Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Glykol, vilken sort?

116 inlägg • Sida 8 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bengt Erik Eriksson

#106 » 17:03:23, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något sorts test man kan göra för att kolla vad man har? Tex test sticka eller droppa i något i ett prov och se vad som händer?

Iofs kan man ju göra ett frysprov. Blanda till frystempen man har i frysen och se enligt vilken skala det fryser.
Men det är ju lite omständigt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



torbjorn_forsman

#107 » 17:36:04, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa personer med känslig näsa kan känna skillnad på propylen- och etylenglykol på lukten.

Ett sätt att kolla om det är longlifeglykol eller inte är att ta ett litet prov av kylarvätskan, blanda den med lika delar färdigblandad longlifeglykol av pålitligt märke (alltså VAG G12) och låta den stå någon vecka. Om den blir brun och grumlig eller får fällning, så är det inte longlifeglykol man har blandat den med.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#108 » 21:13:59, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå glykol, vet inte vad Ford använder för kvalisort i nyare bilar, men den SER inget vidare ut....

Bild
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

torbjorn_forsman

#109 » 22:00:01, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 10-15 år sedan användes en longlifeglykol som är identisk med VAG:s G12 i europeiska Ford. Vet dock ej om de har bytt till något annat på ännu senare år, eller om det kan förekomma andra sorter från fabrik i USA-tillverkade exemplar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#110 » 17:03:56, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst den här tråden och många andra som handlar om glykol kan jag konstatera att jag känner mej mer förvirrad och osäker än någonsin :???:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

-VB-

#111 » 21:56:55, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver hjälp med vilken kylarvätska man kan slå på en MF 35?
-65 diesel.
-VB-
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:04, 21-11-2022
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
IH 484

meken49

#112 » 22:24:21, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Efter att ha läst den här tråden och många andra som handlar om glykol kan jag konstatera att jag känner mej mer förvirrad och osäker än någonsin :???:

Är det inte enklast att tappa ur kylvätskan om man är osäker på vad det är för sorts glykol i den?
Sedan kan man ju fylla i vad man tycker är lämpligast :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Bengt Erik Eriksson

#113 » 03:41:40, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

-VB- skrev:Behöver hjälp med vilken kylarvätska man kan slå på en MF 35?
-65 diesel.


Enklastte billigsste etylenglykolen. Longlife glykolerna är för moderna motorer mrd mycet lättmetaller och ingen mässing eller tenn.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

QV_

#114 » 13:20:42, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort det enkelt för mig.
Efter att ha pratat med den tekniska avdelningen på Q8 så använder jag Q8 longlife rakt av i alla motorer.

Motorerna töms på gykol, sköljs igenom några gånger och ny gykol fylls på.
Då vet jag iallafall var det är för sort i dom.

Så en Amazon B18, Golf V, Porsche 924, Yanmar är då några exempel som har fått bytt gykol. Hittills utan problem.
Har läst om kaveteringsproblem runt cylinderfoder på grund av fel gykol, om det är ett praktiskt bekymmer på Yanmar kan jag inte uttala mig om, men i sin tur så körs ju inte motorn så hårt dagarna i ända. Skulle det vara ett bekymmer så hinner nog andra bekymmer före under åren som går... Dumpern och kompressorn är ju luftkylda så där förekommer inga funderingar mo gykol.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Joe

#115 » 22:43:42, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att använda rätt sorts vatten till glykolen.
Pratade med en som håller på med detta i industriell skala och han tyckte att avhärdat vatten var det bästa.
Jag tänkte mig att destillerat vatten eller avjoniserat var bättre men han hävdade att naturen försöker få tillbaka sin jämvikt och att detta skulle i sin tur ge andra effekter på metallerna vatten befinner sig i.
Vad som är rätt och fel kan jag inte säga, men bra pH och inga onödiga metaller eller mineraler typ kalk är en bra början.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

torbjorn_forsman

#116 » 11:04:16, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är också värt att tänka på att de glykolkvaliteter som säljs i olika länder är anpassade till vad som är vanlig vattenkvalitet i respektive land. Exempelvis är det ju vanligt med surt och aggressivt vatten i Japan och USA, men hårt och kalkhaltigt vatten är sällsynt där. Alltså får de världsdelarnas kylarvätskor tillsatser som är bra på att motverka korrosion, men de klarar inte av att hålla pannsten och andra avlagringar som kan bli följden av ett alkaliskt vatten med höga kalk- eller gipshalter borta.
Fransk glykol är tvärt om, med anledning av det mycket hårda vatten som är vanligt där. Osv osv.
Det är inte alls självklart att rekommendationer från en utländsk motor- eller fordonstillverkare passar bra ihop med de vattenkvaliteter vi har här i Sverige.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se