Jag byter fördelaren till en Camaro 1997 med V8 LT-1-motor. Dessa motorer är utrustade med GM:s så kallade pajfördelare, eller Opti spark som är namnet. Fördelaren är placerad på blockets kortsida fram under vattenpumpen. Till skillnad från föregångaren på tidigare årsmodeller har generation två vakuum som tar bort gaser och fukt i själva fördelaren. Problemet är att flerparten av de som tillverkas har problem med att de har läckage vid kontakten till modulen och under drevet som sitter mot kamaxeln. Jag har provtryckt först med vakummätare innan monteringen och får inget undertryck (eftersom det drivs av motorns vakum är det väldigt lågt). Vände då på problemet och skapade ett svagt övertryck med kompressor. Med läcksäkare ser jag då att det läcker ut luft under drevet.
Och nu till mitt problem som jag behöver er hjälp med: Hur kan jag täta under drevet. Eftersom det bara är cirka 1 mm mellan godset och drevet och drevet inte får "limmas fast" behöver det vara någon lätt flytande vätska som även klarar motortemperatur och till exempel olja. Jag har först provat med värme/kem-tålig silikon men det var för trögflytande så drevet fastnade. Provade därefter med värmetålig motorfärg men det lyckas inte täta trots flera lager. Det går tyvärr inte ta det innefrån då drev mm är pressat på axeln. Förslag?
Läckage under drevet vid lite tryckluft och läckspray.
Test med värme/kemtålig silikon. Var för tjockt så det gick inte att undvika att även drevet som ska rotera fick en del. Gick inte att få det till att täta eller komma under tillräckligt bra.
Test med värmetålig motorfärg. Var tillräckligt lättflytande men klarar inte av att täta.