Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tändstift, Spark Plug

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 01:10:37, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på Maskinisten med ordet: tändstift
1476 träffar
99 sidor
Inte en enda tråd var fokuserat avsedd för frågor om tändstift - så, varsågoda; en tråd för frågor om tändstift :-)

Jag konstaterade idag att min BMW R80/7 1000CC dubbeltändning har fått... besvär... för så här har -aldrig- mina tändstift sett ut förr!
...vad katten har det tagit åt min Bumse?!...



Bosch Super 4 78 HS och ES (kort och lång gänga):

Höger under:
Bild


Höger över:
Bild


Vänster undre:
Bild


Vänstre övre:
Bild

Hade inga nya hemma, så...
Svåra att mäta motståndet på!... men fick fram kring 5 kOhm, så den inre ledaren är hel även om elektroden ser ut som... och dessutom var mycket svår att få kontakt genom sörjan.

Rekommenderade från BMW är Bosch W6DC ES NGK BP7ES; men det finns även de som rekommenderar Bosch WR5DC+ (de är dock på tok för varma för 1000cc!... de passar 750cc och de lågkomprimerade 800cc) medans andra rekommenderar WR7DC+...

https://ngksparkplugs.com/?s=spark+plug
https://ngksparkplugs.com/wp-content/up ... kPlug-.pdf

https://www.bosch-motorsport.com/media/ ... g_2013.pdf
https://documents.pub/download/bosch-sp ... e-official
https://docs.rs-online.com/e8d5/0900766b8002a717.pdf
https://masel.com.ua/pdfs/2018-bosch-sp ... atalog.pdf

Vi får hjälpas åt att hitta PDF-filer från de olika tillverkarna.
Förr fick man lätt tag i Bosch, NGK, Beru, m.fl. - nu verkar det inte alls vara så lätt...


Trådens fokus:
- allt som berör tändstift.
- kunskapsbank om de olika tillverkarnas tändstift.
- Maskinisters erfarenheter av tändstift (oavsett motor)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Stefan1972

#2 » 08:44:07, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den förbränner mer olja än brukligt..........trasig oljering eller annan skada troligen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 09:27:44, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock knepigt om en skadad oljering skulle påverka båda cylindrarna på samma sätt. Om motorn har sluten vevhusventilation, skulle man kunna misstänka någon igengrodd oljeavskiljare eller, eftersom det ju är en 2-cylindrig motor, krångel med den backventil, slidventil eller liknande som rimligtvis bör finnas för att hålla kontroll på vevhustrycket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#4 » 09:46:35, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju sant, antingen nå krångel med ventilationen så den bygger tryck i vevhuset eller så är den helt sonika lika sliten på bägge sidor........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 10:03:19, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då... -det- är inte så lätt att komma åt den ventilen...
Stämmer. Hört talas om att de "gått i baklås"...
Skräp o x å !

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SwedEh

#6 » 10:38:56, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Aj då... -det- är inte så lätt att komma åt den ventilen...


Du får göra som på nån engelsk hoj av lite äldre modell. Minns inte vilken men den hade som många äldre engelska hojar som vana att trycka ut olja och markera sitt revir. Den jag tänker på tryckte ut olja ur växellådan pga det var allt för tätt. (!!!) Lösningen var att borra ett litet hål och gärna sätta dit en slang... och vips var problemet borta...åtminstone där. :grin:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

rospigg

#7 » 11:25:17, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver;

"Rekommenderade från BMW är Bosch W6DC ES NGK BP7ES; men det finns även de som rekommenderar Bosch WR5DC+ (de är dock på tok för varma för 1000cc!"

Bosch´s siffror är omvänt mot NGK´s. Ett Boschstift med värmetal 2 motsvarar NGK 9-10, alltså ett hårt/kallt stift avsett för racing,
och ett Bosch 10 motsvarar NGK´s 4-5.

(Annat var det "etter gammalt" när Bosch använde sig av större siffror som 145/175/210 osv.)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#8 » 11:28:33, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så BMW har nöjt sig med en enkel backventil i likhet med t ex B&S? Jag hade nästan trott att de skulle ha kostat på en slidventil i likhet med t ex Lloyd 600.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#9 » 14:05:28, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vevhusventilen på min BMW R100RS -77 gick sönder så fick jag ett konstigt ljud från motorn. Det var ett klapprande lite flåsande onormalt ljud.
Original lite beroende på årsmodell så går vevhusventilationen till höger insugsrör men hur det är på DC moped vet jag inte.
Jag tror att det är surkörning och inte riktigt förbränd Omega olja vi ser på stiften.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 22:23:02, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden är iof tänkt med fokus på tändstiften - o därmed i mitt fall "vad har hänt?" "varför ser mina stift ut på detta sättet - det har de aldrig gjort tidigare"

Övetryck i vevhuset låter rimligt.
Jag har själv monterat kolvar, ringar och cynlindrar. Chansen att båda sidors oljeskrapringar skulle ha samma skador och skett vid ungefär samma miltal är...existerande...

Enklaste sättet att kontrollera om vevhusventen fungerar är att känna om det kommer något ut ur slangen (ovan syns min förgasar-by-pass).
Gör det inte det... så är väl diagnosen rätt säker?
...skulle ock kunna förklara lite om varför det är fortfarande så mkt olja på motorn och under kåporna... (bortsett från effekten av oljeslangsseparationen för ett par år sedan...)

Åter till stiften:
- höger nedre har lite blöt olja på sig; övriga stift ser bara sot-kocksiga ut.
- ser man till sidoelektroderna så har jag aldrig sett sådan i -det- skicket tidigare, inte ens på B&S.
- mittelektroderna är "glaserade"... o det har jag bara hört talas om (minns inte förklaringen) så de är ock första gången jag ser
- det var tungt jobb att lossa stiften, och det var ju inte så underligt... kocks/sot... brukar krypa in i gängorna...

Det jag -trodde- var att orsaken kunde vara för kalla stift.
78 (7-8) är ju klart kallare än vad BMW rekommenderar, men, jag har ju kört så mycket med Super 4 och NGK BUR (3-elektroders); och aldrig haft detta problem tidigare...

Finns det någon möjlighet att det skulle kunna orsakats av dålig impulsgivare (ICU) ?
Den renoverade och konverterade jag fick från Q-Tech i Tyskland var något "helt annat" än den som satt i som jag renoverade för 14 år sedan.
Det andra jag funderar över är givetvis... Biltemas tändkablar... om inte alla impulser går fram och en del blir svagare... skulle det kunna ge detta resultat på stiften?

Efter ha testat ett antal olika tändstift så har jag upplevelsen (!) att flera sidoelektroder ger en säkrare gnisa. Kallstarterna är helt klart bättre. Motorgången är jämnare.
...men vad skulle en opartisk mätning säga?...

Som jag så många gånger påpekat åt andra:
NGK och Bosch skiljer ca ½ steg i värmetal; dvs NGK 5 är inte lika med Bosch 5; nu minns jag inte vilken som är ½' kallar och vilken som är ½´varmare; bara att det förhåller sig så. När motorn går dåligt o man inte får bukt så rekommenderar jag att testa samma tändstift från "konkurrenten" - BP6ES brukar fungera snäppet bättre än WD5. Andra har nämnt motsvarande med Beru, Densu (?), m.fl.

Vi är alltså ense om att det vi ser på mina stift är... motorolja?
Utslitna ventilstyrningar -skulle- kunna förklara det... men...vevhusventilation ur funktion ser jag som mest rimlig förklaring (tänkte ju inte alls på den själv ju! )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#11 » 23:00:28, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag kan se av din bild på stiftet, så har det inte varit rätt åtdraget, packningen är inte platt som den ska vara vid rätt moment
Värmen avleds från stiftet genom packningen, inte från gängorna, stiftet rensar sig ej rätt
År stiftet för löst åtdraget, då bränns det lätt fast i gängorna och dom kan förstöras vid demontering
Sätt i nya stift och dra rätt moment, kolla sedan hur stiften ser ut
Fel att direkt säga att det är motorfel som det ser ut nu

Ett standard NGK tändstift är ett säkert kort i mindre motorer, fungerar BP6ES så kör på detta säkra stift, kanske du får experimentera med hårdheten
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 09:49:47, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna är dåliga.
Men, det är inte alls orimligt att jag dragit fast stiften för lätt.
Tändstiftshylsan jag har just nu, skulle behöva sättas i svaren 0.1-0.2mm skulle behöva tas bort => så jag kan känna tydligt om och när stiften sitter rätt. (Gäller de undre stiften)
De övre stiften förvånade mig att de var ock så tröga att skruva ur... o -de- är åtdragna enligt; sätter sig; dra så de känns lagom stumt, passa gängorna(!).

Gängorna på stiften smörjer jag med Omega 99 skärpasta - o det är klart att -den- kan spöka (tålighet 1100'C om jag minns rätt).


Har på B&S varit med om exakt det du beskriver. För löst åtdragna stift => sotar igen gängorna => kan resultera i att man rensar gängorna i toppen när man skruvar ur stift. => pyssel... (helicoil, recoil,... nya gängor...)

Byter givetvis stift när jag fått tag i nya.

På just den här motorn, med 800cc systemet med 8.5:1 så ville den här motorn prompt ha just NGK BP6ES. Den gillade -inte- standard Bosch inte heller när den var ombyggd med 9.2:1 kolvar och sänkta toppar (ca 10.3:1); men så fick jag tag i NGK BUR o de var ett klart lyft över BP, men... BUR fanns då bara som HS... o... så såg jag Bosch Super 4 o testade dem; kombinationen tyckte motorn -bra- om.

Har övervägt ock om Bosch Super 4 (78) HS helt enkelt är för kalla stift jmf med NGK BUR 6 HS...
ES stiften är Super 4 bättre än BP.
Min fundering är om det tunnare godset för de undre stiften gör att man behöver ha dem 1 grad varmare än de övre stiften.
NB (!): - dessa Super 4 HS stift är första satsen jag använder; fram tills jag fick tag i dem använder jag alltid BUR HS.

Skulle IR-mätare kunna ge vägledande information månne, om stiftens arbetstemp?



Då har jag fått två mycket trovärdiga förslag på vad som kan ha hänt med mina stift:
- vevhusventilationen ur funk / låst sig => övertryck
- för löst åtdragna stift


Fått sunt förslag på att backa bandet om starta om med standard stift för motortypen.
Min motor är dock försedd med dubbeltändning => förbränningen går ca 38% snabbare (dubbla off-set center) => går också med högre temperatur => renare avgaser => renare förbränningsrum.
Så BP6HS och ES blev fel, liksom BP7 och BP5. WD 5-6-7 dito, men 7 såg bäst ut, provade därför BP5 men som sagt de gick inte alls. Ett tag var det BP6 + BUR 6, men det var inte bra på över stiften. Super 4 (7-8) har gett rätt färg fram tills den här gången.

Kan min fundering möjligen ha grund?
Värmetal Bosch-7 på över stiften, och NGK-6 på undre stiften?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#13 » 13:47:40, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. Åtdragning. Ett nytt tändstift vinkeldrar man. Man drar stiftet till anläggning och sedan drar man vinkelgrader, då blir packningen platt och den får då sin funktion som en värmeavledande packning med stor yta

Problemet kommer med ett stift som varit åtdraget tidigare, det får man dra med moment om man inte har momentet i handen
Nästa problem med ett återmonterat stift är att man ska aldrig smörja det, lätt att man drar för hårt med smort stift med rätt åtdragningsmoment. ( stift ska ALDRIG smörjas )
Drar man ett stift för hårt släpper porslinet från stifter och det kommer att sitta löst, det kan man känna med fingret på stiftet, eller så ser man att gaser har trängt ut i skarven, porslin och metall
Eller så knäpper man med fingret på stiftet, då ska man höra ett ”klang” i stiftet, ett löst har dött ljud

Nej, man drar inte sönder gängorna om man har ett långgängat stift, stiftet går sönder först

Nej, man blandar inte märken på stift i samma motor

Ett stifts färg säger nästan allt om en motor. Man efter strävar ett ljust tändstift, absolut inte ett svart eller ett kritvitt porslin

Onödigt vetande, men det ska vara minus i tänkabeln till stiftet, om det inte är det kan spolen vara polvänd
Sen kan man skriva lika mycket om tändkablarna, kondensator, spole......
Vad enkelt bilmekarna har det nu för tiden....
Senast redigerad av kimmen 14:28:19, 29-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 14:23:04, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför jag började använda skärpastan vid montering av tändstift var pga... salt... det liksom kryper ned i gängorna... och då j.* sitter stiften och jag har varit med om att rensa/förstöra gängorna i toppen på en VW motor (2L) wasserboxer pga sådant...
=> därav gängpastan.

Helt korrekt - momentet flyger rakt ut genom fönstret när man smörjer gängor!
Man måste ha det klart för sig.

Ja. Problem med att återanvända tändstift! De sluter -aldrig- tätt som nya gör!
Har många gånger funderat varför man inte kan köpa kompressionspackningen som tillbehör.

Är ock inne på att inte blanda stift - men... varför?

Min tändning:
2st ITU parallellkoplade
1 => över stiften
1=> nedre stiften
Tänder båda sidor samtidigt.
Orkar -inte- tända bara ena sidan isänder (har testkopplat ITU till samma sida - fungerade inte)
=> gör att
ICU aktiverar 2st ITU samtidigt, vilket gör att var ITU arbetar med samma sorts tändstift; HS resp ES

Att köra olika tändstift på samma ITU gick, men tändstiften gillade det inte riktigt... de "bar sig konstigt åt".

Olika tändstift har olika resistans.
När jag mätt så får jag standard stiften till 7kOm och Super 4 ES till 3 kOhm och HS till 5kOhm...
Allt över 7kOhm brukar vara dåliga/trasiga stift och allt som saknar motstånd brukar och vara trasiga (gnistan kan dock hoppa inne i isolatorn så tändstiftet i alla fall ger gnista... "standard fel" på B&S gräsklippare).

Vad säger erfarenhet om att blanda stift, och vad säger "vetenskap" om det?
Min marginella erfarenhet är som presenterad ovan att Super 4 ES fungerade riktigt bra tillsammans med BUR 6 HS, och att det verkar som om Super 4 HS inte riktigt fungerar så bra ihop med Super 4 ES. (reserverar mig för "hemma blind").
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#15 » 16:19:17, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt till NGK eller champion...bosch har aldrig kunnat göra fungerande tändstift.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se