Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Glykol, vilken sort?

116 inlägg • Sida 7 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bengt Erik Eriksson

#91 » 08:38:21, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj nu har jag sökt lite jag med och hittat denna eminenta sammanställning som ger samlade övergripande svar på frågor om glykol.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Läs gärna artikeln om ni inte redan kan allt om iat/oat/hoat.. Inte? Har själv bara hört OAT förut men inte vetat vad som menas.

Kort Sammanfattning och förklaribg till varför du bör läsa denna:
1: Glöm propylenglykol (pg) visserlign kallad ogiftig men direkt ohälsosam att förtära och tekniskt underlägsen etylenglykol.(eg)

2:lär dig om IAT/OAT/HOAT
IAT: ""vanlig glykol" ALLA FÄRGER. Etylenglykol med icke organiska tillsatser. Silikater och fosfater ( japp JO) står för korrosionsskyddet här. Det är dessa som bryts ned på två år och är orsaken till rekomendationen att man ska byta.

OAT: Etyelen bas här med men med ORGANISKT korrosionsskydd. Denna håller bättre och är vad som kallas Longlife. GMs DEX är av denna typ. Agrol hsr en Glykol OAT som tills nu varit enda stället jag sett begreppet. OBS Reagerar med koppar,mässing och bly och ska undvikas i äldre kylsystem innehållande de metallerna.

HOAT: etylenglykol, hybrid med både organiska och ickeorganiska tillsatser. Lite sämre livslängd än OAT men bäst rent tekniskt. Chrysler.ford volvo mercedes har dessa.

I praktiken är rekommendationen 5 års bytesintervall på både oat och Hoat

Läs nu artikeln också...

Detta är klippt ur artikeln..
Kan Jag Blanda X Med Y?
• Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG.
• Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
• Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
• Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.
• Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.
• Blanda aldrig IAT och OAT/HOAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
• Blanda aldrig OAT och HOAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Bengt Erik Eriksson

#92 » 00:26:30, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lite bensin förstör glykol?
Köpte en dunk glykol i måndags. Hade ingen ren dunk så.jag tvättade ur en oljedunk med en skvätt bensin. Tyvärr sköljde jag inte ur bensinångorna. Men är ganska säker på att ingen vätska fanns kvar i dunken. Blandade sedan 50/50 i dunken.. Men refraktometern visar bara 18 grader på färdig blandning.. Blandar jag ett nytt prov från skratch får jag korrekt värde..
Har jag sabbat 25 liter kylvätska nu? :aaargh:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#93 » 07:31:58, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: ....det var inte "fardigblandat" du köpte? ( 25-30% ligger runt -15 -20C°)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#94 » 07:36:44, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, :) att du spädde ut 25%ig blandning med 50% vann, säg att du är för nogagrann för sådana misstag.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#95 » 14:40:32, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sade så gjorde jag ett litet prov från koncentrat dunken som gav rätt värde.
Kan inte ha gjort fel. Bröt en ny dunk koncentrat. Köpt i torsdags pga att det varit soprent på blå glykol i mer än ett år. Tömde över hälften i den (tveksamt?)rengjorda dunken som då blev halvfull (mätte med tumstock t.o.m) fyllde upp med vatten..
Originalförpackningen är fortfarande halv och ospädd..

Luktar bensin om locket fortfarande. Och där tar jag ju provet.. Dunken är så full så det kanske inte blandat sig trots att jag rullat runt den lite.. Kanske får sätta i en visp eller hälla över mellan andra dunkar för att det ska bli homogent..

(nog är det märkligt att man kan få glykolsmak i munnen av att bara skriva om det!)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#96 » 14:47:12, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra åt korken ordentligt, lägg dunken i torktumlaren en halvtimme och kör utan värme. Då får du nog bra blandat.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bengt Erik Eriksson

#97 » 14:51:51, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Har för liten tumlare. Får inte in den där. Betongblandare har jag ingen. På traktorns bakhjul kunde jag spännt fast den men den står utan kylvätska.....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ac tc

#98 » 20:24:36, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är säker på att det är en 50-50 blandning och mkt lite bensin så använd den, ingen fara. Bensinen kommer att åka ur när motorn blir varm.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

jörgen.ottosson

#99 » 22:38:55, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

refraktometer brukar ha ett sträck för "vatten" .....har du provat så den är 0:ad ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bengt Erik Eriksson

#100 » 22:42:26, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:refraktometer brukar ha ett sträck för "vatten" .....har du provat så den är 0:ad ?

Nej
Kollat med vatten men.inte läst av i egentlig mening.. Är med på att göra listan nu.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#101 » 22:45:58, 19-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#102 » 08:08:09, 20-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kicka ut en flaska med blandningen i verkligheten och se om de blir gröt, förutsätter att provsvaret e irrellevant på grund av bensinen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#103 » 17:37:07, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte läst hela tråden, men har några frågor.
Är propylenglykolen på väg bort? Den är väl mindre giftig, och det mesta ska ju bli mindre giftigt nu för tiden?

Det refereras ibland till"gammal grön" glykol? Vad användes förr? 50-60-70-80talet? Propylen eller etylen.

Om man råkar blanda dem, blir fryspunkten lika med eller lägre än den sämsta?

Försämras frysskyddet med tiden, eller bara rostskyddet?

Det behövs inte så stor koncentration för att hindra sprängverkan väl? Blir väl mest "snömos"?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ivar Risslén

#104 » 20:29:59, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om det blir vanligare med olika etylenglykoler. Den har nog några fördelar framför propylenglykol.
Etylenglykol är inte miljöfarlig men giftig om man dricker den. Då slår den bl.a. ut njurarna.
Etylenglykol har använts sedan man började att använda glykol innan så använde man etanol. Den hade en nackdel, den avdunstade innan vattnet kokade bort.
Frysskyddet försämras inte det är bara rostskyddet som ändras med tiden.

Det finns ingen anledning att snåla på glykolen och hoppas att det inte blir sprängverkan. Kör du med motorn och du har "snömos" i kylaren så kokar den.

Läs hela tråden så får du en egen uppfattning om glykolen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#105 » 22:03:56, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker snarast det verkar som om propylenglykol är på väg tillbaka in på marknaden. Ett tag i början av 90-talet hade propylenglykol tagit över nästan helt och hållet, det var på den tiden det fanns något som kallades substitutionsprincipen i Lagen om kemiska produkter (dvs att en giftigare eller miljöfarligare produkt inte fick säljas om ett mindre giftigt och i övrigt fullgott alternativ fanns att få tag i). Men sen gick Sverige med i EU och fick inte behålla substitutionsprincipen, och då kom etylenglykolen tillbaka. I många år var det bara några få återförsäljarkedjor (t ex OKQ8) som hade propylenglykol till försäljning. Men nu på de senaste åren har fler och fler börjat sälja propylenglykol, det finns på de flesta mackkedjor, Swedol, Biltema osv.
Jag skulle kunna tänka mig att det var i slutet av 80-talet som propylenglykol började dyka upp på marknaden.

Den främsta fördelen med etylenglykol är att den är billigare - så de firmor som blandar ihop glykol med lämpliga tillsatser och färgämnen för att sälja som kylarvätska kan göra bättre affärer på att utgå från etylenglykol än från propylenglykol.
Etylenglykol uppstår nämligen som biprodukt i diverse kemiska fabriker med andra huvudprodukter. Där får ju huvudprodukten bära det mesta av fabrikens omkostnader och har man chans att få en slant för biprodukten så är man bara glad för det.
Men propylenglykol måste tillverkas i en särskild process som huvudprodukt, så där finns det ingen chans att låta någon annan stå för fiolerna.

Förutom etanol var det också vanligt att använda glycerol (kallades förr glycerin) innan tillgången på olika glykoler började bli bra. Men etylenglykol användes som kylarvätska redan på 1930-talet.

En sak som man inte kan upprepa för många gånger, är att färgen på en kylarvätska inte har något alls att göra med vad den egentligen består av kemiskt sett.
Det enda som verkar genomgående är att de flesta kylarvätskor som är baserade på propylenglykol är gröna nuförtiden.
Men det går inte att säkert skilja s k longlifeglykol från etylenglykol med gamla sorters inkompatibla tillsatser genom att titta på färgen.
Visserligen är de i Sverige mest kända longlifekylarvätskorna (t ex VAG:s G12) rosafärgade, men det finns också sådana som är t ex gula, orange eller blå.
Etylenglykol med gammaldags tillsatser har traditionellt oftast varit grön eller blå, men det finns även t ex gul och helt ofärgad sådan. Numera undrar jag om man inte börjar gå ifrån grön färg på denna, åtminstone bland firmor som också säljer propylenglykol.
Och Biltema säljer glykol med samma slags tillsatser, bara i olika koncentration, som normal respektive longlife. Och då med blå respektive röd färg.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se