Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mäta vev och ramlagertappar

42 inlägg • Sida 3 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Michael Meier

#31 » 06:26:42, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänkte på first och second possibility ?

Ja, en halv mm är mye.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



senmathal (trådstartaren)

#32 » 07:46:52, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du tänkte på first och second possibility ?

Ja, en halv mm är mye.


Ja precis! Kan det vara så att en och annan axel misslyckades vid första slipning och då tog dom lite till för att slippa kassera axeln. Eller så är det som Janson1 säger att det ena måttet är för en slipad axel men då borde det ju även kunna stå en third possibility

Janson1 skrev:Dom måtten med en halv millimeter emellan är nog dels original och dels färdigslipad underdimension.
Sen alltså, jag tror att på den tiden då det begav sig och motorn var ny så var den inget under av precision och oljan som fanns då var så dålig/omodern (kanske inte direkt dålig men saknade alla gottiga additiv som dagens oljor innehåller) och det funkade ändå. Så om du väljer vanlig bruksolja i dag och bara tutar och kör så kommer det förmodligen att funka livet ut oavsett motorn slipas om med nya lager eller bara nya lager eller sätts ihop igen med gamla lager så länge det är rent vid monteringen och den får olja hela tiden.
Det ända som skulle oroa mig lite är att vevens mittenlager sliter lite snett. Det kanske skulle behöva tittas på? Sen så antar jag att detta inte är en bruksbil som skall användas till och från jobbet året om utan just en veteranbil som skall startas och köras vid högtidliga tillfällen, och då inte gå på rusvarv för jämnan...? Finns det lite bilder möjligtvis?


Mätt med Plastigage så är spelet på ramlagren uppåt 0,12 och ska vara max 0,081. Problemet tänker jag mest är att oljetrycket går förlorat med för stora spel. Självklart så byter jag lager men om då slitaget sitter i axeln så har jag köpt std lager i onödan. Antar att jag måste montera lagren innan jag kan mäta och se hur det blev och då är det inte så lätt att lämna tillbaka dom.

Angående mittenlagret så är det som sagt lite mer slitet och även lite ovalt. 2 hundradelar ovalt och en halv hundradel koniskt. Den halva hundradelen kan man nog bortse ifrån. Förhoppningsvis kan en van motorslipare tyda teckning utifrån sin erfarenhet. Han hade hjälpt någon med en B15 och verkar minnas en del från det.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#33 » 13:42:32, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit på motorrenoveringsfirman och fått ett utlåtande efter uppmätning. Visst var det lite för stort spel men då lager och tappar såg så fina ut och då det var en gammal motor som varken kommer att gå hårt eller särskilt mycket tyckte han att jag kunde sätta ihop den som den var. Det som var viktigt var att hålla koll på oljetrycket. Skulle det vara för dåligt är det inte värre än att ta bort tråget och ta det därifrån. Jag kommer att provköra och kolla oljetryck innan jag sätter i den. Då är det ju inte värre än att ta bort axeln och vidta lämpliga åtgärder.

Tack för alla kloka råd och tips. /Mats
Volvo BM 430

1 person gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

fretchi

#34 » 17:24:04, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagermetall är ju förhållandevis mjuk och vevaxlar härdade. Så har du slitage är det med stor sannolikhet främst i lagren.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#35 » 18:03:52, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade faktiskt glömt av att du mätte spelet med slitna lager.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#36 » 18:07:11, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxlar i bilmotorer brukar INTE vara härdade, man föredrar att ha dem i ohärdat skick för att få bättre utmattningshållfasthet och minska risken för sprickbildning (det lär finnas något enstaka sällsynt undantag, kan möjligen ha rört sig om någon engelsk Ford på 50- eller 60-talet). Men stål med relativt hög kolhalt alternativt någon form av låglegerat stål, som det brukar vara i vevaxlar, har ändå mycket större hårdhet än lagermetallerna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#37 » 19:29:04, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte själva yttersta "skalet" på vev och ramlagertappana vara sk ythärdade? Det är dom i alla fall på alla flygmotorer jag känner till.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#38 » 20:06:12, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Induktionshärdning/ythärdning är brukligt av lagerytorna, inte övriga delar..

Ett måste när lagerytorna ska klara sei utan olja en stund vid start eller som flygklassade motorer som ska överleva "en stund till" och inte skära ihop ögonblickligen.

4340 används också dock inte direkt till originalmotorns vevaxel utan till eftermarknadsaxlar, det stålet är lite special med flerstegs/nitrerhärdning vid 510 grader C.

Brukar synas tydligt om det är ohärdade lagertappar genom plogfårorna efter skräp i oljan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#39 » 23:05:16, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, självklart menade jag lagerytorna, inte hela vevaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#40 » 00:03:10, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lagerytorna vore ythärdade, borde det krävas omhärdning om man har slipat ner vevaxeln till underdimension.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#41 » 07:18:47, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns motorer som har vevaxelns lagerytor ythärdade men då fanns det inte lagerskålar i underdimension att köpa om man inte skaffade från en annan motortyp.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#42 » 12:46:03, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om lagerytorna vore ythärdade, borde det krävas omhärdning om man har slipat ner vevaxeln till underdimension.


Ja om du slipar under härddjupet kan det behövas. Men 1:a och 2:a UD är väl bara -0,5 resp. -1 mm eller liknande
Tillägger att det säkert kan förekomma vevaxlar med ohärdade lagerytor i billigare eller äldre motorer nånstans, men det är inte det normala.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se