Holger skrev:nixs skrev:NEJ!
Ledsen nixs, men det där räcker inte.
Du får nog tyvärr förklara.
Det ligger kortfattat till så här att nyare glykoler med OAT-teknik, se utmärkt artikel på Mikael.Johanssons länk för mer info om detta har en annan sammansättning och även rostskyddsteknik. Dessa är inte kompatibla med varandra, du kan få ett scenario där innehållen reagerar med varandra och du får en smörja i kylsystemet som är som marmelad i konsistensen. Detta har hänt i en hjullastare som jag känner till. Det var väldigt jobb att få den ren, bla fick man köra motorn med kokosavfettning och skölja den ett antal gånger med ett externt rengöringsaggregat kopplat till maskinen och motorn. Tog nog närmare en vecka att får det i ordning allt som allt och det är ingen full garanti på att allt blir helt 100.
Den här nyare glykolen har även ett annat sätt att skydda mot korrosion och det är där problemet dyker upp med att byta från äldre sort till nyare. Traditionellt så lägger sig "gammal" glykol som en hinna inne i alla kylkanaler blir en beläggning på väggarna som är rostskyddet så att säga. Det gör man inte med OAT-glykol bla så ger detta bättre värmeöverföring Tex steg3 dieslarna har högre kylbehov pga högre värmeutveckling lokalt i motorn så med traditionell glykol så kunde det bli väl varmt. En fördel till med OAT-glykolen är ju livslängden som utan kylfilter håller dubbelt så länge som vanlig glykol.
Det sägs att man ev kan byta från OAT-glykol till vanlig om man sköljer systemet imellan och kan dränera hela systemet effektivt. Har du däremot vanlig glykol i så har du den där beläggningen på insidan som jag skrev ovan och då FÅR man inte byta till något annat, om man inte vill ha en garanti för att det inte kommer några problem.
En sak till är lurig med detta, man kan ha olika blandningar av glykolerna och det går jättebra men vid just ett visst "magiskt" blandningsförhållande och temperaturförhållande så reagerar kemikalierna med varandra och du har marmelad i systemet.
Vi har på Volvo ett servicemeddelande som säger tex att motorer som är "födda" med grön glykol (Vanlig) och motorer "Födda" med gul glykol (OAT) skall fortsätta vara med den sorten! Får under inga omständigheter blandas!
VW har motsvarande till sina bilar och garanterat de flesta andra tillverkare!