Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Glykol, vilken sort?

116 inlägg • Sida 4 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jörgen.ottosson

#46 » 12:42:06, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Gräver fram en gammal tråd...

Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det inte att mäta fryspunkten med en refraktometer sägs det - det blir ingen skarp gräns mot skalan.
Jag tänker att man kan använda det för att ta reda på vilken glykolsort man har I motorn.

Vår 4200:a har grön glykol och det är lite låg nivå, samt att den inte tål så många minusgrader. Sög upp några milliliter med en spruta och kollade med refraktometern, -11 grader på Propylenskalan och lite mer på etylenskalan. Sög sedan upp lite koncentrerad etylenglykol I samma spruta och skakade så att det blandade sig, sen kollade jag med refraktometern igen - Nu går det inte att utläsa någon fryspunkt längre.

Slutsats: I maskinen bör det vara propylenglykol? Inte etylenglykol I alla fall.

Tänkte köpa en liter propylenglykol och göra samma test en gång till. Fast det verkar inte så lätt att få tag I mindre kvantiteter än 20 liter, så det är kanske bättre att byta kylarvätskan helt.

/Daniel


Innovativt sätt att bättre gissa vad som är blandat i vattnet. :thumme:

Men personligen hade jag nog bytt, speciellt när det är låg inblandning på det du redan har. ( blir nästan samma kostnad att byta som att fylla till vettig blandning)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



magloman

#47 » 14:08:50, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okq8 säljer prop glykol
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gunnar i Sörby

#48 » 16:03:47, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekonomen också, 4 eller 5-liters dunkar
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Truk

#49 » 16:45:01, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi nu skall tänka på miljön så undrar jag varför det mest säljs etylenglykol som är så giftig jämfört med propylenglykol, är den billigare att tillverka?
Det räcker med en dl för att ta död på en man för att inte tala om djur som kan slicka i sig det för att det smakar sött
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Ivar Risslén

#50 » 17:13:41, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är giftigt att dricka behöver inte betyda att det är farligt för miljön. Dricker du en dl av ren etanol så mår du nog inte så bra heller och jag har aldrig hört att det ska vara farligt för miljön.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ac tc

#51 » 11:42:37, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en generalsoppa det här med glykol.
- färgen är inget att lita på, varken sort eller ålder. Många färgämnen blir dassiga efter ett kort tags användning.
Råkar man blanda två av samma typ men med olika färg så blir det nått som ser gammalt och unket ut utan att
det behöver vara nåt fel.
- dieslar med våta foder ställer andra krav på tillsatserna än vad som finns i standard glykol, " fordsjuka" har väl de flest hört talas om. Kavitations skydds additiv finns inte i alla glykoler.
- om systemet inte är kopiöst fullt av klägg så brukar tre sköljningar anses som tillräckligt vid byte.
- glykol från scania, volvo, cat, newholland, jd etc brukar funka bra i dieslar med våta foder. Välj din närmsta handlare som du tycker om.
- agrol och okq8 glykol på 20 liters dunk har jag lite svårt för, det går inte ur databladen att utläsa vilken additiv
tecknologi de använder mera än att det är 2eha som korrosions skydd. 2eha är det som ingår i dexcool aka "death cool".
- Personbilsglykol som kommer från tyska lågkavalitets tillverkare som bmw, audi eller mercedes går fet bort, helt
olämplig.
- GM dexcool, helt fel.
- Chrysler G05, Ford motorcraft gold, volvo blå- skapliga soppor.
Köp glykol av närmaste tung diesel firma och byt så du vet vad du har.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Wizzman

#52 » 12:00:09, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick se att även biltema har prop glykol, fast under båtavdelningen. Köper nog en dunk där idag när jag passerar för att lösa det akuta behovet. Sen får det bli ett byte i vår/sommar.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#53 » 12:12:24, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på Dex Cool? Har inte använt det själv, men det rekommenderas ju till alla mina GM-bilar.
Mina äldre hade redan Etylenglykol när de inskaffades, så det har jag fortsatt med. Men den senaste (03) har orange Dex Cool, så där måste inhandlas något lämpligt att åtminstone toppas med vid behov.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

BM 4 ever

#54 » 12:26:54, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy tusan så svårt att veta vad som är bra eller dåligt !
Dom där additiven som ska motverka kavitation , är det någon som säker vet att dom gör någon skillnad över huvud taget ???
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

qqq

#55 » 18:54:33, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För åtminstone så kunde man på exv scania köpa enbart de ämnen som förbrukas, i typ en liten förpackning.
Går det numera att få tag på sådant ?
själva glykolen funkar i evigheter, det är tillsatserna som förbrukas.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

63an

#56 » 19:18:06, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni har så fina namn på allt är de inte nån som använder vanlig glykol :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#57 » 12:32:41, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vad är det för fel på Dex Cool? Har inte använt det själv, men det rekommenderas ju till alla mina GM-bilar.
Mina äldre hade redan Etylenglykol när de inskaffades, så det har jag fortsatt med. Men den senaste (03) har orange Dex Cool, så där måste inhandlas något lämpligt att åtminstone toppas med vid behov.


Dexcool är jättebra i en motor som är byggd för dexcool med rätt plastmaterial i tätningar och ett slutet kylsystem som håller luften borta.
- Fel packningar äter den upp( tex gm v6/v8 insugnings packningar innan gm fick ordning på det )
- Kommer det in luft så bildar den klägg.
- Fyller du på med fel glykol bildar den klägg. ( dexcool i en dexcool bil, universal fits everything brukar vara dexcool, ett märkligt val kan tyckas men dex är jättevanligt i usa.)
- Innehåller inga antikavitations tillsatser.( inte för dieslar med våta foder )
Antikavitations tillsatserna är egentligen bara snabbverkan korrosionskydd som lägger igen skadan direkt typ silicater eller nitriter.
Dessa är dock lite besvärliga för tätningen i vattenpumpen så de finns inte i vanlig glykol längre.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#58 » 14:16:38, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där! Det var bra information Dex Cool. Eftersom det verkar funka i en bil som gått 27 tusen mil så fortsätter jag nog med det.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Wizzman

#59 » 12:52:32, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu klarar 4200:an -30 grader! :-) Köpte 4kg prop.glykol på Biltema och tappade ut ungefär lika mycket kylarvätska innan vi slog på koncentrat. Vet att man egentligen ska tappa ur allt och hälla I blandad glykol men jag tror det blandar sig bra ändå, maskinen fick gå riktigt varm efteråt.

Det var låg nivå sedan innan (hade en läcka I höstas), och expansionskärlet är stort så jag ska köpa lite glykol till så jag kan fylla upp till rätt nivå - I exp kärlet cirkulerar ju inte vätskan så där behöver jag se till så att det är rätt koncentration.

Den får gå med propylenglykol så länge, men blir det något lämpligt tillfälle ska vi spola ur den och hälla I vanlig etylenglykol istället - så det är samma som till övriga fordon.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#60 » 13:29:50, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Den får gå med propylenglykol så länge, men blir det något lämpligt tillfälle ska vi spola ur den och hälla I vanlig etylenglykol istället - så det är samma som till övriga fordon.


Varning! Säger somliga. Det går inte att byta säkert utan att du får kläggreaktion. Jag törs inte byta på mina fordon.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se