Något är konstigt på den svenska marknaden...
Tänkte skaffa nya tändstift... har beställt nya tändstift...
Nu fick jag klart för mig att GA KGK inte för mina tändstift...
Jag är inte intresserad av singel-elektrod sedan jag prövat Bosch Super4 och NGK BUR.
Vill ha electrode typs Q (4) eller T (3) ; de stiften är mycket mer lättstartade i kyla än “enkel-elektroder”.
Vad + i “super + Technology”” betyder får jag inte fram.
WR78 –fanns- som 19 och 12.7mm gänga.
Hittar dessa idag:
12,7mm Bosch WR78 (HS) (wr78G ??? https://docs.rs-online.com/e8d5/0900766b8002a717.pdf – så hette de inte när jag köpte dem!)
(Bosch: 0 241 232 506 / 316514 107437 6 )
19.0mm Bosch WR78 (ES)
(Bosch 0 242 232 504 / 3165141074321 )
Jag får –inte- fram om det går att kombinera de två modellerna. Vad har G för inverkan/betydelse??? “surface-gap spark plug with ground electrode s”
https://aa-bosch-ecat-ap.resource.bosch ... 3_2014.pdf
Alternativt kan jag tänka mig:
NGK BUR ET och då BUR HT - problem... HT finns inte...
Just konstruktionen med flera sidoelektroder har visat sig överlägsen 90's singel bygelelektrod vid kallstart. NB: jag kör nu! Det är -15'C eller nått sånt. Så jag har egen erfarenhet av hur olika stift fungerar på min "moped" - Super4 har varit de överlägset bästa tätt följda av BUT .T
Värmetalet, 78 är för varma, inte mycket, men ovan ser man på bilderna att de går för varmt. BP6 var "lagom" men aningens för kalla... BP5 var för varma liksom WD7 är aningens för varma (BP5 är ungefär likvärdiga med 78) - i den här motorn (!); BMW's luftkylda boxermotorer är alla olika!... och därmed har di alla olika "egenheter" ss kravet på värmetal på stift, och tillverkare, och utformning av stiften... snacka om kinkiga motorer!
Så - förslag på var man får tag i Super4 när kravet är över disk eller postförskott alternativt förhandsbetalning (Tyskland - Holland) ?
Sverige har -verkligen- sjunkit ned till att vara ett "u land" när det gäller handel!... (U = underutvecklad)