Jag har gjort det enkelt för mig.
Efter att ha pratat med den tekniska avdelningen på Q8 så använder jag Q8 longlife rakt av i alla motorer.
Motorerna töms på gykol, sköljs igenom några gånger och ny gykol fylls på.
Då vet jag iallafall var det är för sort i dom.
Så en Amazon B18, Golf V, Porsche 924, Yanmar är då några exempel som har fått bytt gykol. Hittills utan problem.
Har läst om kaveteringsproblem runt
cylinderfoder på grund av fel gykol, om det är ett praktiskt bekymmer på Yanmar kan jag inte uttala mig om, men i sin tur så körs ju inte motorn så hårt dagarna i ända. Skulle det vara ett bekymmer så hinner nog andra bekymmer före under åren som går... Dumpern och kompressorn är ju luftkylda så där förekommer inga funderingar mo gykol.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.