Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hur bränsle försörja motor vid lutning

39 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 10:30:18, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsle tanken på min Merlo teleskoplastare är relativt platt med plan botten . Vilket för med sig att när det närmar sig kvarts tank ca 30l och maskinen lutar suger det luft soppa torsk . Hur löser man problemet? Motorn är en perkins 1004-40t med mekaniska matar bränslepump på sugsidan före matarpumpen sitter det en slam kopp i glas. Går det att ha någon form av mellan tank som matas med en elpump där den mekaniska pumpen kan få sitt luft fria bränsle. Finns det någon lösning på detta problem. Göran
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



bert

#2 » 10:40:11, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tävlingsbilar så ha en del nåt som kallas cachetank iprincip en liten tank till på någon/några liter bränsle som pumpen sen suger ifrån https://www.google.se/search?q=catchtan ... B800%3B600
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

anders holmström

#3 » 10:43:10, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det borde fungera att ha en sluten tank med en slang som går tillbaka till bränsletanken som överfyllnadsskydd :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

dimorep

#4 » 10:44:19, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr brukar alla förändringar i bränslesystem medföra försämringar.. :sad:
-Är det inte bara bättre att tanka lite oftare om du ska köra i lutningar?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

JoBy

#5 » 11:16:03, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rätta benämningen är väl 'surge tank'. En 'catch tank' används för att fånga spill från kylare eller olja från vevhusventilation.

Rätt utfört är en 'surge tank' väldigt bra.

Det viktiga är att mellantanken matas av en pump och att den har en retur i toppen som går tillbaka till stora tanken. Detta för att mellantanken alltid ska vara trycklös, och det får inte bli undertryck om matarpumpen slutar leverera bränsle, eller om den kortsiktigt levererar mindre än motorn förbrukar. Eventuell bränsleretur från motorn går tillbaka till mellantanken. Mellantanken bör vara hög och smal ( stående rör ) för att bli okänslig för lutning (eller G-krafter). Utloppet till motorns bränslepump placeras i sidan strax över tankens botten (så att eventuellt bottenslam inte sugs upp). I ditt fall skulle jag om möjligt montera mellantanken så att överdelen är strax under slamkoppen. Monteras den högre rinner bränslet ut om du öppnar slamkoppen. Monteras den lägre får motorns förpump svårare att suga fram bränsle efter soppatorsk.


Bild
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Göran Ekman (trådstartaren)

#6 » 16:05:03, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Det rätta benämningen är väl 'surge tank'. En 'catch tank' används för att fånga spill från kylare eller olja från vevhusventilation.

Rätt utfört är en 'surge tank' väldigt bra.

Det viktiga är att mellantanken matas av en pump och att den har en retur i toppen som går tillbaka till stora tanken. Detta för att mellantanken alltid ska vara trycklös, och det får inte bli undertryck om matarpumpen slutar leverera bränsle, eller om den kortsiktigt levererar mindre än motorn förbrukar. Eventuell bränsleretur från motorn går tillbaka till mellantanken. Mellantanken bör vara hög och smal ( stående rör ) för att bli okänslig för lutning (eller G-krafter). Utloppet till motorns bränslepump placeras i sidan strax över tankens botten (så att eventuellt bottenslam inte sugs upp). I ditt fall skulle jag om möjligt montera mellantanken så att överdelen är strax under slamkoppen. Monteras den högre rinner bränslet ut om du öppnar slamkoppen. Monteras den lägre får motorns förpump svårare att suga fram bränsle efter soppatorsk.


Bild

Någonting åt det hållet som funderat på.
dimorep skrev:Tyvärr brukar alla förändringar i bränslesystem medföra försämringar.. :sad:
-Är det inte bara bättre att tanka lite oftare om du ska köra i lutningar?
. Det är så jag har gjort men någongång ibland i slutet av ett arbets pass händer det att det blir för låg bränsle nivå ,du kör ner framhjulen i diket , soppa torsk. Hoppades på att det skulle ha funnits någon standard lösning typ gör så här använd dessa prylar. Dimo finns det någon annledning till att skissen ovan inte skulle funka. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dimorep

#7 » 16:38:15, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det gör det!

¤Om vi börjar med att det bli ett antal fler koppingspunkter / komponenter det kan läcka på (bränsle UT syns, svårare med luft IN).
¤Nivån i bufferttanken måste alltid hållas i den nivån (speciellt viktigt vid avslagen motor) att luft inte kan leta sig in i systemet.
¤Driftsäkerheten / livslängden på elpumpar är inte jättebra, fungera hyfsat till racemotorer, men inte till motorer som går i daglig drift.
¤Flödet måste stämma mot vad motorn behöver, under alla tänkbara förutsättningar.
¤Inget får påverka systemtrycket, varken på sug eller retursidan.
¤Ändrad tank/bränslenivå kan påverka ev. monterad termostart.
¤Tanken får inte vara placerad på ett sådant sätt att bränslet värms upp av motorn/avgaserna.

Men kan du konstruera en tank utan att det blir några negativa påverkningar med den så blir det såklart bara till fördel! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

JoBy

#8 » 17:30:16, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Ja, det gör det!

¤Om vi börjar med att det bli ett antal fler koppingspunkter / komponenter det kan läcka på (bränsle UT syns, svårare med luft IN).

Sant.

dimorep skrev:¤Nivån i bufferttanken måste alltid hållas i den nivån (speciellt viktigt vid avslagen motor) att luft inte kan leta sig in i systemet.

Man får se upp med 'sughävert' effekter. Det är bra om även returen till stora bränsletanken mynnar under bränslenivån. Det viktigaste, som inte syns så bra på skissen, är att matning till motorn måste vara lägre, med god marginal, än alla andra anslutningar. Skulle man då få luftläkage in i systemet så kommer nivån i mellantanken bara sjunka till lägsta anslutningen till stora bränsletanken. Det kommer då ändå inte in någon luft i systemet mellan mellantank och motor. Med tändningen på, innan man startat, kommer elektriska matarpumpen att trycka ur all luft ur mellantanken.

dimorep skrev:¤Driftsäkerheten / livslängden på elpumpar är inte jättebra, fungera hyfsat till racemotorer, men inte till motorer som går i daglig drift.

Det är väl massor av motorer som använder elpump. I detta fall skulle jag välja en lågtrycks förgasarpump med bra sugförmåga, typ FACET med inbyggd sugsil.

dimorep skrev:¤Flödet måste stämma mot vad motorn behöver, under alla tänkbara förutsättningar.

Pumpen ska flöda mer än motorn förbrukar på maxlast, det är allt. Allt överflödigt bränsle går bara direkt tillbaka till stora tanken.

dimorep skrev:¤Inget får påverka systemtrycket, varken på sug eller retursidan.

Mellantanken ska som sagt alltid vara trycklös. ( retur med fritt flöde till stora tanken ).

dimorep skrev:¤Ändrad tank/bränslenivå kan påverka ev. monterad termostart.

Ja. Med överkant på mellantanken under slamkoppen ska det inte vara något problem.

dimorep skrev:¤Tanken får inte vara placerad på ett sådant sätt att bränslet värms upp av motorn/avgaserna.

Sant.

dimorep skrev:Men kan du konstruera en tank utan att det blir några negativa påverkningar med den så blir det såklart bara till fördel! :thumme:


:bira:
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 17:53:05, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kanske den skissade lösningen skulle kunna fungera. Om det finns någon bättre lösning på problemet delge mig gärna. Det är inget akut problem. Men det inträffar oftast när man är stressad och hjärnan har kopplat ner mer än vanligt . Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dimorep

#10 » 18:04:32, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Det är väl massor av motorer som använder elpump. I detta fall skulle jag välja en lågtrycks förgasarpump med bra sugförmåga, typ FACET med inbyggd sugsil.

Ja, tyvärr!

Helt klart den komponent som krånglar mest och lägger av först på motorsidan. Gillar inte ombyggnader som gör nyttomaskiner mera rackliga, kan kanske bero på att jag så ofta får reda ut skiten, efter att andra "fixat dit" någon tveksam lösning... :???:

Pumpen ska flöda mer än motorn förbrukar på maxlast, det är allt.

Här har du fel!

Flödet på matarkretsen har (generellt) mycket högre flöde än vad insp.pumpen förbrukar, oavs last. Det övercirkulerande bränslet har bla som funktion att kyla insp.pumpen. Som även gör att det kan vara lite obra att koppla returen till bufferttanken (om det inte är kopplat så på tex filterhuset).

Som sagt, det är mycket att tänka på / ta hänsyn till, för att inte bygga in problem när man ändrar en bef. konstruktion! :svettas:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

tracker

#11 » 18:53:35, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur åtkomligt är det att sätta en flexibel sugslang med en tyngd invändigt i tanken, tänkte samma modell som i en motorsåg .......
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 20:40:39, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Hur åtkomligt är det att sätta en flexibel sugslang med en tyngd invändigt i tanken, tänkte samma modell som i en motorsåg .......
Åtkomsten är dålig ,rören är svetsade direkt i tankens översida ända hålen är påfyllningen samt givaren till bränsle mätaren. Nu kommer jag på en sak till när jag snyggade till bränsle tanken för några år sedan körde jag med en plast dunk som satt i höjd med ventilkåpan minns inte att det krånglade på något vis. Men det var bara under några sommar veckor. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

JoBy

#13 » 21:11:19, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, fel tycker inte att jag har fel där.

Det är en slinga som kyler insprutningspumpen ( surge-tank -> matarpump -> insp.pump -> surge-tank ).
Naturligtvis skulle detta höja temperaturen i surge-tanken om du inte hade ytteligare en slinga mot stora tanken. ( tank -> elpump -> surge-tank -> tank )
Med lämplig bränslepump så byts bränslet i surge-tanken ut så ofta att temperaturhöjningen inte är ett problem.

För att få bra funktion på surge-tanken ska motorns bränsleretur gå till surge-tanken. Annars töms surge-tanken mycket fortare när el-pumpen suger luft från stora tanken. Enda anledningen att montera en surge-pump är ju att lösa detta problem.

Naturligtvis måste man väga för och nackdelar före en ombyggnation. Men om man upplever det som ett problem att matarpumpen suger luft för lätt, då anser jag att en surge-tank är det som enklast kan lösa problemet med minsta ombyggnation. Det skulle även gå att bygga om och förbättra funktionen på originaltanken men det är ju ett mycket större projekt. Det är ju heller inget som är omöjligt att återställa till original. ( två bränsleledningar )
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 21:23:32, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är detta problem eller vad man ska kalla det? Löst på alla andra maskiner som körs när det lutar lite ? Enklast är väl att ha en tank som är hög och smal antar jag. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#15 » 21:49:10, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger väl på hur stor plats du har att göra ett ingrepp OM de finns utrymme så kan man lika gärna bara montera in på ledningen en minitank som har nån liter att åka på tills du kommit på planare mark eller tanka när du avslutar körningen är bästa alternativ!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se