Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

"Dieselalger"

61 inlägg • Sida 2 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

johan.eriksson

#16 » 22:28:38, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med dieselbakterier är ett problem som vi nog kommer att se mer och mer av i framtiden, det är en vanlig jordbakterie som finns lite överallt även i kondensvatten och den trivs mycket bra i den moderna dieseln som innehåller rapsolja,RME, Har för mig att RME kan vara vattenbärande utan att det syns :klia: . problemen blir ännu större i maskiner där man inte omsätter så mycket bränsle, tidigare sas de att lagringstiden inte borde överstiga ett år, nu är det nere på tre månader. så att använda någon form av biocidtillsats i bränslet är inte fel, finns en del olika fabrikat, det är en ganska billig försäkring. Jag tror att vår medmaskinist Dieselmeken kan berätta mer om det hela.
Här finns lite att läsa om det, iofs info från en tillverkare av motprodukter för problemet, men visar ändå lite vad det handlar om.
http://www.kf-maritim.se/Valkommen.asp
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



bm1113

#17 » 22:43:10, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur löser man detta om man redan blivit drabbad ? fins det något medel som löser upp så man får igång maskin utan att riva allt ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ROLF DAHLBERG

#18 » 22:51:30, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägas att det är ett h**lvete när man får detta i tanken vi har stor problem med detta i göteborg vi använde ett medel som finns hos båtfirmor
filter blir som gummi och denna bakterje lever mellan vattnet och soppan
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

johan.eriksson

#19 » 22:57:25, 02-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Hur löser man detta om man redan blivit drabbad ? fins det något medel som löser upp så man får igång maskin utan att riva allt ?

De medel jag har sett löser inte upp algerna utan bara dödar dom, så har man fått in det så måste man göra rent systemet med vanligt manuellt arbete, så där för är det nog bättre att försöka att förebygga det.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dieselmeken

#20 » 18:32:15, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer, göra rent först, tanka på ny diesel sedan på med motmedel. Att hälla i medel när man är drabbad hjälper inte. Finns inget medel mot alger, däremot finns det en del som förebygger alger.
Själv har jag drabbats i Bobben, det var till att tömma, rengöra, fylla på, motmedel. Därefter är det lugnt. Använder Redlines medel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

blom r

#21 » 18:56:27, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är lite märkligt med dagens teknik med mera att dom inte kan hitta något som äter denna alger... men vi får väl hoppas på framtiden och att kanske bränslebolagen tar sitt ansvar och tillsätter ett motmedel i bränslet från första början...
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

63an

#22 » 18:57:19, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det spammaren skrev? :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

blom r

#23 » 19:00:37, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du har helt rätt 63an... :buga:
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

63an

#24 » 19:08:47, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara ett normaltillstånd, skillnad på veta och tro :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Daniel.A

#25 » 09:07:35, 04-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också råkat ut för dessa alger på min Bm 400, trodde knappt på det först...men som det står i en av länkarna med info så kan de uppträda som svarta små klumpar eller liknande...dessa hade täppt till det lilla stålfiltret ovan glaskoppen på den lilla matarpumpen..traktorn gick lite ryckigt det sissta som det skulle ha varit dålig soppa tillförsel...men som sagt så hittades felet i detta filter...svart gojja...tanken hade dessa små klumpar i sig på sidorna...fick bli invärtes avfettning/spolning av tanken...visst är gammla flagor o rost en sak...men detta smetade igen.. :sad:
Får nog skaffa ngt motmedel...det står ju en slatt diesel i alla maskiner man har...som bara används då och då...
Känns som de som hittar en avställd traktor i framtiden som tankats med denna diesel kommer ha lite mer pyssel än att stoppa i ett nytt batteri o bara starta.. :eek:
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Conny 474

#26 » 20:28:38, 29-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har bio-protect 2, en bekant använde detta med hyfsat resultat.

Conny.
Conny 474
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:10, 13-08-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo T22 o 24
Bm 400
Valmet 415
JCB 3cx
Atlas 1104

messersmith

#27 » 18:20:31, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under det senaste året har RME-halten höjts fr 2% upp till 5%, vilket har lett till att dieselalgerna förökar sig med en väldig hastighet. Inte nog med att dom täpper till filter och likanande så lämnar algerna förätande syror som skadar pumpar och spridare. Eftersom algerna lever i skicktet mellen vattnet (som finns på botten) och bränslet, så hjälper det tyvärr inte att man tankar ofta. Det enda som händer på botten är att slammet(algerna) rörs om lite, men forfarande finns kvar där.
Det finn ett TUV-Certifierat medel som heter Power Maxx Diesel Atibacteria där det är bevisat att det fungerar.
Kan rekommendera att ni besöker
http://www.powerchem.se/
HÄR FINNS ÄVEN EN WEBSHOP SOM FUNKAR BRA.
messersmith
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:01, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

nixs

#28 » 18:24:55, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

messersmith skrev:Under det senaste året har RME-halten höjts fr 2% upp till 5%, vilket har lett till att dieselalgerna förökar sig med en väldig hastighet. Inte nog med att dom täpper till filter och likanande så lämnar algerna förätande syror som skadar pumpar och spridare. Eftersom algerna lever i skicktet mellen vattnet (som finns på botten) och bränslet, så hjälper det tyvärr inte att man tankar ofta. Det enda som händer på botten är att slammet(algerna) rörs om lite, men forfarande finns kvar där.
Det finn ett TUV-Certifierat medel som heter Power Maxx Diesel Atibacteria där det är bevisat att det fungerar.
Kan rekommendera att ni besöker
http://www.powerchem.se/
HÄR FINNS ÄVEN EN WEBSHOP SOM FUNKAR BRA.


Jag skulle hålla mig till det som Volvo själva säljer! Det är garanterat godkänt beprövat och effektivt! Inte någon nasare som bara dyker upp, slänger in ett inlägg! :skriva:

http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#29 » 18:55:54, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

messersmith skrev:Under det senaste året har RME-halten höjts fr 2% upp till 5%, vilket har lett till att dieselalgerna förökar sig med en väldig hastighet. Inte nog med att dom täpper till filter och likanande så lämnar algerna förätande syror som skadar pumpar och spridare. Eftersom algerna lever i skicktet mellen vattnet (som finns på botten) och bränslet, så hjälper det tyvärr inte att man tankar ofta. Det enda som händer på botten är att slammet(algerna) rörs om lite, men forfarande finns kvar där.
Det finn ett TUV-Certifierat medel som heter Power Maxx Diesel Atibacteria där det är bevisat att det fungerar.
Kan rekommendera att ni besöker
http://www.powerchem.se/
HÄR FINNS ÄVEN EN WEBSHOP SOM FUNKAR BRA.

Deras "mirakelmedel" säljs även under ett annat namn av ett annat företag i "tillsatsbranshen".
Vet att det INTE fungerar, har testat det både i fordon och lite mera "vetenskapligt"! Testat med olika temperaturer, inblandningshalter och rundpumpnings försök.
Resulatet blev alltid detsamma, ingen minskning av befintliga alger, (som väntat...).
Finns nog inget medel på marknaden som kan ta bort befintligt etablerade alger i dieseltanken, bara förhindra uppkomsten av det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#30 » 21:43:24, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om Messersmith dyker upp här något mer efter de sågningarna? :rock_on: :lmao: :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se