Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tändstift, Spark Plug

18 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 20:40:53, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något är konstigt på den svenska marknaden...
Tänkte skaffa nya tändstift... har beställt nya tändstift...
Nu fick jag klart för mig att GA KGK inte för mina tändstift...


Jag är inte intresserad av singel-elektrod sedan jag prövat Bosch Super4 och NGK BUR.

Vill ha electrode typs Q (4) eller T (3) ; de stiften är mycket mer lättstartade i kyla än “enkel-elektroder”.
Vad + i “super + Technology”” betyder får jag inte fram.

WR78 –fanns- som 19 och 12.7mm gänga.
Hittar dessa idag:
12,7mm Bosch WR78 (HS) (wr78G ??? https://docs.rs-online.com/e8d5/0900766b8002a717.pdf – så hette de inte när jag köpte dem!)
(Bosch: 0 241 232 506 / 316514 107437 6 )
19.0mm Bosch WR78 (ES)
(Bosch 0 242 232 504 / 3165141074321 )
Jag får –inte- fram om det går att kombinera de två modellerna. Vad har G för inverkan/betydelse??? “surface-gap spark plug with ground electrode s”
https://aa-bosch-ecat-ap.resource.bosch ... 3_2014.pdf

Alternativt kan jag tänka mig:
NGK BUR ET och då BUR HT - problem... HT finns inte...

Just konstruktionen med flera sidoelektroder har visat sig överlägsen 90's singel bygelelektrod vid kallstart. NB: jag kör nu! Det är -15'C eller nått sånt. Så jag har egen erfarenhet av hur olika stift fungerar på min "moped" - Super4 har varit de överlägset bästa tätt följda av BUT .T
Värmetalet, 78 är för varma, inte mycket, men ovan ser man på bilderna att de går för varmt. BP6 var "lagom" men aningens för kalla... BP5 var för varma liksom WD7 är aningens för varma (BP5 är ungefär likvärdiga med 78) - i den här motorn (!); BMW's luftkylda boxermotorer är alla olika!... och därmed har di alla olika "egenheter" ss kravet på värmetal på stift, och tillverkare, och utformning av stiften... snacka om kinkiga motorer!

Så - förslag på var man får tag i Super4 när kravet är över disk eller postförskott alternativt förhandsbetalning (Tyskland - Holland) ?
Sverige har -verkligen- sjunkit ned till att vara ett "u land" när det gäller handel!... (U = underutvecklad)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Janson1

#17 » 08:40:33, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang om tändstift skall smörjas eller ej så är det nog lite olika. På vissa flygmotorer skall man smörja med kiselfett, (Wackersilicon) andra skall smörjas med en torrsmörja, grafit upplöst i vatten som när vattnet torkar så blir grafiten kvar. Andra skall inte smörjas alls så det gäller att läsa på vad som gäller/rekommenderas för just rätt motor! Sen så vitsen med 2, 3 eller 4 sidoelektroder är att få ett mycket längre liv på tändstiftet, Spänningen är lat, den tar kortaste vägen, överslaget sker normalt till den sidoelektrod som ligger bäst till, när den sedan slits så ligger en annan elektrod bättre till osv. Totalt sett blir det mera att slita på. Sen idealet är att högspänningen till stiftet har en minus potential men har man två tändstift per tändspole som tänder samtidigt så blir detta omöjligt att följa. Medicinen där blir att skifta plats på berörda tändstift med jämna intervaller tex en gång om året så håller stiften kanske dubbelt så länge. (På flygmotorer med dubbla stift per cylinder och två separata tändsystem så skiftar man stiften med varandra var 50 eller 100:de flygtimma och håller man inte reda på vilket stift som skiftas med vilket så får man helt plötsligt två mycket mer slitna tändstift än resten 6 eller 10 stycken...) Sen, skit i tändstift från Bosch! kör med nåt annat istället! NGK eller Champinjon verkar aldrig krångla...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 10:06:58, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

NGK har jag som sagt god erfarenhet av BP-stiften, men de har bygelelektrod... o de trasslar i kyla...
Prövade av en tillfällighet BURET => vilket lyft!!!, men i kombination med BP6HS (12.7mm)... inte så bra...

Minns jag nu helt rätt så fick jag -först- tag i Bosch WR78G (jag -gissar-) och noterade att de fungerade bättre ihop med BUR-T. Se'n fick jag tag i WR78 (19mm).

Skillnaden var "enorm" - Super4 ovan och under => blev mycket bättre!
78...njae... de -är- för varma... men 7:an gör dem "tja..."

Mina testade val är:
BUR6ET (3 sidoelektroder)
WR78 (4 sidoelektroder - smalare/tunnare mittelektrod än BUR)
och troligtvis är det WR78G (samma som WR78)

Champion har jag inte provat.
osv övriga märken.
Idel öra :-)
modell och reservdelnummer - så läser jag gärna på om alternativ till ovan :-)

BUR6ET = RN8VTYC4

WR78G = RL82YC
WR78 = finns inte med i Champions översättningslista

https://www.autokatalogen.se/aka/news/2 ... %201.1.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se