Sida 8 av 8

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 17:03:23, 07-12-2017
av Bengt Erik Eriksson
Finns det något sorts test man kan göra för att kolla vad man har? Tex test sticka eller droppa i något i ett prov och se vad som händer?

Iofs kan man ju göra ett frysprov. Blanda till frystempen man har i frysen och se enligt vilken skala det fryser.
Men det är ju lite omständigt..

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 17:36:04, 07-12-2017
av torbjorn_forsman
Vissa personer med känslig näsa kan känna skillnad på propylen- och etylenglykol på lukten.

Ett sätt att kolla om det är longlifeglykol eller inte är att ta ett litet prov av kylarvätskan, blanda den med lika delar färdigblandad longlifeglykol av pålitligt märke (alltså VAG G12) och låta den stå någon vecka. Om den blir brun och grumlig eller får fällning, så är det inte longlifeglykol man har blandat den med.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 21:13:59, 07-12-2017
av d557017
Apropå glykol, vet inte vad Ford använder för kvalisort i nyare bilar, men den SER inget vidare ut....

Bild

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 22:00:01, 07-12-2017
av torbjorn_forsman
För 10-15 år sedan användes en longlifeglykol som är identisk med VAG:s G12 i europeiska Ford. Vet dock ej om de har bytt till något annat på ännu senare år, eller om det kan förekomma andra sorter från fabrik i USA-tillverkade exemplar.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 17:03:56, 13-12-2017
av BM 4 ever
Efter att ha läst den här tråden och många andra som handlar om glykol kan jag konstatera att jag känner mej mer förvirrad och osäker än någonsin :???:

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 21:56:55, 21-11-2022
av -VB-
Behöver hjälp med vilken kylarvätska man kan slå på en MF 35?
-65 diesel.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 22:24:21, 21-11-2022
av meken49
BM 4 ever skrev:Efter att ha läst den här tråden och många andra som handlar om glykol kan jag konstatera att jag känner mej mer förvirrad och osäker än någonsin :???:

Är det inte enklast att tappa ur kylvätskan om man är osäker på vad det är för sorts glykol i den?
Sedan kan man ju fylla i vad man tycker är lämpligast :smile:

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 03:41:40, 26-11-2022
av Bengt Erik Eriksson
-VB- skrev:Behöver hjälp med vilken kylarvätska man kan slå på en MF 35?
-65 diesel.


Enklastte billigsste etylenglykolen. Longlife glykolerna är för moderna motorer mrd mycet lättmetaller och ingen mässing eller tenn.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 13:20:42, 26-11-2022
av QV_
Jag har gjort det enkelt för mig.
Efter att ha pratat med den tekniska avdelningen på Q8 så använder jag Q8 longlife rakt av i alla motorer.

Motorerna töms på gykol, sköljs igenom några gånger och ny gykol fylls på.
Då vet jag iallafall var det är för sort i dom.

Så en Amazon B18, Golf V, Porsche 924, Yanmar är då några exempel som har fått bytt gykol. Hittills utan problem.
Har läst om kaveteringsproblem runt cylinderfoder på grund av fel gykol, om det är ett praktiskt bekymmer på Yanmar kan jag inte uttala mig om, men i sin tur så körs ju inte motorn så hårt dagarna i ända. Skulle det vara ett bekymmer så hinner nog andra bekymmer före under åren som går... Dumpern och kompressorn är ju luftkylda så där förekommer inga funderingar mo gykol.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 22:43:42, 26-11-2022
av Joe
Tänk på att använda rätt sorts vatten till glykolen.
Pratade med en som håller på med detta i industriell skala och han tyckte att avhärdat vatten var det bästa.
Jag tänkte mig att destillerat vatten eller avjoniserat var bättre men han hävdade att naturen försöker få tillbaka sin jämvikt och att detta skulle i sin tur ge andra effekter på metallerna vatten befinner sig i.
Vad som är rätt och fel kan jag inte säga, men bra pH och inga onödiga metaller eller mineraler typ kalk är en bra början.

Re: Glykol, vilken sort?

InläggPostat: 11:04:16, 27-11-2022
av torbjorn_forsman
Det är också värt att tänka på att de glykolkvaliteter som säljs i olika länder är anpassade till vad som är vanlig vattenkvalitet i respektive land. Exempelvis är det ju vanligt med surt och aggressivt vatten i Japan och USA, men hårt och kalkhaltigt vatten är sällsynt där. Alltså får de världsdelarnas kylarvätskor tillsatser som är bra på att motverka korrosion, men de klarar inte av att hålla pannsten och andra avlagringar som kan bli följden av ett alkaliskt vatten med höga kalk- eller gipshalter borta.
Fransk glykol är tvärt om, med anledning av det mycket hårda vatten som är vanligt där. Osv osv.
Det är inte alls självklart att rekommendationer från en utländsk motor- eller fordonstillverkare passar bra ihop med de vattenkvaliteter vi har här i Sverige.