Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Destilleratvatten = Batterivatten

52 inlägg • Sida 4 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Stridis2

#46 » 22:48:54, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga, varför säger alla att man ska byta kylvatten? När jag gjorde lumpen så sa motorofficeren att det enda som förstördes i kylvätskan var de korrosionshämmande kemikalierna, och dessa kunde man ersätta med en flaska vattenpumpssmörjning. I värmesystem i hus pratar man om att man vill ha så lite nytt vatten som möjligt tillfört eftersom detta innehåller mer syre och rostar värre. Efter ett tag så är syret förbrukat och vattnet är "dött" så då rostar inte sakerna inifrån längre.

Om mitt resonemang ovan stämmer vore det väl mycket bättre att tappa ur kylarvätskan, renspola systemet, filtrera vätskan, tillsätta lite antikorrosionsmedel och återanvända vätskan? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Janson1

#47 » 23:46:48, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror, läs tror: Från början är glykol korrosivt men det är nåt medel iblandat så det inte är korrosivt. Detta förbrukar sig självt med åren och sen blir det korrosivt och bör bytas mot nytt friskt... Som sagt bara hörsägen men det kan nog ligga lite sanning i det då våran avisningsglykol (TKS) till flygplanen är korrosiv, det syns.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#48 » 00:08:50, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat skäl till att byta kylvätska emellanåt är att den lortas ner av saker som lossnar eller löses upp ur gummislangar och packningsmaterial, mikroskopiska läckage i topplockspackning mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#49 » 09:20:17, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

för att byta vätskan är det enklaste och mest tidseffektiva idag. Gör man det själv så kan man gärna tappa ur och filtrera och addera tillsatser om man känner för det.
Personligen tycker jag det ser bättre ut med en ren och fin vätska där man ser kulören.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#50 » 12:28:07, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har personligen sett motorer som rostat sönder inifrån pga gammal kylvätska. Bl.a en N10 brandbl med mindre än 6k mil på mätaren som behövde foderbyten för att det rann in vatten i tråget.
Farsans gamla JD är en annan där foderlägena är så anfrätta att det bara är en tidsfråga innan den börjar späda oljan med vatten igen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#51 » 13:39:46, 02-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i sådana fall är det ju mest troligt att det rör sig om glykol med tillsatser som har passerat bästföredatum för länge sen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#52 » 11:12:54, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejjen är att många av tillsatserna förbrukas med tiden, det mest allvarliga är när kylarvätskan inte längre klarar av att buffra syror.
- dvs vätskan blir sur (under ph7) Nu börjar det hända saker fort.
Samtidigt så får den inte vara kraftigt basisk, järn och stål bryr sig knappt men aluminium tex tål det inte alls.
- kylarvätskan innehåller alltså olika kemikalier som har förmågan att buffra syror utan att fördenskull vara kraftigt alkaliska. ( samma funktion finns tex i motorolja.)
Den innehåller även tillsatser som ska begränsa korrosion och i vissa fall kavitations skador mera aktivt genom att reagera med den nyligen frilagda metallen.
- här är den stora skillnaden mellan en "våtfoder" glykol och en vanlig just kavitationsskyddet.
Glykol är en j..la röra minst sagt...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se