Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hur bränsle försörja motor vid lutning

39 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Andreas Mattsson

#16 » 23:31:28, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tar vi dom flesta tankar i personbilar och dylikt så sitter alltid pump eller sungledningar i en mindre skål som är fäst i tanken på botten alt att det är en plastburk som pumpen sitter inbyggd i som du monterar ner i tanken,,hur som helst så har dessa konstruktioner en sak gemensamt,att behålla en mängd bränsle kvar när tanken lutas.

systemet är uppbyggt så att det rinner sakta in i behållaren och därmed sakta ut,detta ger en stunds körning,samma grej som med en cachetank fast inbyggd direkt i tanken eller runt pump.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



JoBy

#17 » 23:35:47, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Hänger väl på hur stor plats du har att göra ett ingrepp OM de finns utrymme så kan man lika gärna bara montera in på ledningen en minitank som har nån liter att åka på tills du kommit på planare mark eller tanka när du avslutar körningen är bästa alternativ!


Problemet med det är att eventuell luft som kommer in i tanken aldrig kommer ut.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Andreas Mattsson

#18 » 23:37:16, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

här syns bränslereservtanken 1modell
Bild

här syns den senare modell2 där den sitter ihop med bränslepump,denna modell är även så bra gjord att pumpen suger upp och fyller hela burken med bränsle(drygt en liter beroende på modell)för att sen ta av bränslet i burken,ungefär som en 2-stegs matning.
Bild
Senast redigerad av Andreas Mattsson 23:51:55, 22-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson

#19 » 23:38:11, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:
63an skrev:Hänger väl på hur stor plats du har att göra ett ingrepp OM de finns utrymme så kan man lika gärna bara montera in på ledningen en minitank som har nån liter att åka på tills du kommit på planare mark eller tanka när du avslutar körningen är bästa alternativ!


Problemet med det är att eventuell luft som kommer in i tanken aldrig kommer ut.



det sitter nästan alltid en retur på dessa tankar då pumpen kör med övertryck.

och skulle man stå med en tank utan retur har man köpt fel tank och får skylla sig själv,bensin och insprutning klarar sig utan retur,diesel ska ha med.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

JoBy

#20 » 23:53:19, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:
JoBy skrev:
63an skrev:Hänger väl på hur stor plats du har att göra ett ingrepp OM de finns utrymme så kan man lika gärna bara montera in på ledningen en minitank som har nån liter att åka på tills du kommit på planare mark eller tanka när du avslutar körningen är bästa alternativ!


Problemet med det är att eventuell luft som kommer in i tanken aldrig kommer ut.



det sitter nästan alltid en retur på dessa tankar då pumpen kör med övertryck.

och skulle man stå med en tank utan retur har man köpt fel tank och får skylla sig själv,bensin och insprutning klarar sig utan retur,diesel ska ha med.


Vem var det riktat till Andreas?

Min kommentar är att det inte funkar att bara kapa ledningen och montera en tank på någon liter där.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Andreas Mattsson

#21 » 23:56:01, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte riktat till nån,,bara en vidareresonering på erat prat om cachetankar,,bra att du frågar innan reaktion :thumme: .


och du har helt rätt i att det inte funkar,en matarpump måste nog dit,annars blir det som du säger att luft sugs dit och kan bara gå genom motorn ut med samma resultat som bränslebrist,,retur funkar inte heller då den skulle suga luft via den hellre än bränsle från tank.
Senast redigerad av Andreas Mattsson 00:01:26, 23-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson

#22 » 23:58:47, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

men som trådstartaren har det med sin tank är nog en annan tank/cachetank eller rörligt sugledning i botten det han har att prova,,blir nog svårt med nån av mina ide`r
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

63an

#23 » 09:17:05, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väldigt medveten om att de lätt strular men kan man få TS att fylla tanken som sådan efter körning så är de inget problem å vet själv att de krävs lite diciplin att följa en självklar åtgärd! Du vet kroppen får ju lida :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Göran Ekman (trådstartaren)

#24 » 11:23:37, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är väldigt medveten om att de lätt strular men kan man få TS att fylla tanken som sådan efter körning så är de inget problem å vet själv att de krävs lite diciplin att följa en självklar åtgärd! Du vet kroppen får ju lida :vissla:
Maskinen är en service maskin på ett jordbruk med djur alla kör den ( men jag kör mesta timmarna) tankningen är ofta någon annans problem maskinen går många korta kör cykler. Få till en tanknings rutin är mycket enklare när man kör hela dagar med en maskin ( egen erfarenhet i vår och höstbruk) . Har efter nio år lyckats köra många bränsle stopp. Hur många bränsle stopp tål insprutningspumpen ? Bränsle tanken kunde varit bättre utformad när det gäller att funka med lutningar och låga bränsle nivåer. Drog igång tråden för att se vilka lösningar man skulle kunna använda för att lösa mina problem . Den enda tekniska lösningen verkar vara en mellan tank vilket innebär en extra pump och flera kopplings punkter . Problemet är inte akut tillsvidare får vi väl skärpa oss när det gäller tankningen. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#25 » 11:45:36, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ett problem som alla som har en senare LM 641 eller LM 642 också delar. Men inte bygger de om maskinerna för det, är det bara 1/4 tank så får det luta så mycket det vill. Att hålla bränslenivån över 1/2 tank för att vara säker på att slippa problem borde inte vara olösligt på en sådan maskin när baklastarägarna fixar det och inte ens ser det som ett problem.
Kanske vore enklare att utbilda personalen än att bygga om maskinen. Det går ändå inte att bygga bort allt som oengagerade maskinförare kan ställa till. Sätt bara ett anslag i hytten att den inte får köras med mindre bränsle än halv tank, så är det problemet ur världen. Kan inte maskinförarna ta det till sig så lär de inte tanka när mätaren står på tom heller.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#26 » 11:50:01, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra Leif! Och jag svär på att moddar du/ni bränsleförsöjningen så körs den bara tom istället om de är så illa med gänget!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 16:31:06, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Bra Leif! Och jag svär på att moddar du/ni bränsleförsöjningen så körs den bara tom istället om de är så illa med gänget!
. Din tankegång är helt främmande för mig. Skulle jag ändra mitt beteende i stället för att fixa någon tveksam teknisklösning på ett inbillat problem . Ett annat sätt att lösa det vore att fixa till givaren till bränsle mätaren så att den visar tomt tidigare funkar på våran firmabil. Enklaste lösningen är nog det Leif föreslår , kör nog på den varianten. Göran
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

danne mähl

#28 » 17:01:59, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut efter den mekaniska matar pumpen?
Finns det en retur ledning till tank eller kommer den senare.
(Har set på en gammal maskin) Tank, matar pump, filter, där efter en ledning till insprutnings pumpen + retur till tank. där borde det funka med en liten extra tank. Men det får inte bli för varmt.
Fast vet inte om det räcker för man kör ju inte alltid om kring. Står man still på en plats och jobbar så räcker inte en lite så långt. Egen erfaren het vid gräv jobb.
Detta var bara en fundering. Finns säker flera nackdelar med detta
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Mikael.Johansson

#29 » 17:16:33, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur är detta problem eller vad man ska kalla det? Löst på alla andra maskiner som körs när det lutar lite ? Enklast är väl att ha en tank som är hög och smal antar jag. Göran


Lösningen brukar vara att man har endera en del utav botten som en skål, och så utformad att bränslet inte rinner ur den vid lutning men rinner ner i den vid plan mark; Är den tillräckligt stor kan man köra rätt länge även när det lutar; Eller så är botten rundad, mycket vanligt på mera kompakta eller höga tankar.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

LeifAndersson

#30 » 17:30:18, 23-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När 641 med den ny platta tanken på "bredhyttarna" kom var det ett jätteproblem från början, nu har ingen ens nämnt det på 20 år eller så. Så man anpassar sig rätt snart. Vår 642 är mycket uthyrd och med en text att den inte får köras under halv tank har det funkat utmärkt, och på köpet har ingen lyckats köra bränslestopp heller på 3-4 år! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se