Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

åtdragningsmoment

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

senmathal (trådstartaren)

#1 » 21:43:06, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte hur jag ska tolka det angivna åtdragningsmomentet för citroenmotorn jag skrivit om innan. Så här står det: 3 mkg, plus 1, minus 0. Vad menas med plus 1 minus 0? Är det så enkelt att det ska dras mellan 3-4 mkg. Fast jag tycker det är lite stor skillnad mellan 3 och 4 mkg. Det är överfallen på vevstakarna det gäller.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



torbjorn_forsman

#2 » 21:47:39, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, exakt. I praktiken så blir ju spridningen i förspänning hos skruvarna ändå rätt stor hur noga man än anger momentet, eftersom man aldrig har riktig kontroll på friktionen i gängorna mm. Och när den där VHB skrevs, så var det ju ganska nytt med momentnycklar och att överhuvudtaget ange några åtdragningsmoment i bilreparationssammanhang, tidigare hade man fått lita till vad meken tyckte vara lagom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#3 » 21:55:29, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad snabbt svar, tack. Ja och nu är det nästan tvärtom så varenda skruv ska dras med moment. Fast oftast dras väl skruvarna till ett ganska lågt moment varefter dom vinkeldras till rätt ansättning?

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#4 » 22:10:18, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite intressant med den här bilen förutom att den är rolig att skruva i är att ingenting sitter fast. Jag har tagit bort båda framskärmarna och demonterat och plockat isär framvagnen. Däremot är det ett centimetertjockt blandning av fett, jord och grus både under bilen och runt motorn. Har varit en grannlaga uppgift att rengöra motorn både in och utvändigt. Invändigt har det varit en sotoljeblanding som inte gick av för hackor att få bort. Den är rätt sliten i cylindrarna så det har väl pyst in en del avgaser i vevhuset.

Bilen har för övrigt stått uppallad i ett garage sedan 1965 och har gått mindre än 8000 mil. Bilen har bara haft två brukare men ärvdes av andre ägarens son efter att den blivit både avställd och skrotad. Som tur är finns det gått om dokumentation på bilen så det ska inte vara något problem att inregistrera den igen.

/Mats
Volvo BM 430

1 person gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

torbjorn_forsman

#5 » 22:26:17, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkeldragning använder man bara vid s k sträckskruvar, som ska dras åt över materialets sträckgräns. Sådana förekommer t ex som topplocksskruvar från 80-talet och framåt, fördelen med att använda sådana skruvar är att man slipper efterdragning efter några hundra mil, så garantiservicen på en ny bil blir billigare.

Om det verkligen är noga med åtdragning av skruvar (t ex i kärnkraftverk), så brukar man rigga upp en indikatorklocka för att mäta skruvens längd och drar åt till en bestämd förlängning. Men sånt förekommer aldrig i massproducerade bilmotorer eller andra billiga produkter.

Förr i tiden var det vanligt med både många gånger större cylinderslitage och mycket mer sot och avlagringar i bilmotorer än man brukar se idag.
Dels pga att bensinen innehöll mycket svavel förr i tiden, som bildade svavelsyra tillsammans med kondensvatten i cylindrarna vid varje kallstart och varmkörning så det blev frätskador i cylinderloppen förutom vanligt slitage. Och dels pga dåliga motoroljor som saknade sotlösande egenskaper, och rätt tvivelaktiga luftfilter i kombination med dammiga grusvägar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

senmathal (trådstartaren)

#6 » 22:44:30, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Kul med lite insiktsfulla kommentarer om gamla motorer. Jag skulle gissa att med dagens bränsle och oljor samt mindre damm på vägarna så håller en renoverad motor mycket längre än när det begav sig. Enligt de erfarna brukar dom här motorerna vara i behov av renovering vid 8000 mil. Oavsett hur det blir med vevaxel och lager ska jag sätta in nya foder och kolvar. Även kamkedja och drev är helt slut och ska bytas. Toppen har jag redan åtgärdat på Bäcks motorslip i Sundsvall om du känner till dom. Avgasventilerna är nya och sedan är den så klart inslipad. Jag hade tänkt byta styrningar men han tyckte dom dom var helt ok. Det är i alla fall ett snabbt sätt att göra av med pengar att renovera en gammal motor. Tur att det sitter en felfri inredning i den 75 år gamla bilen så jag slipper den kostnaden :)
Volvo BM 430

3 personer gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se