för att sedan komma tillbaka med full kraft, sedan efter ett olje och byte av alla filter så har den vevhusventilerat utav bara den! samt kraftig rök ur avgaserna, dock ingen vattenkonsumtion. Har nu motorn på stativ, då det var så lindrigt att plocka ur den så var det absolut det lättaste sättet att skruva i den endå! Så vad bör jag kolla på? Kolvarna och ringarna, och ventilerna? Kan det vara så att det läcker igenom axeltätningen på pumpen med? Kan tillägga att jag blåst igenom spridarhålen på varje cylinder med tryckluft och den drar runt motorn, men motorn har väll såklart högre komp än 6kg när den går så det kanske inte utsluter läcka!
Tack på förhand /okunnig inom ämnet :lmao:
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu



SvampenT15

#2 » 19:22:04, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på ventil kåpan brukar det finnas en etikett med motor typ och motor nr. Har man det kan man titta i rätt verkstadshandbok . Då kan du få alla data du behöver om motorn.
i det här läget tror jag du behöver ta ett komp prov och provtrycka spridarna. Om du inte hittar felet där så är det dags att få pumpen fixad. Börja med dom enkla grejorna för sen blir det dyrt. Det kan hända att jag har rätt handbok till din motor så du kan få info.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Leif.e (trådstartaren)

#3 » 00:33:18, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det är en yanmar 3d68e-n3fb snurra i den. Men vevhus kompa är väll nästan alltid ett läckage mellan cylinder och kolv?
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

torbjorn_forsman

#4 » 09:38:37, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. En vanlig anledning är fastbeckade kolvringar. Om någon kolvring har fastnat, så kan det hända att läckaget blir mycket värre när man har bytt olja och den nya oljans sotlösande tillsatser börjar få den fastnade kolvringen att släppa. I så fall upphör problemen med vevhuskompression, oljeförbrukning mm av sig självt efter ytterligare några timmars körning, när ringen har släppt helt och hållet. Och i ett sådant fall bör man nog byta olja och filter en gång till ganska snart.

En vanlig anledning till att små japanska dieslar tappar kraft tillfälligt, är att det har fastnat skräp i någon tvär krök på bränsleledning - det finns ofta en sådan vid inloppet till bränslefiltret. Beroende på hur skräpet ligger för tillfället, så kan det ibland vara fri passage för bränslet, ibland nästan stopp.
En annan tänkbar orsak är någon otät bränsleledning mellan tank och förpump, så att förpumpen ibland kan suga luft. Kanske i kombination med igensatt sugsil i tanken, så att undertrycket i bränsleledningen blir större än det egentligen behöver vara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Leif.e (trådstartaren)

#5 » 13:44:34, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ska rengöra hela dieselsystemet och tanken samt lyfta av toppen och plocka ur kolvarna och se hur illa de är :thumme:
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

Leif.e (trådstartaren)

#6 » 18:24:34, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, får inte riktigt lös toppen då det går ett "rör?" Mellan vattenpumpshuset och ska detta rör dras ut eller måste jag bort med hela bröstkåpan, Se bilder nedan
Bild
Bild
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

Leif.e (trådstartaren)

#7 » 22:58:32, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Felet identifierat..

3 personer gillar det här inlägget.
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

ghaven

#8 » 21:57:20, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oi oi. Det kan ofte bli slik om det brukes startgass på yanmar og honda motorer, ihvert fall har jeg fikset tre stykk som har hatt liknende feil og alle tre hadde blitt startet med startgass. Nye stempler finns billig på diverse nettsider eller ebay om en kan bruke piratdeler.Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Leif.e (trådstartaren)

#9 » 17:36:17, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild samtliga kolvar trasiga. Nya kolvar och spridare och packningssats beställt blir kanon det! Men aldrig mer startgas.

Hur nödvändigt är det att plana av toppen det ser helt ok ut allt i övrigt i motorn, då den knappt gått 3000timmar, men är det obligatoriskt att plana oavsett?
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

torbjorn_forsman

#10 » 17:57:24, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla planheten på toppen med stållinjal och bladmått, innan du avgör om den behöver planas eller inte. En gjutjärnstopp kallflyter ju inte på samma sätt som en aluminiumtopp gör, så det brukar inte vara "obligatoriskt" att plana en sådan. Men det är dumt att inte ha kollat planheten noga innan man sätter ihop motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Leif.e (trådstartaren)

#11 » 23:29:32, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, det ska väll vara 0 i tollerans alltså inte ens det minsta bladmåttet ska gå mellan?
Leif.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:04, 16-07-2019
Ort: trosa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu

torbjorn_forsman

#12 » 08:04:54, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är förstås bäst så, men skulle det vara 0,05 mm någonstans så kanske packningen kan ta upp det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se