Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Glykol, vilken sort?

116 inlägg • Sida 3 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nixs

#31 » 13:51:48, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
nixs skrev:NEJ!

Ledsen nixs, men det där räcker inte.
Du får nog tyvärr förklara.


Det ligger kortfattat till så här att nyare glykoler med OAT-teknik, se utmärkt artikel på Mikael.Johanssons länk för mer info om detta har en annan sammansättning och även rostskyddsteknik. Dessa är inte kompatibla med varandra, du kan få ett scenario där innehållen reagerar med varandra och du får en smörja i kylsystemet som är som marmelad i konsistensen. Detta har hänt i en hjullastare som jag känner till. Det var väldigt jobb att få den ren, bla fick man köra motorn med kokosavfettning och skölja den ett antal gånger med ett externt rengöringsaggregat kopplat till maskinen och motorn. Tog nog närmare en vecka att får det i ordning allt som allt och det är ingen full garanti på att allt blir helt 100.

Den här nyare glykolen har även ett annat sätt att skydda mot korrosion och det är där problemet dyker upp med att byta från äldre sort till nyare. Traditionellt så lägger sig "gammal" glykol som en hinna inne i alla kylkanaler blir en beläggning på väggarna som är rostskyddet så att säga. Det gör man inte med OAT-glykol bla så ger detta bättre värmeöverföring Tex steg3 dieslarna har högre kylbehov pga högre värmeutveckling lokalt i motorn så med traditionell glykol så kunde det bli väl varmt. En fördel till med OAT-glykolen är ju livslängden som utan kylfilter håller dubbelt så länge som vanlig glykol.

Det sägs att man ev kan byta från OAT-glykol till vanlig om man sköljer systemet imellan och kan dränera hela systemet effektivt. Har du däremot vanlig glykol i så har du den där beläggningen på insidan som jag skrev ovan och då FÅR man inte byta till något annat, om man inte vill ha en garanti för att det inte kommer några problem.

En sak till är lurig med detta, man kan ha olika blandningar av glykolerna och det går jättebra men vid just ett visst "magiskt" blandningsförhållande och temperaturförhållande så reagerar kemikalierna med varandra och du har marmelad i systemet.

Vi har på Volvo ett servicemeddelande som säger tex att motorer som är "födda" med grön glykol (Vanlig) och motorer "Födda" med gul glykol (OAT) skall fortsätta vara med den sorten! Får under inga omständigheter blandas!

VW har motsvarande till sina bilar och garanterat de flesta andra tillverkare!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#32 » 13:55:08, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solklart! Tack! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ralle

#33 » 13:58:25, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt talat verkar det lite halvkorkat att man har såna olika varianter där man inte kan blanda utan katastrofala följder...
Okej, utvecklingen går framåt, men ändå!

För övrigt är maskindiskmedel utmärkt att tvätta kylsystem med, i alla fall om man fått olja i detta.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Tomasb

#34 » 15:16:05, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:För övrigt är maskindiskmedel utmärkt att tvätta kylsystem med, i alla fall om man fått olja i detta.


Funkar även bra till att ta bort mirakelkylartätning som sätter igen kylare och värmepaket (ska aldrig mer använda sån latmanslösning)
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Ralle

#35 » 11:13:26, 25-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på en sak i detta ämne.
Sen jag bytte vattenpump på traktorn har jag bara vatten i, men i natt var det 2 minusgrader, så...

Jag vet att jag har några liter glykol från Biltema hemma nånstans, kollade upp den påhemsidan:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133618
Vad är det för typ av glykol?
Hur vet man vilka andra man kan blanda den med?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

jörgen.ottosson

#36 » 19:30:04, 25-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det inget särskilt skulle jag vilja säga att det är "vanlig glykol" (altså etylenglykol) som kan blandas med all anna "vanlig glykol" ....eftersom man oftast vill berätta om det är något annat för att ta betalt för det! (även om biltema hade väldigt dårlig information)

...annars: fins det inte en blandnings tabell på flaskan? om 50/50 blandning ger ca -40°C är det etylen glykol, om ca -32°C är det propylen glykol. :grin:

( kör förästen alldrig med rent vatten i kylaren....då rostar motorn mycket fortare upp invändigt (frostpluggar brukar fara först)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#37 » 19:38:12, 25-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om har haft vanligt vatten i en längre tid och kört med det borde du ha förbrukat alla rester rostskydd och andra inhibitorer. Om du nu tömmer systemet helt borde du ju kunna välja det antifrysmedel som du har i dina andra maskiner.
Personligen känner jag mig tryggare med den gamla sorten, alltså etylenglykol, brukar vara grön eller blå.
jag vet att de säger att det är fel i en del nyare motorer, men jag är skeptisk. :uupps:
Det där med marmeladeffekten undataget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ralle

#38 » 22:03:01, 28-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt i traktorn nu, köpte en 20-litersdunk Agrol på granngården, hälften kvar men det är alltid bra att ha.
Det var Etylenglykol, och på Biltemadunkarna jag har ståendes står det inte vad det är, men att den inte bör bandas med Propylenglykol, så det är väl samma som Agrolen då, vilket borde betyda att jag kan blanda dessa hej vilt :grin:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Hebbe

#39 » 00:39:34, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det finns en mängd olika frostskyddsvätskor surfade jag runt för att få lite klarhet i hur länge korrosionsskyddet håller sig i de olika vätskorna (tillverkarna av vätskorna brukar ange en livslängd 1-5 år beroende på typ). Det mest extrema budgetalternativet verkar vara den ”filtrerade” glykolen som enl. rykte gick att köpa på bilskroten...
:slag:

Vätskor baserade på propylenglykol anses som en lite sämre värmeavledande vätska i jämförelse med den mycket hälsovådliga etylenglykolen. Samma propylenglykol används även i jord/bergvärmeslingor för värmepumpar. Byter man ut den 25 år gamla värmepumpen till en ny brukar man tydligen behålla den gamla propylenglykolen (jag vet, en ganska dålig jämförelse i detta fall!).
I min ”Deutzmanual” från 2008 rekommenderas att vätskan byts VARJE år! Samma korta intervall har även t.ex. Statoil ANTI FREEZE och Statoil PROPYLENGLYKOL
I min VW diesel Caddy -97 är det blågrönt som gäller och där står följande: Kylsystemet är från fabriken fyllt med en permanent kylvätskeblandning som inte ersätts.

Sist men inte minst, en pdf-fil med 14 olika art. nummer som alternativ och en handfull olika färger :thummar:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Kjell.K.

#40 » 08:22:27, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min Volvo 960, bil, försvann vatten. Jag tätade med kylartätning. Lite vådligt, man är rädd att saker och ting, t ex värmepaketet, ska klegga igen. Jag har vridit en del på värmen fram och åter och allt verkar funka bra och tätt verkar det också vara. Peppar Peppar. :)

Om lekaget har berott på frätskador av något slag som i sin tur kanske berott på för gammal kylvätska, eller inte, vet jag inte, men det är möjligt kanske t om troligt.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Hebbe

#41 » 00:32:27, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikade lite på MECAs glykol sortiment. Mobils kylarvätskor har en angiven livslängd på 3-5 år. MECA här även andra fabrikat. Den bärnstenfärgade PEAK Global (lär vid påfyllning anpassa sig till den befintliga vätskans färg), avsedd för personbilar, anges hålla hela kylsystemets livslängd, d.v.s. utan byte!
PEAK FINAL CHARGE är för tunga fordon, max 6 år i en lastbil men då ska man hälla i en EXTENDER efter 3 år så tydligen är det knepigt att få en livslängd på över 3 år i tunga fordon...
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

baklastare642

#42 » 00:54:59, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken ½!"#¤%& soppa det här med frysskydd är.... :hota:

Enligt scanias instruktionsbok så finns det något som heter "scania korrotionsskydd".
Någon som vet vad det är för något, kemiskt sett alltså?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Wizzman

#43 » 10:27:06, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräver fram en gammal tråd...

Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det inte att mäta fryspunkten med en refraktometer sägs det - det blir ingen skarp gräns mot skalan.
Jag tänker att man kan använda det för att ta reda på vilken glykolsort man har I motorn.

Vår 4200:a har grön glykol och det är lite låg nivå, samt att den inte tål så många minusgrader. Sög upp några milliliter med en spruta och kollade med refraktometern, -11 grader på Propylenskalan och lite mer på etylenskalan. Sög sedan upp lite koncentrerad etylenglykol I samma spruta och skakade så att det blandade sig, sen kollade jag med refraktometern igen - Nu går det inte att utläsa någon fryspunkt längre.

Slutsats: I maskinen bör det vara propylenglykol? Inte etylenglykol I alla fall.

Tänkte köpa en liter propylenglykol och göra samma test en gång till. Fast det verkar inte så lätt att få tag I mindre kvantiteter än 20 liter, så det är kanske bättre att byta kylarvätskan helt.

/Daniel

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Hymas 89

#44 » 10:38:34, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får absolut inte hälla gamla typen glykol i nyare fordon, absolut inte!
Hur det är tvärt om vet jag inte, men jag skulle inte göra det.
Vet att när det blandades på lastbilar kom en kemisk reaktion igång, och gummislangarna löstes upp och bildade små gummikulor som täppte igen värmepaketen.
Kylsystemet fick sköljas i omgångar och värmepaket bytas, allt med stora kostnader. Orsakat av att fel glykol hälldes i av chaufför.

Byt aldrig färg på glykolen.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

v702

#45 » 12:28:52, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strunta i färgen, den har inget med typ av glykol att göra. Läs på förpackning lr datablad.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

5 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se