JoBy skrev:Det rätta benämningen är väl 'surge tank'. En 'catch tank' används för att fånga spill från kylare eller olja från vevhusventilation.
Rätt utfört är en 'surge tank' väldigt bra.
Det viktiga är att mellantanken matas av en pump och att den har en retur i toppen som går tillbaka till stora tanken. Detta för att mellantanken alltid ska vara trycklös, och det får inte bli undertryck om matarpumpen slutar leverera bränsle, eller om den kortsiktigt levererar mindre än motorn förbrukar. Eventuell bränsleretur från motorn går tillbaka till mellantanken. Mellantanken bör vara hög och smal ( stående rör ) för att bli okänslig för lutning (eller G-krafter). Utloppet till motorns bränslepump placeras i sidan strax över tankens botten (så att eventuellt bottenslam inte sugs upp). I ditt fall skulle jag om möjligt montera mellantanken så att överdelen är strax under slamkoppen. Monteras den högre rinner bränslet ut om du öppnar slamkoppen. Monteras den lägre får motorns förpump svårare att suga fram bränsle efter soppatorsk.
. Det är så jag har gjort men någongång ibland i slutet av ett arbets pass händer det att det blir för låg bränsle nivå ,du kör ner framhjulen i diket , soppa torsk. Hoppades på att det skulle ha funnits någon standard lösning typ gör så här använd dessa prylar. Dimo finns det någon annledning till att skissen ovan inte skulle funka. Görandimorep skrev:Tyvärr brukar alla förändringar i bränslesystem medföra försämringar..
-Är det inte bara bättre att tanka lite oftare om du ska köra i lutningar?
dimorep skrev:¤Nivån i bufferttanken måste alltid hållas i den nivån (speciellt viktigt vid avslagen motor) att luft inte kan leta sig in i systemet.
dimorep skrev:¤Driftsäkerheten / livslängden på elpumpar är inte jättebra, fungera hyfsat till racemotorer, men inte till motorer som går i daglig drift.
dimorep skrev:¤Flödet måste stämma mot vad motorn behöver, under alla tänkbara förutsättningar.
dimorep skrev:¤Inget får påverka systemtrycket, varken på sug eller retursidan.
dimorep skrev:¤Ändrad tank/bränslenivå kan påverka ev. monterad termostart.
dimorep skrev:¤Tanken får inte vara placerad på ett sådant sätt att bränslet värms upp av motorn/avgaserna.
dimorep skrev:Men kan du konstruera en tank utan att det blir några negativa påverkningar med den så blir det såklart bara till fördel!
JoBy skrev:Det är väl massor av motorer som använder elpump. I detta fall skulle jag välja en lågtrycks förgasarpump med bra sugförmåga, typ FACET med inbyggd sugsil.
Pumpen ska flöda mer än motorn förbrukar på maxlast, det är allt.
Åtkomsten är dålig ,rören är svetsade direkt i tankens översida ända hålen är påfyllningen samt givaren till bränsle mätaren. Nu kommer jag på en sak till när jag snyggade till bränsle tanken för några år sedan körde jag med en plast dunk som satt i höjd med ventilkåpan minns inte att det krånglade på något vis. Men det var bara under några sommar veckor. Görantracker skrev:Hur åtkomligt är det att sätta en flexibel sugslang med en tyngd invändigt i tanken, tänkte samma modell som i en motorsåg .......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster