Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tätning av GM opti-spar-fördelare (generation 2)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

aaberg (trådstartaren)

#1 » 12:57:27, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byter fördelaren till en Camaro 1997 med V8 LT-1-motor. Dessa motorer är utrustade med GM:s så kallade pajfördelare, eller Opti spark som är namnet. Fördelaren är placerad på blockets kortsida fram under vattenpumpen. Till skillnad från föregångaren på tidigare årsmodeller har generation två vakuum som tar bort gaser och fukt i själva fördelaren. Problemet är att flerparten av de som tillverkas har problem med att de har läckage vid kontakten till modulen och under drevet som sitter mot kamaxeln. Jag har provtryckt först med vakummätare innan monteringen och får inget undertryck (eftersom det drivs av motorns vakum är det väldigt lågt). Vände då på problemet och skapade ett svagt övertryck med kompressor. Med läcksäkare ser jag då att det läcker ut luft under drevet.

Och nu till mitt problem som jag behöver er hjälp med: Hur kan jag täta under drevet. Eftersom det bara är cirka 1 mm mellan godset och drevet och drevet inte får "limmas fast" behöver det vara någon lätt flytande vätska som även klarar motortemperatur och till exempel olja. Jag har först provat med värme/kem-tålig silikon men det var för trögflytande så drevet fastnade. Provade därefter med värmetålig motorfärg men det lyckas inte täta trots flera lager. Det går tyvärr inte ta det innefrån då drev mm är pressat på axeln. Förslag?

Bild
Läckage under drevet vid lite tryckluft och läckspray.

Bild
Test med värme/kemtålig silikon. Var för tjockt så det gick inte att undvika att även drevet som ska rotera fick en del. Gick inte att få det till att täta eller komma under tillräckligt bra.

Bild
Test med värmetålig motorfärg. Var tillräckligt lättflytande men klarar inte av att täta.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 14:20:45, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du väl provat med silikon en gång så kan ytorna ha blivit silikonsmittade så att inga andra tätningsmassor eller färger någonsin kommer att vilja fästa där, hur noga man än försöker rengöra.
En tätningsmassa som brukar fungera bra på såna där ställen, där inget annat håller i längden, är Loctite 518.

Hur har konstruktören tänkt sig från början att tätningen ska ske?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

aaberg (trådstartaren)

#3 » 17:16:49, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har redan provat med en motsvarande tätningsmedel/silikon. Problemet är att de är för trögflytande och inte flyter ut utan fastnar i "drevet" som måste kunna snurra. Tyvärr har tillverkarna inte tänkte så mycket på hur det ska täta utan det är dålig kvalité. Detta är ett känt problem vad gäller opti-fördelarna och det verkar inte vara någon som tagit fram en bra lösning.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se