Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Glykol, vilken sort?

116 inlägg • Sida 1 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 10:56:52, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu har jag äntligen skaffat mig en refraktometer för att mäta glykol och batterisyra, (duger även till spolarvätska). Istället för alla glaspipetter med en flottör i. De går ju bara sönder när de ligger i verktygslådan. :sad:

Nå till min fråga. Till skillnad från de enklare mätarna så finns det olika skalor för etylenglykol respektive propylenglykol. Dessa skalor skiljer allt mer ju lägre fryspunkt man söker.
Hur ska man vet vilket antifrysmedel som finns i ett existerande kylsystem? Alltså när jag byter kylvätska själv så vet jag naturligtvis vad jag häller i. Men om jag kollar på en begagnad maskin så ger frostskyddet i motorn en indikation på hur väl grejorna är skötta. Men säljaren vet sällan vad det är i. :uupps: Kan man känna det med fingrarna, på lukten eller något?
Se där en sak som jag aldrig behövt fundera över innan jag skaffade bättre grejor. Kan det va så illa att ju större noggrannhet man kräver desto större blir osäkerheten? :razz:
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



63an

#2 » 12:31:16, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla färgen på vätskan, är den blå är det bra grejer, rostskyddande alltså!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

arcticforever

#3 » 12:43:21, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

All glykol är rostskyddande.............
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Joe

#4 » 13:06:03, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska ha glykol som är "bra grejer" så ska den vara röd / lila (longlife för alu motorer)
Blå är OFTAST vanlig Etylenglykol.
Grön är OFTAST Propylenglykol.

Sen finns det med / utan silikater m.m. dvs all glykol är INTE blandbara. Inte ens om det har samma färg tyvärr.
Detta beronde på avsaknad av standard.
Senast redigerad av Joe 13:07:36, 06-07-2009, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

63an

#5 » 13:06:04, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, men den är bäst den blå! :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#6 » 13:06:14, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen har ingen betydelse. Röd, grön eller blå.
Deus es machina inversus.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Holger

#7 » 14:09:58, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tja, men den är bäst den blå! :mrgreen:

Kan vi fortsätta den sakliga diskussionen?
:back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#8 » 15:24:22, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken är den att BMV,WV, Audi o alla stora rekommenderar den blå, är det nog sakligt?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#9 » 15:25:24, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Säg det direkt så vi slipper tumla runt och undra vad du menar! ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Patrikke

#10 » 15:57:51, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran vw golf så är det röd glykol.
Golfen i sig är grön.

Som det stod i ett tidigare inlägg så är den röda glykolen longlife.

Detta blev dock inte svaret på ts fråga, om hur man vet vad som är vad i maskinen.
Det har jag ingen aning om heller så jag följer denna tråd med intresse.
Lycka är att äga skitmånga grejer
Användarvisningsbild
Patrikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:01, 28-04-2009
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 16:28:06, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får man finna sej i att det kan vara precis hursomhelst i begn. bilar/traktorer, det är min erfarenhet eftersom folk inte bryr sej, säkerligen blandat!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Joe

#12 » 17:02:36, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill spendera så kan man skicka ett prov för analys: http://www.alcontrol.se/

Annars är nog det billigaste och enklaste sättet att byta kylarvätska helt och sen skriva upp vilken typ och fabrikat det är i...

Glykol smakar sött men jag vet inte om alla typer gör det.. Och det är giftigt!
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#13 » 17:21:04, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha tack!
Men när jag är spekulant på en maskin vill jag ju kolla denna detalj innan jag köper. Är kylvätskan ren, med klar färg av rött, grönt eller blått och klara ner till minus 40° vet jag att ägaren har varit lite förutseende och skött om grejorna. Är kylvätska brun, grumlig och bara klarar -20° eller sämre är det tveksamt. -10° är det bara till att gå därifrån direkt. På en sådan maskin är det oftast inte något som är skött enligt manual.

Eftersom skalorna börjar gå isär märkbart runt -20° så vore det bra att veta vad det är man analyserar. Annars får man gissa att det är det sämre alternativet om man vill vara på säkra sidan, och riskera att missa en potentiellt bra affär.

Jag byter alltid kylvätska och oljor när jag köpt en ny (begagnad) maskin. Det känns lugnare så.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mikael.Johansson

#14 » 19:24:04, 06-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag ha grön glykol i bilen?

Snälla, kan du ge mej ett tips på vilken glykol jag ska ha i min nya Mazda. Glykolen som finns i motorn nu är grön.

Ska jag bara fylla på med grön igen?
Kram, Sandra




Egentligen har färgen ingen betydelse, även om många påstår det. Färgen är bara ett sätt för tillverkarna att hålla isär sina olika kvaliteter. Du ska däremot inte blanda etylenglykol och propylenglykol (din Mazda har etylenglykol i motorn).

Om vi tar Castrol som exempel, så säljer de tre olika etylenglykoler med olika färg och pris. Den dyraste har längst livslängd och den billigaste har kortast, men alla är blandbara med varandra. Färgen blir dock ofta ”rostbrun” när man blandar olika glykolkvaliteter med varandra, och då tror folk ofta att glykolens rostskyddande egenskaper har försvunnit. Ty i en glykols livslängd gäller inte ”anti-frys-förmågan”, utan korrisionsskyddet.

För att inte krångla till detta resonemang råder jag dig dock att köpa glykolen hos närmaste Mazdahandlare, då är det ingen risk att det blir fel. Om du däremot inte har någon Mazdaverkstad på nära håll så kan du naturligtvis köpa glykol på närmaste biltillbehörsbutik, bara du köper den glykolkvalitet som rekommenderas av tillverkaren.
Bosse


Säger Bildoktorn.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#15 » 17:49:24, 13-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om ingen vet hur man tar reda på vad som redan finns i motorn. Jag gissar att det är bäst att utgå ifrån att en gammal maskin har etylenglykol i kylsystemet.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: aaberg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se