Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mäta vev och ramlagertappar

42 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

senmathal (trådstartaren)

#16 » 07:23:00, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lite otydlig med måtten på ny lager. Det var vad som står om lagren på olika försäljningssidor jag avsåg som här, https://www.stalnackes.com/citroen/trac ... r-50-00-mm Inte vad som stod på själva lagret. Tror inte det står något instansat på lagret men jag ska kolla en gång till.

Ja plus och minus är nog bättre för att ange när det hamnar mellan strecken. Jag har försökt att hålla i mikrometer så försiktigt som möjligt för att inte överföra onödigt med värme från handen. Hur stor betydelse har den yttre temperaturen på måtten. Garaget har inte varit mer än 13-14 grader.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



senmathal (trådstartaren)

#17 » 10:54:51, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Se upp med ovalitet i storändan på vevstaken, den blir alltid utbankad av kraften från kolven när det blir ett spel trots smörjolja mellan glidlager och vevaxelns lageryta.
Sen, när du kommer dit.


Vevlagren diffar mindre än en hundradel och som jag nämnt tidigare finns tydliga spår av att dom är åtgärdade en gång. Det skiljer mindre än en hundradel som mest på två vevstakar. Dom andra två håller 47,97 mm runt om. Eftersom vevlagren är ljutna går det inte att mäta bara vevstakarna utan lager men å andra sidan går ju inte vevstakarna att använda heller. Men det finns att få tag på vevstakar som passar för lösa lager. Mätt med plastigage är spelet lite för stort även på vevlagren om än bättre än på ramlagren. Synd att det inte finns uppgift på tapparnas mått.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Janson1

#18 » 10:57:13, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med mått... Antingen är axeltappen 50,00 (ideal mått) och vevlagerna är lite större typ 50,02 eller 50,03. Eller är vevlagerna 50,00 och då måste vevtappen vara mindre... Så först och främst måste man veta detta innan man tar beslutet. Men om man inte har mätt upp någon större ovalitet så kommer det förmodligen bli bättre med nya lager, inte sämre i alla fall. Men om det är mycket ovalitet så behövs det troligtvis en åtgärd, typ slipa ner veven där. Och då blir det underdimension på lagerhalvorna och då måste man veta att det finns nya att köpa innan slipningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

senmathal (trådstartaren)

#19 » 18:44:00, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är lite av mitt dilemma nu att jag inte vet vad som ska vara 50. Är det axeln finns nog risk att jag måste slipa men är det innermåttet i lagren så är nog axeln helt ok. Jag har ställt frågan i en B11 grupp så jag får se om det bli något svar.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

QV_

#20 » 19:10:42, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Ja det är lite av mitt dilemma nu att jag inte vet vad som ska vara 50. Är det axeln finns nog risk att jag måste slipa


Att en beg axel från 48 är för grov..... nja, repig ja men grov, nej
Får en känsla att du funderar för mycket.

Skall du ha motorn till racing så behöver man fundera, men för finåkning så räcker det med att kolla spelet med plastbitarna (vad de nu hette)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

senmathal (trådstartaren)

#21 » 19:22:11, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För grov har jag nog aldrig misstänkt axeln för att vara. Att spelet är för stort är redan konstaterat med Plastigage men det är ju rätt väsentligt att veta vad som är slitet. Köpa nya lager för över 5000:- och sedan upptäcka att veven måste slipas och sedan köpa en omgång lager till för samma peng är inget som lockar mig.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ivar Risslén

#22 » 19:30:19, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som kan vara viktigt är hur ytan ser ut. Är den nött och lite ojämn så kan det slita ner lagret relativt snabbt.
Står det inget om förslitningsgränser i din verkstadshandbok så kan du titta i någon annan bok om det står något där som kan användas som jämförelse.
Att det är lite stort spel på en använd motor är inget konstigt. Sedan så har vi tillverkningstoleranserna som jag inte tror var så små i efterkrigstidens Frankrike.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#23 » 19:39:00, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips kan vara att kolla i VHB för några lite modernare Citroënmotorer och se hur toleranser för axel- och lagerdiametrar är specade där. Det är väl troligt att konstruktörerna har hållit sig till samma principer för passningar och avmått även om tapparnas diametrar har blivit ett antal mm grövre i senare motortyper.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#24 » 21:08:26, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloka förslag att kolla andra böcker. Vet ju att till exempel vevstakar med lösa lager från Paddan passar den här motorn. Tror dom aven användes på sista modellerna av B 11.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

magnusk750

#25 » 22:54:50, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paddorna hade samma motor fram till och med 1965. HY, alltså skåpbilen hade samma motor långt in på 1970-talet, kan ha varit hela tiden så länge den modellen tillverkades, 1978 om jag minns rätt. De exakt måtten bör gå att hitta, som någon skrev, antingen var vevaxeln, eller lagerhalvorna 50 mm. Litteratur som verkstadshandböcker till Citroen ligger ute för gratis nedladdning på några siter, t ex http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... nuals.html
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

senmathal (trådstartaren)

#26 » 23:05:15, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag har en Padda från 74 har jag sedan länge en nerladdad handbok till den. Inte samma motor men för att förstå principen och tänket från Citroen. Nu förstår jag mig inte riktigt på dom måtten heller. Det tycks finnas två olika mått på både tappar och lager. t. ex ramlager first possibility 64,04 second possibility 63,54. Det lustiga är att innermåtten på lagret är exakt samma två mått?? Borde ju vara lite större om det ska bli något spel. Intressant är dock att det är udda mått på tapparna.

Jag ska ladda ner en handbok från en tidigare Padda med samma motor. Torde vara ID 19 som hade samma motor.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#27 » 23:37:36, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara översättningsproblematik, Franska till Engelska, det logiska torde vara mellan dessa mått är toleransen 64,04mm till 63,54mm.

Man brukar alltid skriva differensmått (inom denna ram är det ok)

Det är alltid en förenkling att skriva ett mått eftersom det är ofantligt krävande att onödigtvis måttnogranna detaljer, typ tre decimaler..

Innan jansson berättade om spelet mellan kolv och cylinder på flygetygen han håller på med hade jag ingen aning, säkert tajtare än så på vev och ramlager, men jag kan tänka mei att ditt egentliga totalproblem är om du får tillräckligt med olja mellan lager och tapp, viskositet och flöde eftersom det enbart är olja som skiljer materialen åt.

Har du nå idé om vad du ska tippa i motorn för smörjolja?
Eller har du enbart sållat bort oljor som du inte vill ha?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

senmathal (trådstartaren)

#28 » 00:05:34, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar ju prata om differenser på någon enstaka hundradel men här är det ju frågan om 5 tiondelar. Kan omöjligt vara så stora differenser. Jag har laddad ner en handbok för en tidigare padda med samma eller snarlik motorkonstruktion. Men på den har vevaxeln lite större diameter så det är inget att rätta sig efter. Det verkar dock inte självklart att det är jämna mm mått på tapparna utan kan vara mått med decimaler.

När det gäller olja brukar en 20W 50 mineralolja för äldre fordon rekommenderas, Tydligen är det tillsats av zink i dom oljorna vilket ska vara bra för äldre motorer. Förmodligen håller den oljan långt bättre kvalitet än det som fanns på 40 talet. Både vad gäller oljefilm och viskositet och allt annat.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#29 » 06:03:14, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för maximalt varvtal och kW på motorn egentligen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#30 » 06:09:57, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom måtten med en halv millimeter emellan är nog dels original och dels färdigslipad underdimension.
Sen alltså, jag tror att på den tiden då det begav sig och motorn var ny så var den inget under av precision och oljan som fanns då var så dålig/omodern (kanske inte direkt dålig men saknade alla gottiga additiv som dagens oljor innehåller) och det funkade ändå. Så om du väljer vanlig bruksolja i dag och bara tutar och kör så kommer det förmodligen att funka livet ut oavsett motorn slipas om med nya lager eller bara nya lager eller sätts ihop igen med gamla lager så länge det är rent vid monteringen och den får olja hela tiden.
Det ända som skulle oroa mig lite är att vevens mittenlager sliter lite snett. Det kanske skulle behöva tittas på? Sen så antar jag att detta inte är en bruksbil som skall användas till och från jobbet året om utan just en veteranbil som skall startas och köras vid högtidliga tillfällen, och då inte gå på rusvarv för jämnan...? Finns det lite bilder möjligtvis?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se